Ingen dum lösning, men tyvärr lite onödigt komplicerat för denna applikationJonas L skrev:En metod är att koppla ihop batteri och DC-källa med dioder som du gör, men vid en högre spänning. Därefter sätter man en 5V-regulator (linjär eller switchad efter behov). Då är man mer flexibel med olika batterikemier och man slipper verifiera kretsen vid olika spänningar - man har alltid sin stabila 5 V.
Jo, jag antar att det är något sådant jag letar efter. Skall se vad jag kan hitta.Jonas L skrev:En annan variant kan vara power switchar i stil med de som används i USB-sammanhang. En nackdel är att du behöver ha en liten krets spänningssatt hela tiden för att hålla ordning på om du ska köra från batteriet eller inte.
Skall kolla in denna i morgon! Tack!calmar skrev:Kolla in TPS2115 (Dual In/Single Out Autoswitching Power MUX), en krets gjord precis för såna här uppgifter.
Det är ett lithiumbatteri på 3.7V. Skall titta på den hur som helst. Tack!bos skrev:Om det är NiMh/NiCd-batterier du ska ladda så ta en titt på MAX713 från Maxim.
Yes, inser detta nu.sodjan skrev:>Sen så hade det ju varit enkelt att redan i förstainlägget säga att även en Schottky var otillräckligt. Hade sparat ett par inlägg...
1. Lithium Polymer batteri 3.7V 1050mAh.Hoffa_ skrev:Två frågor:
1. Vad är det för typ av batteri?
2. Hur stor ström dras vid OUT?
2. Medelförbrukning runt 1-30mA i olika driftslägen. Momentant upp till 1,7A i ca 0,5ms vill jag minnas. Det som skall drivas, eller som är svårast att driva, är ett GSM modem. Fungerar utmärkt med dagens lösning, men inte utanför temperaturområdet 0-45°C. Idag är det dock GSM modemet som sköter laddningen.
Motstånd i serie är uteslutet. Måste ha så låg seriell resistans som det bara går. Varför skulle batteriet explodera om dioden går sönder? Står inget sånt i mina datablad, men det är inte mycket till datablad heller tyvärr. Men batteriet inkluderar iofs ett PCM med överspänningsskydd och lite annat smått och gott som jag inte har i minnet just nu.Hoffa_ skrev:Om det är ett litium-batteri, så måste du sätta ett motstånd i serie med dioden, för att förhindra att batteriet exploderar om dioden går sönder.
Det är absolut en lösning, men inte en önskvärd sådan. Som du säger så kommer diodframspänningsfallet att variera kraftigt med ström, och strömmen är allt annat än stabil. Dessutom vore det önskvärt att iaf komma under 0,1V spänningsfall.Hoffa_ skrev:Om strömförbrukningen är liten kanske du kan ta en (schottky-) diod avsedd för stor ström? Spänningsfallet över dioden beror av strömmen genom dioden. Liten ström, litet spänningsfall. Men inte så stabilt.
Fantastiskt! Jag hade faktiskt funderingar på om det kunde fungera så, men hade ingen aning om att det faktiskt kunde fungera! Det vore isf en perfekt lösning tror jag. Styrsignal är ju bara att använda 5V (ev. inventerad). Tack!jesse skrev:Det fungerar med en FET om du bara kan fixa en styrsignal när den ska vara "on".
Du kopplar den i backriktningen, med den inbyggda dioden i samma riktning som dioden ska vara. I framriktningen (det som normalt är MOSFETENS "framriktning" , men diodens backriktning) kommer den nu att vara spärrad (förutsatt att gatespänningen är noll) , i backriktningen leder den som en diod, men när du lägger på spänning på gaten försvinner spänningsfallet - feten kan alltså leda i backriktningen utan spänningsfall.
Har du något namn på en sådan, eller tom en länk till ett datablad? Låter intressant! Kände på mig att det fanns någon sådan magisk komponent men visste inte riktigt var jag skulle börja leta.Nerre skrev:Det finns "ideella" dioder (det sitter en FET i dem och lite logik).
Hur tänker du att laddlogiken skall fungera, om den inte får spänningssätta batteriet i t.ex minusgrader, men batteriet inte får laddas ur i minusgrader?Icecap skrev:Kontentan av det hela är att den befintliga "laddlogiken" inte fungerar till detta helt enkelt.
Den helt klart lättaste lösningen. Men ett relä håller ju inte för evigt och det är dessutom mycket dyrt i förhållande till t.ex en FET eller en diod. Det är också för skrymmande.TomasL skrev:Om du inte vill ha spänningsfall, sätt ett relä mellan +5V och -, en brytande kontakt mellan batteri och "out"