4 små minikraftverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis

4 små minikraftverk

Inlägg av Uttis »

Jag tänkte bygga 4 små vindsnurror och vill mäta effekten dom generar. Som generator har jag ett par 24V 600rpm dc motorer, datasamlandet står en atmega16 för via adc. Jag är inte intresserad av att ta tillvara energin på nått sätt utan vill bara jämföra dom 4 mot varandra så ingen laddning av nått batteri eller liknande är nödvändigt.

Vad jag inte vet är hur kopplingen mellan atmegan och generatorn ska se ut? Varvtalen på generatorn vet jag inte än men låt säga att den kan gå till 600rpm då kan man få ut 24V(rätt?) och atmegans adc vill se ~5V. Jag tänkte först 2 motstånd som ligger i serie där det ena är 4ggr större än det andra och så mäter man spänningen över det mindre motståndet och får då 0-5V ungefär så länge varvtalet är under 600rpm.

Låter det ok eller ska man göra på nått annat vis? Vad kan isåfall vara lämpligt värde på motstånden?
Användarvisningsbild
zeus

Re: 4 små minikraftverk

Inlägg av zeus »

Kan man inte bara mäta varvtalet?

Hall eller hålskiva.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Jo det har du nog rätt i, ska testa det och lägga på lite olika laster. :tumupp:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Varför inte mäta hur spänningen varierar med varvtalet för att se om du kan använda spänningen som ett mått på varvtalet. Har du en regulator på generatorn som begränsar spänningen till 24V tidigt, får du analysera om du måste använda varvtalsmätning.
Skriv svar