Trådlöst 2-kanals avfyrnings-system 2.4Ghz

Berätta om dina pågående projekt.
BMI
Gått bort

Re: Trådlöst 2-kanals avfyrnings-system 2.4Ghz

Inlägg av BMI »

"Crow studio"
Bara slog mig när jag igen läste tråden om avfyrningsystemet. Där jag föreslog köpta RF moduler med 12 utg.
Där du sedan berättar om 128 bitars kodning och eget system etc.etc.
urklipp
"Det är kanske inte en jättestor risk att det händer nått, men det är tillräckigt för mig som "pyrotekniker""

Är du certifierad pyrotekniker eller bara en "glad amatör" som jag som håller på med lite egen pyro ???.
Jobbar du me pyroteknik ?
Har du pyroteknik som hobby ?
Om ja ...Vad skall man gå för bra kurser för att bli certifierad enligt dig ? som är bra
För stora event finns ju redan systemen ?
Skulle vara kul att få se ett fyrvekeri som du skjutit av finns det på webben ???
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... 397379168f

Kikar du här så har jag lågprofilkristaller som är endast 2.4mm höga.
En sådan kan kanske få plats under Xbee...

Jordplanet ser mycket bättre ut. Jag hade nog valt att lägga texten
Firecrow i komponenttrycket istället så får du ytterligare förbättring
av jordplanet. Det är ju lite avskuret på höger sida på grund av
de båda ledarna på ovansidan.

Swech
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

När du säger det så tror jag nog kanske att jag kan få plats med kristallen under Xbeen, hade glömt att den sitter i en sockel så att den kommer upp en bit, tror att jag har en lågprofil (den är inte särskilt hög i.a.f.) :-)

Tyvärr så kan dom jag beställer av inte göra tryck på kortet, därför har jag valt att lägga texten där den ligger, vill gärna ha med den. Tror du att det funkar ändå?
Har fått ett klartecken på att det ska gå att etsa kortet nu, har varit orlolig för att banorna ligger för tätt, men det ska funka vad jag förstod av mailet jag fick.
Är så grymt tacksamm för alla fina förslag och hjälpande händer som jag fått på detta forumet, har lärt mig grymt mycket sen jag började, tusen tack! :-)
BMI skrev: ...Är du certifierad pyrotekniker eller bara en "glad amatör" som jag som håller på med lite egen pyro ???.
Jobbar du me pyroteknik ?
Har du pyroteknik som hobby ?
Om ja ...Vad skall man gå för bra kurser för att bli certifierad enligt dig ? som är bra
För stora event finns ju redan systemen ?
Skulle vara kul att få se ett fyrvekeri som du skjutit av finns det på webben ???
Jo jag är certifierad pyrotekniker, eller licensierad som jag föredrar att kalla det :-)
Har ett litet företag som jag försöker dra in lite pengar med, men det är svårt då jag har ett vanligt fulltidsjobb.
Har egentligen inga dirketa ambitioner att livnära mig som pyrotekniker, aldeles för osäker inkomst, är mera tänkt att hålla min hobby vid liv.
Man kan väl egentligen säga att jag ligger någon stans mitt emellan hobby och jobbande ;-)

Visst finns det redan system, men jag vill göra ett som är konsumentvänligt att köpa/tillverka, riktar mig inte i första hand till professionella med andra ord.
Tanken är att det hela ska bli open source och gynna sånna som du och jag.

Tyvärr så har jag inte "bomb" licensen som är för större pjäser än konsumentfyrverkerier, så jag har inte skjutit något av den sorten. Dock så har jag gjort lite scenpyro och grejer till musikvideos och lite annat.
Har så j**la dåligt med tid så jag får aldrig tummen ur att klippa ihop nått och lägga upp på nätet :-(
Du kan kolla lite på min hemsida, om du går in under Special FX finns en video där (helvetes port) och frames från en musikvideo (mando diao) som tyvärr är borttagen från nätet, adressen är: http://www.crowstudio.se
När du går in på adressen är det lite bilder som blädrar längst ned på sidan också, klicka på dom så får du upp dom lite i storlek. Är bl.a. från muskelrock-festivalen förra året.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det kommer säkerligen att funka bra ändå. Kör du på det :)

Swech
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Skönt att höra Swech!
BMI skrev:...Vad skall man gå för bra kurser för att bli certifierad enligt dig ? som är bra
Glömde ju svara på den frågan.
Jorå, det finns lite kurser man kan gå...

Jag har gått två kurser hos Jonas Grahn på Smålands Krutbruk i Braås, han har en bra grundkurs och en "bomb-kurs" för 3" och 4" fyrverkeribomber.
http://pyrosmalandskrutbruk.se/se/kurser/
Gick också en vidareutbildningskurs förra året, mycket roligt, fick bl.a. spränga och flippa en bil! 8)
Tyvärr så har han inte den så ofta och det är inte säkert att han har någon mer, möjligen en till innan han går i pension.

Arclight i Stockholm har också en kurs, men av modellen dyrare:
http://www.arclight.se/tjanster/kurser.html
Vet dock inget om denna annat än att den omfattar väldigt mycket.

Sen ska det vara någon kurs på Gothenburg Film Studios i december tror jag, vet inte om den är full eller vad den omfattar, har bara hört talas om den inte hittat någon info på nätet.

Appropå det så har jag ju varit med och skjutit pyro i deras vinjett också :-)

Jag delar lokal med några atributmakare på GFS område, där av medverekan i vinjetten.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Har putsat lite till på layouten nu, bl.a. flyttat kristallen ytterligare lite närmare då jag kommit fram till att den ryms under Xbeen (tack swech).

Vad jag inte begriper är varför eagle helatiden påstår att det är tre oanslutna kopplingar i layouten, ansluter man dom så blir det ju fel i kretsen, någon som hajar varför?
Har markerat dom på bilden och även bifogat eagle-filerna (är lite svårt att se bara på bilden)
Bild
Schemat är kanske inte världens lättlästa då det är en j**la massa kopplingar, men det borde gå att se vart den menar att "felen" är ;-)

Sen så är det en massa skumma fel när man kör ERC också, är ett gäng där som man borde kunna ignorerar men dom tre nedersta varningarna (segment of net...) begriper jag inte!
Några idéer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Uppdaterat första inlägget med lite bilder och text
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Argh! :evil:
Varför kan inte bara saker och ting fungera som man vill?!
Pratade nyss med min programerare som sa att det är nått knas med mottagaren :(
Tydligen så hade han lyckats att mäta fram 5.4V på PB0, med andra ord på kanal 2 som går till transistorn (BC338) som i sin tur triggar reläet, göör skumt :humm:
Mottagaren har ju en 12V strömkälla som sen koplas ned till 3.3V så vart kommer då 5.4V i från???
Någon som vet vad som kan orsaka ett sånt fel, är transistorn trasig och ger någon form av backström?
Senast redigerad av CrowStudio 18 september 2010, 12:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Kan du inte köra ut en PDF på schemat och posta.
Det blir lättare då man är säker på vilken transistor du menar samt
att det man tittar på är gällande version av schemat.

Swech
CrowStudio

Inlägg av CrowStudio »

Här är schemat som gäller:
Bild
Det är transistorn på ch.2 som jag misstänker, det är en NPN BC338, när man mäter mellan jord och pin12 (PB0) på sockeln där 2313 sitter så mäter den 5.4V!
Fick precis tillbaka grejerna, ska kontrollmäta lite senare i eftermiddag.
Skriv svar