Trasig Philips tv
Trasig Philips tv
Mina föräldrars Philips (28GR9973/33B, chassi G110?) har gått sönder. Den är helt död, inget tickande hörs, standby lampan lyser inte, ingen högspänning "känns" på skärmen. Jag antar att det är något knas med matningen, men vad? Hur ska jag kolla upp det?
Tacksam för svar!
-Per
EDIT: Säkringen vid nätdelen är hel.
Tacksam för svar!
-Per
EDIT: Säkringen vid nätdelen är hel.
Eftersom inte ens lysdioden lyser kan man misstänka tidigt fel. Plocka loss bakstycket och rota dig fram till nätdelen. Den sitter ungefär där nätsladden kommer in på kretskortet. Kolla säkringen. Mät ifall likriktardioderna är hela. Dom brukar sitta ungefär bredvid varandra, om du är osäker kan du kolla på lödsidan på kortet. dom brukar vara kraftigt lödda. Kolla ifall den primära switchtransistorn är ok. Brukar även finnas effektmotstånd som kan gå sönder. Kolla ifall det ser brännt ut på nån komponent. Överhuvudtaget mät över lite komponenter på primärsidan och se ifall dom är ok. Primärsidan (dvs allt innan högfrekvenstransformeringen) brukar vara inringad med en vit linje i hörnet.
(edit) Finns även en optokopplare mellan sekundär och primärsida som styr pulsbreddsregleringen. Den brukar ha fyra ben, två på varje sida och brukar sitta mellan (ifall det finns nån) vita linje till sekundärsidan. Den är lite klurigare att mäta på eftersom den inte har nån "bas". Det ska inte vara kortslutning mellan några ben dock.
Har du ohm mätt säkringen? Ibland kan det vara avbrott även fast dom ser hela ut...
Ifall du ska löda på kortet ska du passa dig för högspänningselektrolyten som sitter vid nätdelen. Den är laddad till runt 300V under drift och det kan hända att den har laddning kvar. För att vara på den säkra sidan kan du ladda ur den med ett effektmotstånd.
Säg hur det gick sen
och lycka till förresten
(edit) Finns även en optokopplare mellan sekundär och primärsida som styr pulsbreddsregleringen. Den brukar ha fyra ben, två på varje sida och brukar sitta mellan (ifall det finns nån) vita linje till sekundärsidan. Den är lite klurigare att mäta på eftersom den inte har nån "bas". Det ska inte vara kortslutning mellan några ben dock.
Har du ohm mätt säkringen? Ibland kan det vara avbrott även fast dom ser hela ut...
Ifall du ska löda på kortet ska du passa dig för högspänningselektrolyten som sitter vid nätdelen. Den är laddad till runt 300V under drift och det kan hända att den har laddning kvar. För att vara på den säkra sidan kan du ladda ur den med ett effektmotstånd.
Säg hur det gick sen

och lycka till förresten
Eftersom nätsäkringen verkar hel så är troligtvis själva nätdelen OK.
Det vanligaste på G110 chassit brukar vara flybackkondensatorn som blir
kortis.
Sitter jämte högspänningstransformatorn och är märkt 2546 (2,2 nF 2000 V)
Kolla även hs-trafons drivtransistor BU508 om den är kortsluten.
Är BU508 kortsluten och flybackkondensatorn hel så är det nog hs-trafon som är kass.
Kolla givetvis även efter dåliga lödningar i hs delen.
Kjelle
Det vanligaste på G110 chassit brukar vara flybackkondensatorn som blir
kortis.
Sitter jämte högspänningstransformatorn och är märkt 2546 (2,2 nF 2000 V)
Kolla även hs-trafons drivtransistor BU508 om den är kortsluten.
Är BU508 kortsluten och flybackkondensatorn hel så är det nog hs-trafon som är kass.
Kolla givetvis även efter dåliga lödningar i hs delen.
Kjelle
Jag får tacka för alla tips! Dock kvarstår problemet.
Jag har mätt på likriktardioderna. De har en spänning på 120V över sig under drift. Dock om jag testar att "pipa" dom med multimetern leder dom inte i någon riktning!
När jag sätter i kontakten "smäller" det till i högtalarna (som det alltid har gjort) och när strömmen bryts piper det i dom (som det alltid har gjort).
Det är ingen kortis i kondingen, iaf inte på den som serut som en blå 50-öring på högkant.
Lite svårt att se om den har nr 2546...
BU508, är det den som sitter nära hs-trafon, kondingen och är fastsatt på metallväggen?
Får ta en liten paus med TVn nu och fixa bilen, den startar inte heller.
Föräldrarna verkar ha pajjat allt lagomt till att jag kom på besök!
-Per

