Landsanpassa/omprogrammera VHF?
Landsanpassa/omprogrammera VHF?
Någon som vet hur man kan göra det. En Icom M-411 kan man hitta billigare på Internet än här, men man vill ju ha kanalerna rätt. Det är vissa skillnader mellan länder. Tex hur F1,2,3 och L1,2,3 får änvändas.
http://www.yachtbits.com/icom/m411_fixed_dsc_vhf.php
Säljer tex den för motsvarande 174€, medan båthandeln här vill ha 299.....
http://www.yachtbits.com/icom/m411_fixed_dsc_vhf.php
Säljer tex den för motsvarande 174€, medan båthandeln här vill ha 299.....
Re: Landsanpassa/omprogrammera VHF?
I dom flesta nya VHF:er så kan man välja vilken kanalplan som man vill använda sig av. Här i Sverige så använder vi den internationella kanalplanen. IC M411 klarar detta (s 4 i manualen).
Har för mig att det enda som skiljerär användningen av L1 l2 l3 samt f1 f2 f3:
http://www.yachtbits.com/kme/vhf_programming_charge.php
edit: Å andra sidan säljer Yachtbits den så billigt att jag kan betala dem 10 pund för att programmera den för sverige/finland..
http://www.yachtbits.com/kme/vhf_programming_charge.php
edit: Å andra sidan säljer Yachtbits den så billigt att jag kan betala dem 10 pund för att programmera den för sverige/finland..
På den Amerikanska kanalplanen så använder man den ena av duplexkanalernas frekvens för att få en simplex. Dessa kanaler kallas för "A-kanaler" ex 24A. Britterna har kanalerna 29-59 som dom använder (vet ej frekvensen), dessa finns ej i Sverige.
Jag bumpar den här tråden i stället för att starta en ny.
Det finns en handfull sammanträffanden och egenheter som ligger till grund för mitt problem. Jag är purfärsk båtägare, ivrig på nya prylar men samtidigt snål. Är dessutom ibland en aning dummare än annars...
Någonstans i mixen av dessa epitet så beställde jag en radio från Tyskland. "WOW.. tusenlappen billigare än i Sverige!" *klick* Först EFTERÅT fick jag för mig att läsa lite grundligare. Vad jag kan förstå så har staterna en "kanalplan" Europa en (eller?) skandinavien en och TYSKLAND en. Om jag fattat detta rätt så sitter jag i sjön <-- Arne Weise klass på den du!
Men av SM6XQY's inlägg att döma så är det fritt fram. Någon som kan bekräfta det ena eller det andra? Är jag körd på radion eller är det en baggis att bara välja kanalplan? Kan man, annars, programmera om den själv, eller finns det någonstans man kan lämna den för att få det gjort (Utan att bli ruinerad)?
Hoppas ni kan lätta lite på mitt magsår som alltid har en förmåga att komma krypandes när man gjort ett förhastat köp som kanske visat sig vara inte helt idealiskt...
Ohoj!
Det finns en handfull sammanträffanden och egenheter som ligger till grund för mitt problem. Jag är purfärsk båtägare, ivrig på nya prylar men samtidigt snål. Är dessutom ibland en aning dummare än annars...
Någonstans i mixen av dessa epitet så beställde jag en radio från Tyskland. "WOW.. tusenlappen billigare än i Sverige!" *klick* Först EFTERÅT fick jag för mig att läsa lite grundligare. Vad jag kan förstå så har staterna en "kanalplan" Europa en (eller?) skandinavien en och TYSKLAND en. Om jag fattat detta rätt så sitter jag i sjön <-- Arne Weise klass på den du!

