Tips på komponenter val samt lösnigar till mitt projekt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Wvosweden

Tips på komponenter val samt lösnigar till mitt projekt

Inlägg av Wvosweden »

Då var det då att börjar med lite planering inför mitt projekt, det jag skulle behöva lite ideer till är lite komponenter val. Tanken är att jag ska ha några tempsensorer som triggar fyra-fem reläer vid olika tempraturer, samt en nivå switch, två-tre hydraliska småventiler. Ut över detta skall jag ha ett interface som jag kan se nivå, tempraturer och vilket läge ventilerna ligger i. Tempraturen handlar om ca -10- +100.

En skiss på detta kommer senare,
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Tips på komponenter val samt lösnigar till mitt projekt

Inlägg av psynoise »

Välkommen till Elektronikforumet!

Vill du ha några tips får du nog ange vad du ska använda apparaten till samt specificera mer.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

tempsensorer: 1-wire

Pic-processor som styr det hela. Nivåswitch för att känna av vad?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Inomhus/utomhus ? Explosiv miljö ?
Gör det något om det hela lägger av ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Noggrannhetskrav på temperatur, krav på tidskonstant?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

MCP9700 - tempsensor 10mV/°C om du kör analogt, dvs inte använder A/D-omvandlare eller microprocessor.

Några OP-förstärkare (en per relä) , några motstånd och några trimpotar (för reglering av temp), kopplade som komparator med schmitt-trigger-funktion.
en spänningsreferens till OP:ns referensingångar
utgångar: NPN-transistorer och dioder för styrning av reläer.

Det här kräver att du ställer in spänningar med potentiometer, så det kan inte bli så grymt exakt. Om temperaturerna ska ställas in en gång för alla kan du köpa 10-varvs trimpotar och trimma med voltmeter.
Temp ser du med analog voltmeter. Vad ska nivåswitchen göra?
Wvosweden

Inlägg av Wvosweden »

Tackar för alla inlägg so far, funktionen av detta system är ett sekundärt br-system till en dieselmotor.
Miljön det ska sitta i är i allafall inte ex klassad, men vätskan är mycket korriderande och allt ska byggas i s-316 (rostfritt). Letar febrit efter smådykfickor i rostfrittneller liknande.

Tidskraven på givare behöver inte vara så hög i och med att det är en vätska som skall värmas. Jag hade funderingar på k givare samt termokoppel konverter till digital.

Nivågivaren skall då vara till tanken, där den skall switcha br system när nivån blir för låg.

Det skall även existera ett sortsspool system d.v.s ett tids intervall till en br pump.

Jag har haft funderingar på att installera en viskosimeter också men har inte hittat någon liten och smidig än, så får nöja men med temp reglering.

Mvh
Lars
Wvosweden

Inlägg av Wvosweden »

här kommer den första skissen. kommer med ett schema med alla givare sen också. men nu kan no få en bild av hur det kommer att se ut.

som tempgivare kommer jag att använda K givare sen har jag kollat på propellers microchip för att kunna logga lite och koppla upp mot datan. när jag inte har någon större erfarenhet av att bygga elektriska kretsar vill jag gärna ha hjälp med det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar