RFID-passersystem.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det är nog inte riktigt bra sett från säkerhetssynpunk.

Varför skriver du dina termer på engelska? Svenska är språket här på forumet. ;)
Skall du skriva på engelska är det rekommenderat att känna till att "Thrusted" inte är samma sak som "Trusted" dvs pålitlig, anförtrodd.
Senast redigerad av Macce 12 juni 2005, 10:27:46, redigerad totalt 1 gång.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Kör engelska namn på nycklarna för att programmet ska bli på engelska och svenska och det är för att det ska kunna förstås av alla sedan...

Men vad är det för mening att logga "Master"-nycklar när dom personerna lika gärna kan gå in i systemet och ta bort sig själv eftersom dom har tillgång till systemen.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Om någon obehörig får tag i denna "master"-nyckel kan det ju vara bra att kunna se att detta skett.. Och bara för att någon fått tag på denna nyckel betyder ju inte det att den peronen klarar av att radera loggarna..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och skulle denna person ändå klara att radera loggen (med PIN-kod och allt) är även det ett viktigt spår i utredningen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

inflikar bara (som Schnegelwerfer skrev):
"SuperThrusted" != "SuperPålitlig"
sebastiannielsen
Kontakt:

Pin-koder kommer inte att finnas.

Har tänkt mig en 4 vägs liten knapp med mittknapp, kanske elfa nr 35-665-44
Sedan någon LCD display.

Jag hade tänkt mig ett litet menysystem där man får administrativ access om man har master-nyckel.

Någon som vet någon seriell till USB krets? Funderar på implentera USB i det hela vilket gör att att man kan ansluta cirka 190 lås till en å samma dator med USB-hubbar.
Sedan har jag tänkt mig en 8-bitars utgång på varje låsenhet, som kan aktivera en av 255 dörrar eller 2 av 32 dörrar. Totalt kan det bli max 48450 dörrar/aktiveringar totalt per PC.

Men det här ligger i idébanken, detta projekt kan jag nog inte starta med förrens om några månader eller ett år eller något sånt eftersom jag inte har tillräckligt med pengar....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Du måste ju köra med en µC iallafall, så då är det väl lika enkelt att ta en med USB inbyggt?
Vill du höja produktionskostnaden och göra det hela mera komplicerat kan du använda FTDI-chips konverterare.
sebastiannielsen
Kontakt:

men finns det kretsar som har USB inbyggd och som kan programmeras med en billig hemmabyggd programmerare som tex JDM?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ja.
Vet inte om du bestämt dig för PIC, men jag skulle rekommendera AVR.
Vet inte om du valt PIC pga PicBasic, jag hoppas du iallafall inte gjort det för detta projekt börjar vara lite väl avancerat för basic. Kör C, eller ännu bättre, assembler istället.
Utvecklingsverktyg finns gratis till AVR för en massa språk såsom assembler, c, basic, phyton osv osv, medan alla är inte gratis till PIC.
sebastiannielsen
Kontakt:

tänkte på någon PIC-krets, men fungerar USB med en AVR som kör typ AVR-Basic eller något liknande?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Kolla på atmels hemsida.
Bascom heter Basic för avr, men skriv inte programmet i basic, det blir allt annat än optimerat. Lär dig C istället, det är inte speciellt svårt bara man kommer igång. Finns en massa exempel här på forumet också.
sebastiannielsen
Kontakt:

Har hittat en lista på lite AVR's nu...

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2022104.htm

De funktioner jag vill ha är:

USB, både transmit och receive
RS232, räcker med receive och den ska klara 2400 baud
Den ska klara att kommunicera med något billigt flash på någon KB
Den ska ha en 8 bits parallel utgång (för ev LCD)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Displayen kan du ju styra med några IOpinnar, kör du displayen i 4bitars läge behöver du 6? pinnar. Samma med flashen och rs232, IOpinnar räcker, behövs inte någon speciell funktion i avren för det. För att få RS232 spänningsnivåer kan du ju använda t.ex. MAX232.
sebastiannielsen
Kontakt:

Som billigast, vilken rekommederar du av dom i listan som klarar att utföra det som jag skrev?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Satsa på Mega-serien.
Frågan är hur mycket minne det kommer att gå åt för programmet?
Mega8=8k
Mega16=16k
Mega32=32k....

Mega48 (4kb) och Mega88 (8kb) är vell dom nya billiga.... har dock inte kollat något på dom.
Skriv svar