Men av SM6XQY's inlägg att döma så är det fritt fram. Någon som kan bekräfta det ena eller det andra? Är jag körd på radion eller är det en baggis att bara välja kanalplan? Kan man, annars, programmera om den själv, eller finns det någonstans man kan lämna den för att få det gjort (Utan att bli ruinerad)?
Hoppas ni kan lätta lite på mitt magsår som alltid har en förmåga att komma krypandes när man gjort ett förhastat köp som kanske visat sig vara inte helt idealiskt...
Ohoj!
Hoppsan!!
Jo, det kanske kan underlätta
Det rör sig om en IC-m411

Jo, det kanske kan underlätta

Det rör sig om en IC-m411
Finns ett program som heter CS-M411 sedan behöver du en rs232 eller usb till 5volt serieport omvandlare, OPC478. 78-575-50
Som medlem här bygger man den själv
http://hamradio.cc/projects/opc-478.php
Sedan är det som en "promenad i parken" att lägga in frekvenser, ändra MMSI nummer osv.
Jag gick på ic-m421 från England för ungefär samma pris, den har lite bättre display.
Jag tycker det blir lite svåröverskådligt med en rad som rullar fram när man ska navigera runt i menysystemet på 411'an
edit: det jag skrev gäller alltså bara om du saknar L1 L2 och Fiskebåtskanalerna ( som du mycket väl klarar dig utan)
annars är det den internationella kanalplanen som gäller.
Tror det var pil upp och pil ner samtidigt för att byta kanalplan
Som medlem här bygger man den själv

http://hamradio.cc/projects/opc-478.php
Sedan är det som en "promenad i parken" att lägga in frekvenser, ändra MMSI nummer osv.
Jag gick på ic-m421 från England för ungefär samma pris, den har lite bättre display.
Jag tycker det blir lite svåröverskådligt med en rad som rullar fram när man ska navigera runt i menysystemet på 411'an
edit: det jag skrev gäller alltså bara om du saknar L1 L2 och Fiskebåtskanalerna ( som du mycket väl klarar dig utan)
annars är det den internationella kanalplanen som gäller.
Tror det var pil upp och pil ner samtidigt för att byta kanalplan
Det första man skall göra om man skall köpa radio utomlands är att kolla om radiosändaren är typgodkänd i Sverige och att det finns ett CE-märke med tillhörande deklaration. Detta finns om den är typgodkänd här i svedala. Är den inte typgodkänd så är det olagligt att sända med den men inte inneha den så man begår inget brått så länge man inte sänder. Lyssna med den går således alldeles utmärkt. Kanalplanen är dock ett rejält problem att ta tag i.
Lycka till med din nya radio från Tyskland.
Lycka till med din nya radio från Tyskland.
Tusen tack för era svar!
Den där OPC478 ser väldigt intressant ut! Får se om jag försöker mig på att fixa en själv, eller om jag tar genvägen via Elfa.
Jag läste i manualen till radion och såg där att man mycket riktigt kan välja kanalplan genom att trycka [upp]+[ner] samtidigt. Däremot följdes den informationen av texten: "EUR has international channels only and this function is not available" Om detta gäller just min radio får jag väl helt enkelt vänta och se.
Vad typgodkännande och CE-märkning anbelangar så känner jag att jag med gott samvete kan köra den här radion på svenska vatten. Även om den skulle sakna en eller annan klisterlapp på baksidan så är det samma maskin som går att köpa här i Sverige. Att PTS skulle komma till min båt inspektera detta håller jag för ganska osannolikt. Jag har mitt VHF tillstånd från PTS och tror nog att jag klarar mig med det.
Som sagt: Tusen tack för era svar! Det ser ut att kunna lösa sig det här!!

Den där OPC478 ser väldigt intressant ut! Får se om jag försöker mig på att fixa en själv, eller om jag tar genvägen via Elfa.

Jag läste i manualen till radion och såg där att man mycket riktigt kan välja kanalplan genom att trycka [upp]+[ner] samtidigt. Däremot följdes den informationen av texten: "EUR has international channels only and this function is not available" Om detta gäller just min radio får jag väl helt enkelt vänta och se.
Vad typgodkännande och CE-märkning anbelangar så känner jag att jag med gott samvete kan köra den här radion på svenska vatten. Även om den skulle sakna en eller annan klisterlapp på baksidan så är det samma maskin som går att köpa här i Sverige. Att PTS skulle komma till min båt inspektera detta håller jag för ganska osannolikt. Jag har mitt VHF tillstånd från PTS och tror nog att jag klarar mig med det.
Som sagt: Tusen tack för era svar! Det ser ut att kunna lösa sig det här!!

Visade sig vara inte helt lätt att hitta... Något tips?nifelheim skrev:Finns ett program som heter CS-M411