Motoriserad rullgardin via 1-wire

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ccBjorn

Motoriserad rullgardin via 1-wire

Inlägg av ccBjorn »

Hej, har tänkt bygga styrda rullgardiner/persienner under några års tid - men projektet har alltid blivit för komplicerat med ändlägesgivare och annat som gör att det blir en myriad med kablar för varje fönster. När jag läste in mig på 1-wire så såg jag att det hade kommit stegmotordrivare till det 1-wire.

Jag funderar därför på följande lösning:
*1-wire lösning på datorn där jag kopplar 1-wireadaptern från interna USB eller seriella headers till en RJ45-kontakt, RJ-45:an spänningsmatar jag också med 5v och 12v från datorns nätaggregat. (Spänningssatt RJ45 med 12v /5v finns vad jag förstår med i 1-wire standarden).
*Använder följande labkort som klarar att driva stegmotor: BAE0910 baseboard http://www.brain4home.eu/
*Som stegmotor använder jag http://www.active-robots.com/products/p ... pper.shtml
*Stegmotorn monteras parallellt framför rullgardinen och driver rullgardinen via kuggrem med utväxling runt 20:1

Med denna lösning blir det bara en kabel från dator till rullgardin, då allt inkl. strömmatningen sker via CAT-5 kabeln. RJ-45/CAT-5 bör klara 1 Amp enligt vad jag lyckats gräva fram via nätet. Stegmotor på 12v med utväxling borde hålla sig under 1A för att klara en lätt rullgardin som är intrimmad/justerad tänker jag.

Elektroniken är inte min starka sida, så därför efterlyser jag försynt synpunkter på detta upplägg innan jag börjar beställa delarna...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Motoriserad rullgardin via 1-wire

Inlägg av Micke_s »

Annars så skulle du kunna ha en liten processor på varje fönster och låta denna ta hand om ändlägesgivare osv.
mot datorn så kan du köra RS485 t.ex.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag hade mest problem med den mekaniska koppling till rullgardinen. Samt att många motorer var för svaga eller lät för mycket.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag hann bara bygga själva drivningen när jag bodde hemma.

Jag använde något liknande GHM-02 som elektrokit har(vet ej om den är lika stark som den jag hade), tror det var från en slaktad skrivare modell stor.
Sedan när det gäller sensorer så skulle jag köra halleffekt för veta rotation på axeln och reflektionsgivare för ändlägena.
(halleffekten kanske inte är nödvändig egentligen).

Motorstyrningen kan t.ex. bli något H-brygge liknande Bild.
Skyddsdioder är nog bra att ha också.
Bara håll tungan rätt i mun när du aktiverar de olika transistorerna.

SFH 9201 tar 1-5mm, bara fästa två vita tejpbitar på rullgardinen, själva rullgardinen kan flytta sig på axeln så man bör nog ha en bit tejp fäst.

edit: ändrade blir till t.ex.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Någon som vet hur tex Somfys färdiga elgardiner fungerar? Funderar nästan på att tigga till mig en trasig och slakta, de är löjligt dyra att köpa.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Billig(aste) skruvdragare(n) och ersätta motorn med en stegmotor så tror jag man får skiten rätt tyst, alternativt en egen nerväxling.

Motoriken bör nog också vara kapslad annars får man det nog aldrig tyst nog.
ccBjorn

Inlägg av ccBjorn »

Jag gjorde tidigare en prototyp av hissbar persienn med bilgrejer, fönsterhissmotor, brytare och dubbelverkande relän. Den fungerade bra, var stark och snabb. Men kabelhärvan blev för stor och ändlägesbrytarna var svåra att dölja. Dessutom var elmotorn inte direkt någon nätt historia den heller. Som topp på eländet kom den tämligen kraftiga nätdelen som behövdes för att klara startströmmen till fönstermotorn...

Efter det försöket var jag inne på att skippa ändlägesbrytarna och istället satsa på varvräknare på motoraxel för att hålla reda på läget. Kör man med rullgardin så blir det inte heller kritisk om det blir givarfel och den går förbi ändläget. Det enda som händer är att rullgardinen rullar upp sig och sedan snurrar runt den upplindade gardin, som en gammal filmprojektor som har kommit till slutet av filmen.

Men med nyaste lösningarna för 1-wire så känns det som att stegmotor är rätt väg att gå. Enkel mekanik att bygga, lätt utrustning (=små ingrepp på fönstret) och minimalt med kablar (1 Cat-5 kabel och ingen strömförsörjning). Enda bra alternativet som jag hittar är att köpa och slakta en Roxcore filmduk från Kjell. För 1295:- har man där komplett färdig motorlösning med inbyggda ändlägesbrytare för 220v + möjlighet att styra trådlöst ex.vis Tellstick.

Bra tanke om ljudnivå, att köra remdrivet borde dämpa lite. Man kanske kan montera stegmotorn med gummidämpning, så dämpar det lite till.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Rena brytare är lite väl 1990 tycker jag bättre att trycka en liten magnet och köra en hallswitch eller ha ett par små hål springor och köra fotobrytare.

Mekanik är faktist bland det svåraste att få 100% alltid är det något läge man glömt. Hade en fönsteröppnare som stoppades med mikroswitchar och det var inte bara en gång den gått över gränsen kan jag säga. Var det inte mitt länkage som var paj så hade någon skruv gängat ur sig eller fönstret svällt :roll:

Dock var ju detta på den tiden då µc kostade multum och man kunde nada så det är enklare nu när man tex kan ta tid för en normal "hissning/firning" och lägga på 10% för failsafe om brytaren missar. Med relän (som jag hade) är det ju inte lika lätt ;)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Med strömkännande relä kan man bryta om fönstret fastnar :)
Skriv svar