Rengöring av moderkort, processorkylare, grafikkort

thomas_gbg

Rengöring av moderkort, processorkylare, grafikkort

Inlägg av thomas_gbg »

Rengöring av moderkort, processorkylare, grafikkort och övrig elektronik. Hur gör man korrekt för att inte skada komponenterna tänker då på ESD. Fungerar en sådan här borste eller är det bara båg. Bör man ha på ESD armbandet även när man borstar i så fall.
Har ni några andra tips förutom tryckluft på burk.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5337 länk till borste
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Rengöring av moderkort, processorkylare, grafikkort

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du tillgång till kompressor fungerar det lika bra ;)

Kan dock vara bra med partikelfilter och avfuktning på luften ur den, men det är inte tvunget, bara om man vill vara på den säkra sidan.

Annars fungerar säkert en sådan ESD-skyddad borste bra.

Edit: Och ESD-armband bör du ha på dig när du borstar, det ska man ha så fort man öppnar datorn :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kompressor är helt förkastligt enligt mitt tycke. Trycker in skiten ditt den inte ska vara, eller virvlar upp det i luften. Ligger det ett metallspån på fel ställe kan det också vara kört. Vad är det för bra med det?

Borste och dammsugare eller ultraljud tycker jag att det ska vara.
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Dammsugare ger ofta en massa statisk elektricitet = inte bra.

Ang. tryckluft håller jag med Mindmapper utom till kylflänsar och fläktar, då är det bra, utomhus såklart.

Borste till resten.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

det där men ESD armband och datorer verkar lite tjatigt :P jag har öppnat MÅNGA datorer och aldrig använda ESD armband. Aldrig något som har gått sönder! :wink:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Finns dammsugare som är "ESD-skyddade" också, vi har en på jobbet och den var tämligen dyr.

Jag tycker tryckluft funkar fint, förutsatt att man befinenr sej nånstans där det inte gör nåt att dammet virvlar upp.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Rifakungen skrev:det där men ESD armband och datorer verkar lite tjatigt :P jag har öppnat MÅNGA datorer och aldrig använda ESD armband. Aldrig något som har gått sönder! :wink:
Det är ofta dessa datorer som helt plötsligt helt eller delvis slutar att fungera... Rätt vad det är blir det ett satans krångel med Windows, blåskärm, vägrar starta, gnäller på DLL-filer mm...

Efter flera timmars felsökande har man kunnat konstatera att något har antingen brunnit, en konding har exploderat/blivit kortsluten, minnesfel.
Minnena är de mest känsliga av datorns komponenter. Tro inte att plastförpackningarna de kommer i är vilken plast som helst, utan en mycket speciell blandning av statiskt icke-genererande plaster!

Jag brukar själv heller aldrig använda ESD-band, men däremot tar jag aldrig (Någonsin!!!) på en komponent utan att tagit i en jordpunkt så jag får samma laddning i kroppen som lådan. Samma sak när man ska ge en kompis en av komponenterna. Var lite gay och peta på honom före du skickar över komponenterna så ni båda får samma laddning!

Du ska bara veta att det där argumentet du kommer med, "Aldrig något som gått sönder", har kostat företag miljoner i skadestånd och felsökningar och jäkla förtret...

Du kan ju kika här lite... http://www.google.se/images?um=1&hl=sv& ... =&gs_rfai=
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är åtminstone tredje gången som den här frågan ställs. :wink:

En av trådarna med svar på frågorna och lösningar på problemet:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=15273
Skriv svar