uC -> uC via IR

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

uC -> uC via IR

Inlägg av 13th.Marine »

hade tänkt bygga en fjärrkontroll till mitt förförstärkarprojekt men har inte full koll på hur man programmerar en uC samt hur IR fungerar..
planen är att den första uCn skickar ut en signal "volUP" nä man trycker ner den knappen sedan när man släpper knappen sänder den "volSTOP" detta gör att "mottagar-uCn" först gör en pinne aktiv som driver en motoriserad pot (mha en h-brygga?) sedan när "volSTOP" kommer så "stänger" den av pinnen.

Jag har små programmeringskunskaper i Visual Studio Net (vilket jag iofs inte tror nån nytta)

Tips och Idéer tas tacksamt emot! =)

EDIT: undrar även hur signalen man skickar till IR-dioden samt signalen man får ur IR-mottagaren ser ut samt hur man får µC att "läsa" detta
plundra
Kontakt:

Inlägg av plundra »

Att skicka en start och en stopp signal låter ytterst farligt när det gäller volym :)
Som gjort för att den ska haka sig och höja max. (Tänk om någon sätter handen i vägen, batterierna dör eller bara någon form av störning)
Bättre att den höjer lite för varje puls och skicka många.

Sen att ha en motor på att snurra en potentiometer verkar lite för mekaniskt, för min smak i alla fall.
Kanske du ska unna dig en sån här (eller liknande)?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=8882.htm
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Att bygga fjärrkontrollapplkationer som med mikrokontrollers är ganska enkelt. Jag håller nu på att fixa det sista på programmet i en IR-mottagare som dimmar belysningen i min TV-bänk.

Det finns en massa olika standarder som färrkontroller använder, men i princip alla går ut på att fjärren sänder en viss tidsperiod med 38kHz bärvåg, för att sedan vara "tyst" under en viss tidsperiod. IR-mottagare som är avstämda finns det några billiga varianter av på ELFA.

Det enklaste är väl att använda något befintligt protokoll, typ RC-5. Då kan du ju även styra stereon med en universalfjärrkontroll.

På nedanstående länk finns massor av information om vilket protokoll olika fabrikanter använder till sina fjärrkontroller:

http://www.lirc.org/
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

plundra: jo det har du rätt i,
det finnes motoriserade pottar för sådana syften =)
och elektroniska ska jag ha till mitt efterförljande projekt (konvertera allt till 5.1 =))

Schnegelwerfer: Okej, du får gärna förklara lite mer om ditt projekt =)
Hade dock tänkt ha en fjärrkontroll med minimala funktioner (VolUP, VolNER och MUTE) =)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Fjärrkontrollen till min TV använder sig av 48-bitskoder, där de första 4 byten är ett ID som bestämmer om meddelandet är avsett för TV, video, dvd eller några andra olika enheter. Själva koden består av 2 bytes.

Min mottagare avkodar några oanvända knappar på min fjärrkontroll som kan användas till att styra Panasonic-videoapparater.

Elektroniken i mottagaren består av en IR-mottagare, en PIC16F628, en ICL7667 MOSFET-drivkrets samt en P-kanals effekt-MOSFET. Dessutom innehåller den spänningsstab, kondingar, säkring och lite annat krafs. Det hela drivs av ett switchad 60W nätaggregat som jag köpt på Kjell&CO.

När IR-mottagaren detekterar en IR-signal modulerad med 38kHz, går utsignalen från den låg. Denna utsignal har jag kopplat in på RB0/INT på PIC:en, så att det genereras ett interrupt när det tas emot en IR-signal. Själva avkodningen sköter jag med en TIMER1 i PIC:en. TIMER1 mäter tiden mellan interrupten, och på så sätt kan jag avkoda IR-signalen.

Jag använder sedan PIC:ens PWM-utgång för att driva ICL7667, som i sin tur driver gaten på MOSFET:en.

Mottagaren driver sedan 3st. 12V@10W spotligths från IKEA.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hmm okej,
ser att jag har en hel del att lära om µC-kretsar =)

Men många tack ska du ha!, Snigelkastare! =)
Skriv svar