Hej.
Jag skulle behöva hjälp med att verifiera denna stora gula härliga komponent som gör att det tjuter i mina högtalare, komponenten sitter i ett LG surround system, och pipljudet i högtalarna ändrar sig när jag sprutar kylsprej på komponenten, så det borde väl vara den, den har exakt samma freqvens som pipljudet i högtalarna när man sätter örat emot den.
Tackar för all hjälp jag kan få.
EDIT: La till bilden jag trodde jag fått med..
Senast redigerad av Landin81 20 augusti 2010, 14:20:08, redigerad totalt 1 gång.
Det är en transformator, verkar vara till en primär-switchad nätdel.
Att DEN pipar tror jag är synnerligt osannolikt, frekvensen den jobbar med är långt över det hörbara område.
Men att den reglering som driver den kan gå i självsväng är mycket sannolikt, jag skulle tro att några av elektrolytkondensatorerna på lågspänningssidan har torkat ut och behöver bytas, något som kan ge just detta missljud.
Exakt vilka som behöver bytas går inte att svara på utan en noga genomgång men de närmsta 5-6 st på sidan med D923 skulle nog klara biffen.
ok, tackar för svaret, trodde oxå först att det skulle vara en konding som börjar strula, men efter att ha rullat ett papper till ett rör och lyssnat igenom större delen av strömförsörjningsdelen så kommer det ett tjutande ljud från just transformatorn =/ och det tjutande ljudet låter exakt som det som kommer ut från högtalarna =/
Den är nog speciellt konstruerad för just den där nätdelen och möjligen kan den finnas att få tag på reservdel (men jag tror ärligt talat att de inte servar korten utan bara byter ut dem).
Av kortet att döma sitter den dessutom över ett isolationssnitt.
Landin81: jag var nog lite otydlig. Det kan mycket väl vara den som ALSTRAR ljudet men det är inte den som är ORSAKEN till det!
Jag är ganska säker på att regler-loopen har gått i självsväng pga. uttorkade el-lyt'ar och det får switchningen att gå av och på med tjutande takt och DET är orsaken. Att transformatorn sedan "skakar till" av att belastningen varierar så kraftigt är inte dennes fel, det är regler-loopens.
Så ja, det ÄR transformatorn som låter för att styringen till dess drivsteg håller på att flippa helt.
Ja det verkar ju helt logiskt faktiskt nu när du säger det.
Jag åka ner till butiken och köpa lite nya kondingar och byta dem på måndag och se om det blir bättre.
Får återkomma om det inte löser sig.
Kolla kondensatorernas lock också, om det är lite utböjt (typ lite som en ballong) så är kondensatorn inte glad längre, kan vara praktiskt om man inte vill byta ut alla kondensatorer. Kondensatorer kan ju gå sönder av ålder också och då kan de se helt normala ut (Om de dessutom sitter brevid något varmt lever de inte speciellt länge, så byt de som sitter typ brevid kylflänsar och så först). Se till att välja kondingar med låg serieresistans (ESR). Billiga kondingar har rätt stor resistans och det gör att de fungerar som LC-filter som låter höga frekvenser passera, och det är ju inte optimalt då man satt dit glättningskondensatorerna för att fungera som ett lågpassfilter... Billiga kondingar kan ha flera ohms serieresistans och det funkar inte alls i switchade nätaggregat.