Electronic Workbench

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
sidron

Electronic Workbench

Inlägg av sidron »

Hej

Jag letar efter ett program som heter electronic workbench. Jag har sökt, och sökt. Men inte hittat. Jag har själv haft programmet för länge sen.

Kort sagt det jag vill ha tag i är ett enkelt simuleringsprogram. Ska testa några grejer.

Detta ser ut att va det program jag en gång hade. Jag minns den där strömbrytaren uppe till höger. Vart jag hittade det har jag ingen aning om, jag har nog bytt dator X antal gånger sedan dess så att hitta den datorn är ingen idé liksom.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Electronic Workbench

Inlägg av Glenn »

Dom bytte namn på det, Hmm, vad var det ? osäker, men "Altium designer" ?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Multisim heter det numera.

Men det är inte enkelt längre. Digitaldelen och analogdelen är ihopbyggda, och det har blivit betydligt mer avancerat.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Japp Multisim är det numer, dock tycker jag att det är väldigt likt den version av Electronic Workbench som vi hade i skolan, men det kanske var en sen version av den eller så minns jag fel. Gillar det hur som helst!
sidron

Inlägg av sidron »

Det funkade fint tycker jag. Den gamla strömbrytaren va kvar :)

Men programmet är lite lattjo. En del saker kan man ju ifrågasätta. jag vände en diod fel, va inte ens inkopplad i andra änden, då hojta det till att det va fel nånstans. Däremot att skapa en kortslutning gick alldeles utmärkt.

Sen fanns det många komponenter i registret, och att det tom gick att spara med try and buy funktionen va ju också ett plus i kanten
xxargs

Inlägg av xxargs »

Simulator har sina egenheter som man måste lära sig genom att helt enkelt använda den flitigt.

Rätt använt så är en simulator jättebra, men tror man att den skall ersätta lödandet och byggande och mätande med riktiga komponenter så är man fel ute, men tillsammans med praktiskt byggande och testande med återkoppling mellan 'teori' och 'verklighet' så är kombinationen oslagbar och spar tid och ger bättre lösningar i designandet samt att man indirekt kan få fram mätvärden i simuleringen (som speglar den verkliga konstruktionen bra) som är hemskt omständiga att åstadkomma i verkligheten.

En oansluten komponentben ger en öppen nod som har en odefinierad 'anslutningspunkt' för andra ändan och kan inte lösas i matrisekvationerna medans en kortslutning har mycket väldefinierad koppling mellan två punkter och kan lätt hanteras i matrisekvationerna, som alla komponenter och kopplingar till slut hamnar i när det simuleras.

Den som själv vill köra lite primitivare stuket med att själv skriva nodlistor istället för att flytta runt grafiska element (som i bakgrunden ändå skriver samma nodlistor till simulatorn) kan alltid prova med orginal SPICE som nästan alla kommersiella simulatorer bygger på i botten och som finns som fria applikationer och utan begränsning när det gäller antal komponenter.

En sak till - demo/provversionerna har oftast väldigt reducerade komponentbiblotek så att den som prova simulatorn skall tro att om man betalar dom 10 - 50 papp för fullversionen så köper man också mer fullständiga komponetbibilotek.

Så är det inte, betalar man för fullversion av simulatorn så är det för att den kan hantera flera komponenter i simuleringen och kanske aktivera lite bra och ha-tillbehör som filterdesignprogram och det grafiska skalet mm. - men man betalar inte för själva komponentmodellerna som nu följer med efter som dom är ihoppsnodda av simulatortillverkaren från alla olika komponentleveratörerna och om du letar lite kan oftast finna dessa själva utan kostnad. Med andra ord så kan du själv öka ut demo-simulatorns komponentförråd med lite egen letande.
Skriv svar