Den ena beror på skador i örat, t.ex krökta hörselhår, och beror nästan alltid på att man utsatts för på tok för starka ljud.
Den andra typen är nervrelaterad och handlar helt enkelt om att andra nerver stör hörselnerverna. (Precis som en sladd kan fånga upp störningar från en annan sladd.) Tinnitus som beror på detta kan man mildra eller rent av få bort helt och hållet. T.ex med akupunktur. Den här typen av tinnitus kan även försvinna av sig självt periodvis.
Om man har tinnitus så kan man göra ett litet självtest för att se hur pass mycket av den här typen av tinnitus man har. Spänn musklerna i käken, huvudet, axlar, nacke (inte samtidigt) och lyssna ifall pipet blir värre då. Isåfall har du tinnitus som åtminstone delvis är nervrelaterad.
Jag har begåvats med båda typerna. Mest den sistnämnda.
(Egentligen finns det bara en "typ" av tinnitus, men jag skrev såhär för att kunna hålla isär det lättare.)
Ljud skapas alltid i hjärnan, även när det gäller tinnitus.
Så då är det alltså inte speciellt lätt att detektera fasen eller det exakta frekvensinnehållet...
Blueint's idé, dvs "...filtrera det (FFT?). Och skicka iväg småbitar (500 ms?) av det igen så att ljudbiden ödeläggs..." tolkar jag som att man skickar tillbaka fridstörarens ljud, men i småbitar.
Den idén är lite kul. Kanske man bör lägga in någon form av brusreducering för att slippa allt varenda litet ljud repeteras, men det är enkelt fixat.
Orginalkällan kan ev hittas mha riktmikrofon.
Skulle vara underbart att kunna neutralisera butikernas reklamterror mha riktmikrofon och liten högtalare.
blueint: jag och pappa brukar ha en annan lösning på sånt! antingen sänker man volymen på skärmarna. knapparna brukar sitta dolda på över eller undersidan oftast. eller så rycker man bara matningen till skärmen o går därifrån!!