Till skillnad från bipolära transistorer är fälteffekttransistorer spänningsstyrda. En bipolär transistor är strömstyrd, strömmen som flödar genom basen till emittern styr strömmen som flödar genom kollektorn till emittern. I en FET flödar det ingen ström från gaten (motsvarigheten till basen) till drain eller source, utan det är spänningen på gaten som styr strömmen genom drain och source. Dock har gaten en viss kapacitans, vilket gör att den faktiskt drar ström genom gaten en liten stund. Den kapacitansen måste man räkna med när man ritar sin drivkrets (om man inte köper en färdig). När FETen är "mättad" så har den ett väldigt lågt motstånd mot ström genom drain och source, vilket gör att det blir låg effektförlust i den.Thorped skrev: Mjo MOSFETar verkar vara klart bättre till motorstyrningar, förstår mig dock inte på dom
Säg t.ex. att du pumpar 8A genom en FET med Rdson=0,025Ω.
P=I²*R, alltså 8²*0,025 = 64*0,025 = 1,6 W. Så driver du en motor med 8A så kommer enbart 1,6 W avsättas som effektförlust i transistorn.
Precis av den anledningen jag beskrev innanThorped skrev: Jo visst den översta motorstyrningen verkar ju intressant dock behöver jag dubbelt med amp och hälften Volt, sen fattar jag inte hur den lilla ska klara en effekt på 750W

Men nu är jag långt ifrån expert på motorer (eller något annat heller för den delen


Edit: Om jag har fel i något (hyffsat troligt) får ni som kan bättre gärna tala om hur så man lär sig ordentligt
