Men har samtidigt inte velat köpa ens en billigare beg. Behringer för ett par hundra när jag vet att det inte borde vara allt för svårt att bygga något som duger till lite mindre krävande sammanhang.
Så surfade runt lite för att hitta inspiration och såg att Rod Elliot använde LDR-motstånd. Tyckte inte om hans koppling så spann vidare på idén med att använda LDR trots att jag har kvalitets-VCAer liggandes. Vill ha nått så billigt och simpelt som möjligt. Idén till schemat fick jag för ett par timmar sedan och har precis provat kopplingen så detta kan säkert bli mycket bättre. Men ville ändå posta och berätta för jag blev så förvånad över det positiva resultatet.

Konceptet bygger på optiskt återkopplade OP-förstärkare som jämför ett inställt värde med insignalen. När insignalen överstiger inställda värdet minskas gainet allteftersom insignalen ökar ovanför inställda värdet genom att LDR-motståndet minskar i motståndsvärde och bildar en spänningsdelare. Vid totalt mörker har den ca 200kohm och vid fullt ljus ca 1-5k.
Den övre OPn känner av de positiva flankerna och den undre de negativa. Att använda två st på det här sättet gör att man slipper att likrikta signalen, isolationstransformatorer, jordproblem etc. Pottarna är en dubbelpot.

I labbet

LDR-motståndet som för övrigt är ett helt vanligt noname köpt på Svebry optiskt ihopkopplat med en temporär glödlampa från en instrumetpanel från en Nissan Sunny i en dragavlastning

Ju mer man drar över tröskeln ju starkare lyser lampan

Övre är insignal och undre Utsignal. Här ligger vi precis på gränsen till gain reduction. Potten (som i själva verket är fasta motstånd i labbkopplingen) är ställd på +-1V här.

Ökning av insignal - utsignalen stannar på 1Vpeak

Och här är vi uppe i 5:1, dvs 5ggr högre insignal i Vpeak än utsignal

Utsignal vid 1:1

Utsignal vid 5:1

Visst ser man lite distortion, men är ändå ganska imponerande när man tänker på kopplingens enkelhet. Distortionen ser i princip likadan ut vid 150Hz som 15kHz. Nu återstår bara att kolla hur pass "illa" det låter

//Fritzell