Förslag till projektarbete 3an HJÄLP!
-
Re: Förslag till projektarbete 3an HJÄLP!
Går du automation ska du såklart bygga något som har med det att göra, inte göra om någon gammel pc.
Iså fall tycker jag att du kan bygga en egen dator, inte sätta ihop befintliga komponenter utan på riktigt, typ z80, intel 8080 eller kanske 6800(0?) baserad sådan.
Jag och en till gjorde en skrivande robot, 2 linjärmotorer och en penna i princip. Sedan utvecklade vi egna drivare, PSU och CAD program. Jag la ner en bra bit över 300h på det och fick MVG.
Du kan ju kanske bygga en robot som gör något, följa linje/vägg, söka upp burkar och putta på dem, servera dricka, whatever.
Eller kanske en minifabrik med lite pneumatik och någon borr.
Robotarm?
Iså fall tycker jag att du kan bygga en egen dator, inte sätta ihop befintliga komponenter utan på riktigt, typ z80, intel 8080 eller kanske 6800(0?) baserad sådan.
Jag och en till gjorde en skrivande robot, 2 linjärmotorer och en penna i princip. Sedan utvecklade vi egna drivare, PSU och CAD program. Jag la ner en bra bit över 300h på det och fick MVG.
Du kan ju kanske bygga en robot som gör något, följa linje/vägg, söka upp burkar och putta på dem, servera dricka, whatever.
Eller kanske en minifabrik med lite pneumatik och någon borr.
Robotarm?
Bygg något som rör sig, skippa moddning av PC. Tänk på att kanske inte göra något överambitiöst utan ta något som du har en rimlig chans att bli klar med. Någon typ av minifabrik som förslagits kan ju vara kul. En annan kul grej kan vara att ha ett rör med en boll i och givare utanför och sen hålla bollen svävande med en fläkt i botten.
- Klas-Kenny
I så fall hade det ju varit häftigare med en fläkt under, och en på var sida om, sen hålla bollen på plats i alla leder, svävande fritt
Fem st 80mm datorfläktar, några sensorer som ger utslag när laserstråle bryts eller liknande och µC med PWM så kan man nog hålla en pingisboll i schack

Fem st 80mm datorfläktar, några sensorer som ger utslag när laserstråle bryts eller liknande och µC med PWM så kan man nog hålla en pingisboll i schack

- Electricguy
det ska helst ligga på den nivån där chassiet bara är grunden till det man gör!MicaelKarlsson skrev:På vilken nivå bör moddningen ligga? antar att stoppa in lite belysta fläktar inte räcker.Rifakungen skrev:då har nog tiderna förändradts... mer än hälften i min klass ska modda ett datorchassie, och det är inga som helst problem från läraren...

Nu har jag och en polare kommit på vad vi ska göra tack för tipsen mer säger jag inte.
håll utkik i projekt tråden.
håll utkik i projekt tråden.
Nu när jag ändå la ner tankearbete på att komma på något till dig så kan jag väl ändå skriva det också.
Tycker ni ska bygga en liten automationsprocess. Låt säga en del av en fabrik. Det kan vara en process som sorterar olika produkter (tex stora och små, långa och korta). Det kan också vara en process kapar trälister på beställning i olika längder. Eller varför inte automatisera ett vanligt förekommande manuellt jobb. Kanske en process som kärnar ur äpplen, skalar potatis eller tillagar våfflor (länk).
Detta görs såklart med PLC, luftcylindrar, givare osv.
Tycker ni ska bygga en liten automationsprocess. Låt säga en del av en fabrik. Det kan vara en process som sorterar olika produkter (tex stora och små, långa och korta). Det kan också vara en process kapar trälister på beställning i olika längder. Eller varför inte automatisera ett vanligt förekommande manuellt jobb. Kanske en process som kärnar ur äpplen, skalar potatis eller tillagar våfflor (länk).
Detta görs såklart med PLC, luftcylindrar, givare osv.
Vi ska bygga en pingisrobot som matar iväg bollar och som man kan programmera olika program till. Det var några som gjorde en våffelmaskin i vår skola förra året.
-
När ni ändå är igång och tänker kan ni ju förslag åt en till person!
Jag skulle vilja göra nått inom elektronik, något ganska enkelt, men samtidigt nått man kanska kan ha nytta av. Har velat byggt en egen pannlampa med p7 diod, men pannlampor har blivit för billiga att köpa... (DX)
Har läst elektronik A och Digitalteknik A, även kraftelektronik.
Så mina kunskaper är inte så breda...
En grej som vore coolt vore en solcellsladdare till min telefon? SKulle det vara möjligt?
Andra förslag är välkomna!

Jag skulle vilja göra nått inom elektronik, något ganska enkelt, men samtidigt nått man kanska kan ha nytta av. Har velat byggt en egen pannlampa med p7 diod, men pannlampor har blivit för billiga att köpa... (DX)

Har läst elektronik A och Digitalteknik A, även kraftelektronik.
Så mina kunskaper är inte så breda...
En grej som vore coolt vore en solcellsladdare till min telefon? SKulle det vara möjligt?
Andra förslag är välkomna!

- Klas-Kenny
Va uppe en tråd om solcellsladdare till mobil för ett litet tag sen, har bestämt för mig att de flesta kom överrens om att inte är lönt.