XY bord med hurtsguider

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

XY bord med hurtsguider

Inlägg av blueint »

Såg denna:
Bild

Finns det några lämpliga metallguider på t.ex IKEA som lämpar sig för ett sådant bygge? tips, tips? ;)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Re: XY bord med hurtsguider

Inlägg av persika »

Jag har använt liknande i min maskin, kolla min länk "CNC bygge" här under.
Jag använde den sorten med enkelt utdrag och fick ha 4 st / rörelse, för att få det stabilt. Där är inget glapp i dom, men dom svikter lite i en riktning, fick sätta i dem vinkel för att få bort svikten.
Jag köpte dem på TH Nyman i Malmö, i deras butik där.
Dom har en länk, men den motsvarar inte alls vad dom har i butiken.
TH Nyman
bearing

Inlägg av bearing »

Biltemas expansionsbeslag är väldigt lika de på bilden. De har ett kännbart glapp, så jag tror man behöver använda flera, och förspänna dem, för att få bort glappet.

Biltema #86695
29.90:- för 2 st
Johanb

Inlägg av Johanb »

Skulle man kunna använda den typen som används till servrar i rackskåp?
De är ju i alla fall kraftiga och borde finnas över lite här-och-där :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske dålig idé om man inte använder en tvådimensionellt servoåterkoppling med t.ex med bildigenkänning?, biltemas beslag borde kunna användas för UV-låda mm iaf.

JohanB, bild?, inköpsställe?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Typ den här:

datorfixarna.com/..products_id=11228

Brukar finnas (för en bullpåse) i skrotlådorna hos tex större företag och kommuner (IT-avdelningen).
När servrar kastas ut brukar såna där åka med.
Jag vet inte hur det är med glapp men de är väldigt stabila och hanterar nog 10kg+ utan problem i fullt expanderat läge.
Senast redigerad av blueint 20 augusti 2010, 02:35:09, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Nerkortad URL
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag kastade för ett par veckor sen ett tjugotal enkelradiga serverskenor. Har nog fyra stycken treradiga kvar, de klarar MYCKET! För rätt ersättning (inte stor men så det är värt besväret) kan de säljas. Kan fixa fram bild, eller tror att det redan finns i någon gammal säljannons här.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det kritiska är glapp, inte vikten ;)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Varför är dom felmonterade på bilden?

Dom är liggande men bör vara stående. Är dom stående bör det inte finnas något glapp alls?

Det finns även en spärr (av plast) i som göra att man inte ska kunna skjuta in lådan för långt. Spärren gör att det tar stopp. Pillar man bort den spärren så bör dom ju bli mycket mer användbara.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

De skenor jag har kvar ser ut så här:
Bild
Bild

Och glapp finns det inte mycket av, vridningen blir också minimal om man använder alla tre sammankopplade som på bilden. De går dock att skruva isär har jag för mig.
bearing

Inlägg av bearing »

netrunner skrev:Dom är liggande men bör vara stående. Är dom stående bör det inte finnas något glapp alls?
Är de stående blir det glapp i sidled och är de liggande blir det glapp i höjdled.
netrunner skrev:Det finns även en spärr (av plast) i som göra att man inte ska kunna skjuta in lådan för långt. Spärren gör att det tar stopp. Pillar man bort den spärren så bör dom ju bli mycket mer användbara.
Det stämmer. Ifall spärren tas bort kan vagnen med kulorna placeras under lasten, vilket borde minska svikten.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

bearing> "kan vagnen med kulorna placeras under lasten"

Jag hade också den tanken men kulorna flyttar sig med halva hastigheten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Hurtsguider" var ett nytt ord för mig. Har lärt mig att det heter "expansionsbeslag",
men det kanske är olika.

Jag har byggt ett par liknande grejer som i första inlägget.
Köpte en bunt expansionsbeslag från ..pcmPer, tror jag det var.

Ett används till ett borrstativ som trots utseendet (snabb-byggt av spillbitar) fungerar utmärkt för att borra kretskort. :)

Ett par används till ett slags universal-Y-bord (utan elektronik) som jag använder till bl.a sticksåg, slipmaskin mm.
Borde ta kort på den, för den är riktigt smidig. Man sätter ämnet (som det så vackert heter) på den rörliga delen av bordet och monterar verktyget på den fasta delen. Då kan man enkelt t.ex borra en rad hål som hamnar i linje utan att behöva cadda. Fungerar även för att såga rakt och exakt. (Utmärkt för finsnickeri om man monterar en liten lövsåg/japansåg eller liknande.) Om man har gott om tid kan man även sätta dit ett sandpapper och dra den rörliga delen fram och tillbaka. :D

Så visst fungerar det att bygga sånt här med expansionsbeslag ..eller om det var hurtsguider det hette.
Men man kanske inte bör välja de absolut enklaste modellerna.
Eller förresten.. Det är nog olika. ClasOhlson har en kort variant (tror den är 20cm lång) som är enkelt uppbyggd. Den är riktigt stabil och bra.

edit: Google ger (vad jag har sett) ingen bild för "hurtsguider", men närmare tusen bilder på "expansionsbeslag".
Skriv svar