Stereo -> Mono för RCA?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Paladin

Stereo -> Mono för RCA?

Inlägg av Paladin »

Hej,

Jag skaffade en begnagnad TV för ett tag sedan och tänkte koppla in spelkonsollen på denna. Konsollen har tre RCA-kontakter; 1 för video och två för ljud, men TV:n har bara två ingångar; en gul för video och en vit för ljud.

TV:n har således bara en monoingång för ljud. Jag pratade med en säljade i en elektonikaffär och han gav (sålde) en RCA-splitter som jag skulle använda som en joiner. Känns lite olustigt att kombinera en höger och en vänsterkanal bara genom att galvaniskt koppla ihop dem. Jorden är en sak.

Hörde någonstans att vänsterkanalen har all ljudinformation med att högens information tas bort i mottagaren. Detta för att bibehålla kompatibilitet med monosystem. Men detta gällde kanske TV-sändningar. Jag är inte säker...

Det vore iaf. kul att få hela ljudbilden från konsollen, även om det bara blir mono. Jag vill ha allt ljud=)

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stereo -> Mono för RCA?

Inlägg av Meduza »

B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Men eftersom det i 99.99% av alla konstruktioner redan sitter motstånd i serie med signalen på utgångarna så är det bara att smälla ihop L och R signalerna. Precis som TS blev rekomenderad...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Låter troligt att det redan finns seriemotstånd för att göra det 'idiotsäkert'=) Eller så sitter det motstånd i min plugg. Synd bara att jag inte har multimetern här så jag kan kolla pluggen=/

Någon som vet hur det är med A/V-kabeln för Wii? Det är den konsollen jag har.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Går det inte att ställa om Wii till mono? Då kan du ju sen ansluta bara den ena kontakten.

(Eller koppla ljudet till stereon istället! :) )
Användarvisningsbild
Paladin

Inlägg av Paladin »

Nerre skrev:Går det inte att ställa om Wii till mono? Då kan du ju sen ansluta bara den ena kontakten.
Haha, det tänkte jag inte på! Det skulle ju lösa alla problem. Tack!

Ställde precis om det. Ska spela lite sedan och se hur det är. Tack för hjälpen!
Skriv svar