Pic 16f628 + a/d ?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
m_josefsson74

Pic 16f628 + a/d ?

Inlägg av m_josefsson74 »

Hej hur fungerar "Voltage referens module" i pic16f628 ?
Jag förstår att han gemför men kan man inte som med a/d jämföra med något inne i kretsen?

Vill någon vänlig själ förklara detta helst med Pseudo kod hur man läser ut spänningen

MVH
Michaël

PS. Jag vill ju kunna läsa en potensiometer precis som jag gjort om kretesen haft A/D
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Voltage Reference-pinnen är en utgång, så du kommer inte att kunna använda den för att läsa av en potentiometer. Vref är alltså bara en ställbar utspänning, som exempelvis kan användas som referensspänning till 16F628:ans komparatoringångar.

I teorin skulle man kanske kunna använda en komparatoringång samt Vref för att implementera en extremt långsam A/D-omvandlare. Man börjar då med en låg Vref kopplad till en komparator ingång, och höjer sedan vref tills komparatorn triggas. Värdet på Vref motsvarar då den uppmätta inspänningen. Denna metod blir dock väldigt långsam.
m_josefsson74

Men det finns ju om man tittar i 628 ans datablad pinnar som heter AN0-AN3, men det finns inga register som det gör i tex 887 an .
Och jag antar att ANx står för analog eller
Min fråga är då hur gör jag för att andvända dessa på 628:an???

det som tillkommit på denna nu när jag tittar är ett register som heter CMCON vad är det??
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

AN0-AN3 är ingångarna till 628:ans inbyggda komparatorer. De fungerar precis som vanliga analoga komparatorer, d.v.s. de slår över när inspänningen nå över en förutbestämd nivå.
Det går alltså inte att mäta en inspänning direkt, utan man får bara en indikation om spänningen överstiger ett visst värde.

CMCON är just registret som innehåller inställningarna för komparatorerna. Bit 6 och 7 läser man av för att se om komparatorerna triggat eller inte.

Om du vill ha en liknande PIC med riktig A/D-omvandlare kan du ju använda PIC16F676 istället.
m_josefsson74

Ok
Det var vad jag ville veta
TACK!!
Skriv svar