Fjärrstyrning av kran

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jeppeb

Fjärrstyrning av kran

Inlägg av Jeppeb »

Hej

Jag skulle vilja fjärrstyra tre stycken reglage som styr en hydralisk kran.
En som går upp och ned, en som göra att kran armen snurrar höger och väsnter och en som gör så att bommen går ut och in.

Jag har aldrig gjort något sådant här innan och skulle vilja lär mig. Dessa sakerna tror jag att jag behöver.

Tre servon eller behöver jag sex stycken? en micro processor för att tolka och dela ut signaler till servona, en fm motagare, en fm sändaren, liten joysick Höger/vänster och upp och ned, en dubbel knapp? för ut/in bom. En microprocessor till för att skicka signaler genom fm sändaren.

Är jag rätt ute?
sodjan
EF Sponsor

Re: Fjärrstyrning av kran

Inlägg av sodjan »

> Jag skulle vilja fjärrstyra tre stycken reglage...

Vad betyder "reglage" mer exakt ? Bilder !
Vill du styra via de befintliga spakarna/knapparna (eller vad det nu är)
eller vill du gå in "bakom" det befintliga reglaget ?

Om det gäller en sådan där kran som brukar sitta mellan hytten och
flaket på en lastbil så brukar det väl vara tre lite stadiga spakar som
man kör det hela med.

Har inte de flesta kranlevarantörer färdiga lösningar för detta ?
Har inte kranar årliga besiktningar för att försäkringar o.s.v ska gälla ?
Hur har du tänkt att hantera det ?
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

Jo den har tre st spakar, vilket är bästa? jag funderar på att ta bort spakarna och sätta något slags servo istället....

Ja det har dom säkert, men denna har jag på en privat bil plus att jag skule vilja lära mig och då tor jag att detta är ett fint projekt?
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

ungfär så här ser den ut
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
grottan

Inlägg av grottan »

Är det inte enklast att ersätta/kompletter spakpaketet med ett ventilblock för hydrualik?
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

hur menrar du då? något som redan är elektroniskt?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

köp ett elektroniskt ventilpaket. det styrs antingen med en viss spänning för att reglera analogt. eller så on off ventilpaket. det senare är bra mycke billigare.

Nu har jag inte färska priser i huvudet men ett vettigt ventilpaket kostar någonstans mellan 5-10k. sedan är det bara att bygga enn styrning och de trådlösa sakerna för att styra det hela.

Det är det billiga i det hela. det dyra är som sagt ventilpaketet om du nu inte råkar sitta på ett elektroniskt ventilpaket.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En snikvariant är servomotorer som spakar.. ;)
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

Lite sniken är jag :) så behöver man två servo till varje spak för att få den att göra bägga funktionerna?

kan man köpa något sådant här till radiostyrningen?
http://www.mft.nu/?ProdID=5024

och koppla ihop med denna till servona...
http://www.hobbytronik.se/product_info. ... cts_id/103
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ett RC-servo är knappast det rätta till detta, du ska ha bra starka för att klara det. Att överföra själva styrsignalerna är inget större problem men ska du inte ha en sändare med spakar på? Ska inte det finnas en kodning som ser till att störningar inte råkar leka rövare? Osv.
Jeppeb

Inlägg av Jeppeb »

Icecap.. som sagt är rätt så ny på detta :) Skulle behövt en mentor igentligen men men...
Att överföra själva styrsignalerna är inget större problem men ska du inte ha en sändare med spakar på?.
Jo, det är planen. men jag funderar på om man ska ta färdiga bitar, typ rc motagare och sådant eller?
Ska inte det finnas en kodning som ser till att störningar inte råkar leka rövare? Osv.
Kanske? skicka ut det digitalt och ta emot det och omvandla det med en pic processor? Har laborerat lite med att programera pic processor för ett gäng år sedan...

http://www.electrokit.se/byggsatser-rad ... v_10100018 sändare
http://www.electrokit.se/byggsatser-rad ... z_12100707 Mottagare

Hur "stark" servo ska man satsa på då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Snälla snälla snälla... dels är den sändare du länkar till olaglig att använda, dels sänder den på ett ytterst "smutsigt" område och dels har du ingen intelligens i den varför du måste skapa denna själv. Och är du inte kunnig nog till att fixa servodelen kan jag lugnt säga att du inte klarar radiodelen heller! Jag har en gång skapat denna intelligens som behövs och det tog bara 4 veckor att få det att fungera och då hade jag en hel del erfarenhet att luta mig på.

Använd RIKTIGA moduler på ett ISM-band (t.ex. NÅGRA SÅHÄR), använd en mikroprocessor (µC) i varje ända till att kontrollera dels avläsningen av spakarna och dels styrningen av ventilerna.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ska man göra det enkelt sig så använd en färdig RC-styrning och använd kraftigare servon, hur starka de behöver vara beror givetvis på hur tröga ventiler du har. Sen har du ingen som helst säkerhet så kör inte nära något ömtåligt (som människor) eller något annat som inte får gå sönder...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De jag sett brukar ha elektriska solenoider och/eller hjälpservosystem men dessa ventilpaket är ruskigt dyra. En ide kunde ju också vara att tex låta ett modellservo (eller någon annan lösning) styra en elektrisk eller pneumatisk brytare som styr tex ett relä för en starkare motor, solenoid, öppnar en tryckluftkolv, etc. Berätta gärna hur det går, är litet nyfiken själv på detta. :tumupp:
Wvosweden

Inlägg av Wvosweden »

Du skall använda den av en sånn här ventil skulle jag tro om nu samtilga kolvar är dubbelverkande.

4/3 återfjädrande med elektisk solinoid kostar minst 1000 st.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... s%3Disch:1
Skriv svar