Kjell & Company
Kjell & Company
Hejsan!
Tänkte höra om det är någon som köpt en
Kemo ets-skål (mått: 21*13*3,5cm ) från kjell & company som
kostar 19kr...
det har nämligen jag gjort... slångde ner ett kort för framkallning.. inga problem med det...
Sedan var det dags för etsningen.. (3delar vaten, 1del saltsyra, 1del väteperoxid) ..så fort jag tillsatte saltsyran så vart det inge roligt..
plasten luckrades upp... skiten började smälta sakta men säkert...
nån annan som stött på detta problem?
Tänkte höra om det är någon som köpt en
Kemo ets-skål (mått: 21*13*3,5cm ) från kjell & company som
kostar 19kr...
det har nämligen jag gjort... slångde ner ett kort för framkallning.. inga problem med det...
Sedan var det dags för etsningen.. (3delar vaten, 1del saltsyra, 1del väteperoxid) ..så fort jag tillsatte saltsyran så vart det inge roligt..
plasten luckrades upp... skiten började smälta sakta men säkert...
nån annan som stött på detta problem?
-
de flesta plaster utom teflon tycker inte om väteperoxid/saltsyra i det långa loppet , de blir spröda och spricker eller "smälter". men för lite etsning då och då fungerar de utmärkt.
tänk bara på att ifall det är varmt (blir det av etsningen ) så mjuknar plasten vid 90 C, fast å andra sidan gasar saltsyran/väteperoxiden så kraftigt då att att du inte vill vara i närheten.
/rickard
tänk bara på att ifall det är varmt (blir det av etsningen ) så mjuknar plasten vid 90 C, fast å andra sidan gasar saltsyran/väteperoxiden så kraftigt då att att du inte vill vara i närheten.
/rickard
-
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag använde väteperoxid+saltsyra förut. Usch säger jag bara. Gasen som bildas är giftig, och nästan all metall som kommer i kontakt med gasen börjar rosta omedelbart. Det är utomhus som gäller. Ventilationsfläkten ovanför spisen tycker INTE om denna gas.
Det går alldeles utmärkt att etsa med det där pulvret man blandar med vatten, iaf det som Elfa säljer. Håller man blandningen på minst 50° så är det hela klart på några minuter bara, och gasen som bildas är varken giftig (om man inte står och suger i sig den med flit) eller påverkar metaller.
Det går alldeles utmärkt att etsa med det där pulvret man blandar med vatten, iaf det som Elfa säljer. Håller man blandningen på minst 50° så är det hela klart på några minuter bara, och gasen som bildas är varken giftig (om man inte står och suger i sig den med flit) eller påverkar metaller.