PCB cad alternativ till Eagle?
- Anahka1975
PCB cad alternativ till Eagle?
Ja jag vet att det finns massor av trådar om PCB cad program, men jag vet inte vad jag ska börja i.
Har försökt otal gånger i Eagle men blir inte kompis med det programmet. Framförallt är det komponenter jag inte hittar i biblioteken, men även detta med design rules när man auto routar.
Nej kan någon tipsa om ett enkelt program, det behöver inte ha schema del. Jag vill bara rita enklare kort och kan routa dem själv, sätta paddar osv.
Vet att jag hade ett dos-prog när jag gick i skolan. Det var jätte enkelt men minns inte namnet på det.
Har försökt otal gånger i Eagle men blir inte kompis med det programmet. Framförallt är det komponenter jag inte hittar i biblioteken, men även detta med design rules när man auto routar.
Nej kan någon tipsa om ett enkelt program, det behöver inte ha schema del. Jag vill bara rita enklare kort och kan routa dem själv, sätta paddar osv.
Vet att jag hade ett dos-prog när jag gick i skolan. Det var jätte enkelt men minns inte namnet på det.
Re: PCB cad alternativ till Eagle?
Jag körde ett program som heter "Tango" på DOS-tiden (eller rättare sagt kördes den i Win3.11), mycket enkelt och bra program... Vet inte om det fortfarande finns och funkar under XP/Vista/7?
Tja, nu kommer väl alla förslag som redan varit uppe i de tidigare cadd-trådarna. Jag blev heller aldrig kompis med Eagle, så det blev KiCad istället - Fördelen är att det även går att köra på Linux. Jag har använt Kicad i över två år nu och det fungerar bra.
Biblioteken i Kicad är väl inget mästerverk precis, man får göra många komponenter själv och även kapslar. Kicad har ett eget filformat, tyvärr, på det mesta förutom gerberfiler, borrfiler och pick-and-place-filer som är standard. Har hört att det ska gå att konvertera komponenter och moduler (=kapslar) från andra format, men har själv inte provat. (man får leta reda på program för det , det finns inte i Kicad)
Biblioteken i Kicad är väl inget mästerverk precis, man får göra många komponenter själv och även kapslar. Kicad har ett eget filformat, tyvärr, på det mesta förutom gerberfiler, borrfiler och pick-and-place-filer som är standard. Har hört att det ska gå att konvertera komponenter och moduler (=kapslar) från andra format, men har själv inte provat. (man får leta reda på program för det , det finns inte i Kicad)
Du hittar säkert AutoTrax nånstans på nätet, gammalt hederligt, men väl fungerande DOS-program, gissar dock att du får köra det i DOS-Box eller i en VM.
Ni som kör KiCAD, har ni lust att dela med er av era bibliotek? Känns ju onödigt om alla som använder KiCAD sitter och gör egna... Jag har precis installerat KiCAD på en Ubuntu-maskin för att försöka lära mig Linux istället för Windows... Finns det några bra ställen att hämta/samla bibliotek till KiCAD (kanske kunde läggas upp i wikin)?
Jag har klantat mig och lagt in mina egna komponenter/moduler i befintliga bibliotek, så det är en enda röra. Har tänkt städa upp flera gånger och flytta allt till ett eget "privat" bibliotek, men det tar sån tid... Så om jag ska skicka det jag gjort så får jag skicka hela rubbet, men då kommer du inte att ha det senaste från Kicad, utan bibliotek som är tre år gamla...
Vi kan ju lugna oss lite med det då
Det kanske finns någon som har "rena" bibliotek eller som vet var det finns lite nyare bibliotek...

Det går att skriva skript som kan plocka ut komponenter or KiCAD bibliotek.
Något jag vet att jag saknat är iaf PCB footprint för en SD-card hållare som man kan köpa på ELFA/Digikey osv..
Något jag vet att jag saknat är iaf PCB footprint för en SD-card hållare som man kan köpa på ELFA/Digikey osv..
Tiny Cad är ett schemaprogram som kan exportera nätlista till KiCad om man nu vill
cadda kortet där.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/t ... le=TinyCAD
cadda kortet där.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/t ... le=TinyCAD
- Anahka1975
Ok, ska titta på kicad.
Eagle är säkert bra, men verkar ha en hyffsat (läs för hög) tröskel om man bara gör nått enklare kort då och då.
Eagle är säkert bra, men verkar ha en hyffsat (läs för hög) tröskel om man bara gör nått enklare kort då och då.
http://www.kicadlib.org/Ni som kör KiCAD, har ni lust att dela med er av era bibliotek? Känns ju onödigt om alla som använder KiCAD sitter och gör egna... Jag har precis installerat KiCAD på en Ubuntu-maskin för att försöka lära mig Linux istället för Windows... Finns det några bra ställen att hämta/samla bibliotek till KiCAD (kanske kunde läggas upp i wikin)?
http://per.launay.free.fr/kicad/kicad_php/composant.php
Notera att många symboler är konverterade från andra program och kan vara av varierande kvalitet, så kolla noga, men det har jag förstått att man får göra med EDA-paket för en massa $$$$$$$$$$$$$ med

Jo, det som gäller nu för tiden är $$$$$
Tjejen berättade för ett tag sedan att många av deras projekt på jobbet blir sena pga. att det saknas komponenter i biblioteken (då kör dom Mentor eller något annat dyrt komersiellt program). Jag som trodde att man kunde få komponenter från tillverkaren av kretsar till dom större "proffisionella" CAD programmen 

Saknas det i KiCAD så gör du snabbt en egen, å andra sidan så ta och kolla sökmaskinen (andra länken) finns massvis där.
- Anahka1975
Kollade lite snabbt nu på Kicad, men det är för krångligt med moduler hit o dit...
Jag vill bara rita typ som i ett vektor baserat ritprogram.
Dvs. sätta ut mina pads, ja minns att det fans färdiga för "moduler" för dip8 osv. transistorer men ville man så kunde man sätta ut pads helt enkelt.
Finns detta verkligen inte idag?
De programmen ni länkar till är säkert bra om man orkar/har tid att lära sig. Men jag behöver rita ett enkelt kort, snabbt och skulle helst slippa att göra det på papper.
Om jag bara kunde minnas vad programmet till dos hette...
Jag vill bara rita typ som i ett vektor baserat ritprogram.
Dvs. sätta ut mina pads, ja minns att det fans färdiga för "moduler" för dip8 osv. transistorer men ville man så kunde man sätta ut pads helt enkelt.
Finns detta verkligen inte idag?
De programmen ni länkar till är säkert bra om man orkar/har tid att lära sig. Men jag behöver rita ett enkelt kort, snabbt och skulle helst slippa att göra det på papper.
Om jag bara kunde minnas vad programmet till dos hette...