Elcentral, strömförande?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
CLUEZ

Elcentral, strömförande?

Inlägg av CLUEZ »

Hej!

Jag håller på att konstruera en elcentral. Tanken är att jag ska kunna få en inkommande matningssäkring då jag vill kunna ha en begränsning på hur mycket ström jag vill ha ut. Dessutom vill jag ha möjlighet att avsäkra mina vägguttag som jag vill.

Kopplingsschema ser ut såhär:

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/---001.jpg

Tanken är att man bara avsäkrar fasen och inte gör något ingrepp alls i övrigt, alltså att jämföra med en helt vanlig förlängningssladd. Att hela systemet är enfas beror på att det ska vara modulärt. Matningen är alltså inte fast installerat utan går på helt vanlig stickpropp.

Lagligheten är väl sisodär, men vet jag med mig att det är säkert att bygga spelar det ändå ingen roll. En elektriker sa till mig att hela höljet på alla apparater kan bli strömförande om man gjorde såhär och vände stickproppen fel, men det gäller väl bara när man har PEN-Ledare?
(Note: jag är införstådd om att bara nollan bryts när en säkring går och man har vänt stickproppen fel varför jag så småningom ska köra dubbelpoliga automatsäkringar, åtminstone inkommande matning)

Jag försöker mest använda automatsäkringar för att slippa byta en massa smältsäkringar om jag skulle råka köra för hög belastning.

Hela centralen ska användas i en mycket liten serverhall, varför portabilitet och smidighet är viktigt.
Paxmax

Re: Elcentral, strömförande?

Inlägg av Paxmax »

har du inte möjlighet och klämma dit en JordFelsBrytare åxå?
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

Enfas JFB kommer, jag har bara inte hunnit beställa en :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det verkar ju som du håller på att konstruera en byggcentral, dom finns att köpa färdiga för under en tusing - förutsättningen är att det finns ett CEE-uttag.
Annars om du ska ha en byggcentral matad med schuko måste du ha tvåpoliga säkringar.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Sök på "en fas byggcentral"

"Lagligheten är väl sisodär" ???

Vad jag käner till är det lagligt med byggcentraler.

Kanke norska byggcentraler för 2 fas ???
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

Yes, det är en byggcentral (dock uppskruvad på väggen, den här serverhallen är ett gammalt elhus som elbolaget har plockat bort trafon ur) jag försöker konstruera. Varför jag inte vill slänga ut tusenlappar på det är för att jag redan har alla delar hemma inkl skåpet. Det saknas just nu tvåpoliga säkringar men det ska ordnas så småningom tillsammans med JFB vid nästa beställning.

Matning sker med vanlig Schuko givetvis

Allt kablage och sådant är också redan framdraget, får väl erkänna att jag fuskbyggde lite innan jag skrev den här tråden.

Men, så som jag har ritat, kan hela byggnaden (/allt som är jordat) bli strömförande? :shock:

Jag vill liksom förvissa mig om att det är säkert och att jag inte utsätter mig själv eller andra samt min nätverksutrustning för livsfara :doh:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men, så som jag har ritat, kan hela byggnaden (/allt som är jordat) bli strömförande? :shock:
På vilket sätt då?
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

Ingen aning, min elektrikerkompis sa (dock utan att ha sett kopplingsschemat) att vänder jag stickproppen fel skulle allt som var jordat bli strömförande, och blev det inte så hade jag kopplat fel

Men det förutsätter ju att jag har PEN-Ledare, i think?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Låter ju intressant med denna "serverhall" lite bilder alt. byggtråd tack! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

Oh yes! det kommer upp som ett projekt här när jag börjat få ordning på PLC-Styrsystemet :)

för ni som är intresserade finns bilder här: http://priv.swedoc.se/piratpartiet/inde ... album&id=5

Just nu är följande kvar:

* Ventilation (230V 120mm fläktar ska installeras)
* Programmering av larmet (magnetkontakter + att skruva dit magnetkontakterna)
* Slutprogrammering av PLC (en Crouzet EC20) + Tillhörande kablage och reläer
* Skaffa fram 2st 12V reläer, varav ett lågeffekt < 50mA
* Fixa en vettig Power Supply (en 24V likriktare från Banverket / AB Telekraft tillverkad 1979 är ditmonterad just nu)
* Slutinstallation av batteribackupen (finns ett antal 12V 100Ah batterier)
* Skaffa rackskåp
* Dra fram nätverk
* Fixa en vettig internetuppkoppling, alltså inte 24/1 ADSL
* Bunta upp allt kablage
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

För övrigt:

Jag har två stycken eluttag precis ovanför varandra. Båda är avsäkrade på separata säkringar. Är det då godkänt att ta använda gemensam skyddsjord och nolla för dessa (alltså bara dra fram ytterligare en fas) eller måste man dra fram separata ledningar?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jorda hela chassit.

Felaktig installation:

BildBild

Ett CEE har fast position för fas har jag för mig. Kan lösa en del problem.

Fukt och temperatur kan också ställa till en del. T.ex kalla väggar varm luft innuti från apparater = kondens på eluttagens insida. Eller kondens på hårddiskar. Överhettning på sommardagar.
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

Yes, enda problemet är att matningen inte är CEE och då blir det ju fel om jag sätter CEE inne i huset sen.

Angående att köra helt vanlig lös FK är detta alltså inte tillåtet utan man MÅSTE använda installationskabel? (VP-Rör kanske skulle funka annars?)

(Vad gäller miljön så ligger huset inne i ett garage, luftfuktighetsgivare kommer installeras och även ventilation i själva teknikhuset)
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Intressant bygge hörru! Men som sagt, lös FK är inte ok. Den är bara enkelisolerad, så den behöver en extra isolering för att uppnå rätt skyddklass. Alltså, VP-rör eller riktig installationskabel.
Användarvisningsbild
CLUEZ

Inlägg av CLUEZ »

Tack för upplysningen, ska givetvis ordnas. Eftersom VP-Rör kostar sådär ~20kr för 3 meter blir det nog billigast. Behöver VP vara inbyggd i väggarna eller kan det lika gärna vara utanpå? det finns liksom inte så mycket till vägg :D
Skriv svar