Jag har mätt på likriktardioderna. De har en spänning på 120V över sig under drift. Dock om jag testar att "pipa" dom med multimetern leder dom inte i någon riktning!
När jag sätter i kontakten "smäller" det till i högtalarna (som det alltid har gjort) och när strömmen bryts piper det i dom (som det alltid har gjort).
Det är ingen kortis i kondingen, iaf inte på den som serut som en blå 50-öring på högkant.

BU508, är det den som sitter nära hs-trafon, kondingen och är fastsatt på metallväggen?
Får ta en liten paus med TVn nu och fixa bilen, den startar inte heller.

-Per
Jag kunde inte hålla mig.
Jag mätte på BU508 och där ledde den mellan emmitter-bas (tror jag att det va) i båda riktingarna. Som jag skrev va flybackkondingen hel. Betyder detta att hs-trafon har gått hem för dag, så att säga? Kan det löna sig att köpa en ny BU508 eller kommer den oxå att brännas?
-Per

Jag mätte på BU508 och där ledde den mellan emmitter-bas (tror jag att det va) i båda riktingarna. Som jag skrev va flybackkondingen hel. Betyder detta att hs-trafon har gått hem för dag, så att säga? Kan det löna sig att köpa en ny BU508 eller kommer den oxå att brännas?
-Per
Mellan bas -emitter på BU508 skall du ha lågt Ohmtal då det ligger en spole
parallellt bas -emitter.
Löd för säkerhets skull ut transistorn och mät på den, den får inte läcka
bakåt i bas-emitter,bas-kollektor ej heller kollektor-emitter linjen.
Mät i högsta Ohm läget med multimetern.
Är transistorn OK så prova att starta tv'n utan transistorn.
Tänds display eller led ?
Om ja, då är det fel på HS trafon.
Annars få du kanske hjälp av länken tidigare nämnd i denna tråd.
Kjelle
parallellt bas -emitter.
Löd för säkerhets skull ut transistorn och mät på den, den får inte läcka
bakåt i bas-emitter,bas-kollektor ej heller kollektor-emitter linjen.
Mät i högsta Ohm läget med multimetern.
Är transistorn OK så prova att starta tv'n utan transistorn.
Tänds display eller led ?
Om ja, då är det fel på HS trafon.
Annars få du kanske hjälp av länken tidigare nämnd i denna tråd.
Kjelle
Nu har jag lött loss transistorn. Den verkade vara okey, det lägsta värdet jag fick när jag ohm-mätte var ~3Mohm.
Jag testade även att starta tvn utan transistorn, men nada. Nu låter det däremot lite från elektroniken, vet dock inte var det kommer från.
Jaja, får väl erkänna mig besegrad av tvn.
Tack för alla tips, jag har iaf lärt mig att felsöka en tv lite.
Jag testade även att starta tvn utan transistorn, men nada. Nu låter det däremot lite från elektroniken, vet dock inte var det kommer från.
Jaja, får väl erkänna mig besegrad av tvn.

Tack för alla tips, jag har iaf lärt mig att felsöka en tv lite.

Hur mätte du likriktardioderna sa du? Dom skall ha ett framspänningsfall på runt 0.6V vid diodmätning. Det benet närmast ringen är katoden altså minus. Du kan även prova att mäta spänningen över elektrolytkondensatorn på primärsidan. Den är stor och lätt att hitta. Brukar ligga runt 100-300uF/325-400V. Den bör ligga nånstans runt 280-325V. Ifall det är ovanligt låg spänning där orkar den antingen inte upp eller så är det nått som drar mycket ström..