vilka motorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jeppeb

vilka motorer?

Inlägg av Jeppeb »

Hej.
Nu ska jag åka långt bort i 6 veckor och tänkte att på kvällarna kan jag lära mig lite om allt detta. Så jag ska beställa en PICkit2.

Men så vill jag göra ett projekt i vinter som jag kanske kan tjuvstara pa, en rätt så stor larvgående robot. Och så tänkte jag ta med mig matrial för att få två motorer att snurra som jag vill.

Vad för motorer är lämpliga att använda? Är stegmotor att föredra? Det kommer att väga ungefär 20 kilo och toppfart ungefär 15-20 km/h.

Vilka komponenter behövs det för att få det att snurra? En PIC procssor, och en labbplatta, två motorer, kabel

Tacksam för hjälp, för om jag beställer från elfa idag så har jag de till fredag sedan kan jag inte beställa något på 6 veckor och något vill jag hitta på på kvällarna :)

Tacksam för svar. Mvh Jesper
Användarvisningsbild
PeterH

Re: vilka motorer?

Inlägg av PeterH »

Jag tror du kommer tjäna på att bygga en H-brygga och använda vanliga likströmsmotorer i ditt fall, en stegmotor blir i ditt fall onödigt tung, förhållandevis svårstyrd och dessutom långsam.
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

Okej. Då blir de det. Är de någon som är sugen på att göra en nybörjare som mig en björntjänst och ge tips på vilka komponent jag behöver beställa ikväll? Hade varit jätte tacksam!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Grunderna för att få ihop en vettig H-brygga är väl två N-ch och två P-ch MOSFETs, ta ett par rejäla så det är säkert att de räcker till din motor, brukar vara bäst så på prototyper, kylflänsar skadar inte heller till dessa. Sen en sats med motstånd så har du att labba med, samt ett gäng småsignaltransistorer, några NPN och några PNP, kan komma till stor nytta.

Sen är ju strömförsörjning ganska bra att ha också. Även kopplingsdäck och lämpliga sladdar till detta är att rekommendera när du ska labba.

Och en likströmsmotor med såklart om du inte har det.

Och vill du försöka ta dig så långt att du vill kunna driva och styra två motorer så är det bara att ta dubbelt av vad jag sagt ungefär :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du kan följa denna tråd för inspiration för H-bryggan...
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

Så nu har jag beställt lite gott och blandat.. blev säkert hälften fel men :)

behöver jag en ADC för att få en PWM signal från PIC en till motorn?

Denna 73-289-33 kanske?

Vilken strömkälla borde jag andvända... Fanns några att köpa för flera tusen...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej du behöver ingen ADC för det, samt det finns inbyggt i många PIC'ar (bland annat PIC16f690 som följer med i starter kit).

Strömkälla är väl det billigaste en väggvårta från skrotbingen och en 7805'a, fungerar bra om man inte har några jättekrav, vilket man inte behöver ha i ditt fall (Antar jag).
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

hehe, ne satt precis och läste lite om PIC på lite trådar här på EF och kom fram till samma sak :)

Jag är nybörjare och mitt krav är att jag vill lära mig, men om jag ska vara borta i 5-7 veckor så kanske man skulle köpt sig någon ordentlig strömkälla så här i efterhand...

69-885-62 ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

DC/DC omvandlare har du ingen större nytta av till att strömförsörja en liten PIC och en likströmsmotor, dessutom är det snarare AC/DC du ska ha i så fall, då jag antar att du vill koppla till vägguttag?

Ett labbagg, kanske av lite högre kvalité är att rekommendera när man bara ska laborera, om man kräver lite "finare" ström. Men som sagt, väggvårtor gör ofta jobbet fullt dugligt, har labbat en hel del med det :)
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

jepp, då va allt beställt i tisdags och då står man här på lördag och inget har kommit ännu.

Så det får bli att jag får bege mig massa mil till Kjell o co för att köpa lite andra delar istället... det viktigaste är PICkit2

Tacksåmycket för all hjälp :tumupp: :)
Skriv svar