"Hurtsguider" var ett nytt ord för mig. Har lärt mig att det heter "expansionsbeslag",
men det kanske är olika.
Jag har byggt ett par liknande grejer som i första inlägget.
Köpte en bunt expansionsbeslag från ..pcmPer, tror jag det var.
Ett används till ett
borrstativ som trots utseendet (snabb-byggt av spillbitar) fungerar utmärkt för att borra kretskort.
Ett par används till ett slags universal-Y-bord (utan elektronik) som jag använder till bl.a sticksåg, slipmaskin mm.
Borde ta kort på den, för den är riktigt smidig. Man sätter ämnet (som det så vackert heter) på den rörliga delen av bordet och monterar verktyget på den fasta delen. Då kan man enkelt t.ex borra en rad hål som hamnar i linje utan att behöva cadda. Fungerar även för att såga rakt och exakt. (Utmärkt för finsnickeri om man monterar en liten lövsåg/japansåg eller liknande.) Om man har gott om tid kan man även sätta dit ett sandpapper och dra den rörliga delen fram och tillbaka.
Så visst fungerar det att bygga sånt här med expansionsbeslag ..eller om det var hurtsguider det hette.
Men man kanske inte bör välja de absolut enklaste modellerna.
Eller förresten.. Det är nog olika. ClasOhlson har en kort variant (tror den är 20cm lång) som är enkelt uppbyggd. Den är riktigt stabil och bra.
edit: Google ger (vad jag har sett) ingen bild för "hurtsguider", men närmare tusen bilder på "expansionsbeslag".