Ev Projekt UPS PSU

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
trexen

Ev Projekt UPS PSU

Inlägg av trexen »

Funderar på om man kan plocka bort PSU från datorer och köra på batterier eller från en UPS och slippa efektförlusterna att kyla PSU aggen, då behöver man bara kyla ner transfon i UPSen och inte i 10 datorer/servrar.

Behöver 12v och 5v som används i PSU till datorer.

Någon som har ideer eller synpunkter på ett sådant projekt, eller kanske redan gjort något av detta tidigare som har lite tips o ideer att komma med.

(Tex: all utrustning i form av routrar, switchar, accesspoints går oftast på 12V så ett batteri på 12V 50amp kan driva det mycket länge, sen kpoppla på en batteri laddare) =)

Tack
//M
Senast redigerad av blueint 16 augusti 2010, 17:17:53, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: -Hej
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Ev Projekt UPS PSU

Inlägg av Klas-Kenny »

Du kommer ju alltid att få en del effektförluster när du ska ha ner de 230v från väggen till de 12/5/vaddunuskaha v i batterierna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Vad vill du uppnå egentligen?
Det är ju inte riktigt så enkelt som du kanske tror.
Ett PC nätaggregat kan leverera väldigt mycket effekt, att göra det direkt från 12V är inte helt enkelt.
Dessutom så är 12V egentligen 10,5-14,4V (9,5-18V om man tar hänsyn till ett större temperaturområde inne/ute) och med en varierande inspärrning så blir det vanligen jobbigare.

De varierande ledningslängderna kommer att bli ett problem för dina lokala kraftanvändare speciellt för PC moderkort som kan variera en faktor 10 eller mera i strömförbrukning och kräver en spänningstolerans som är bättre än 5%.

Kort sagt det är inte omöjligt, men om du inte har någon specialapplikation som kräver det så är det mycket mera jobb/pengar än vad som eventuellt kan sparas in.
Borre

Inlägg av Borre »

Vad är det som får dig att tro att det inte blir lika mycket förluster när du laddar batteriet?

PicoPSU är annars en färdig lösning.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag tror en psu är väldigt bra och svårt att slå med hemmameck. mina 1500va drar bara 40watt extra i förlost och då plockar jag igenom ca 500watt... så det är inte ens 10%
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vill du testa något så koppla in ett gäng switchomvandlare för DC/DC t.ex simple-switcher från National som säljs av ELFA. Mata sedan alltihop med 24 V DC, eller 48 V DC. Se till att matningssidan verkligen kan leverera ström snabbt!

Då får du iaf koll på om det fungerar. Tänk på att långa kablar kan ställa till det, mao testa det också.

Sedan begränsar elsäkerhetsverket klenspänning till max 200 VA inmatad effekt (och max 48 V AC, eller 120 V DC). Samt att fast installation endast får ske av behörig installatör eller hur det var oavsett.

Det som kan vinnas här är att det är lågspännings DC som för switchade omvandlare är enklare att hantera. Då man slipper faskompensering, liten spänningsdifferans mm. Kanske kan man komma upp i 95-98% effektivitet istället för normala 75-80% ?
Borre

Inlägg av Borre »

Visst kan du säkert komma upp i den effektiviteten med DC/DC, men vart ska du få dessa 24/48V i från då?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Extern AC/DC omvandlare med bättre möjlighet till kylning?
Borre

Inlägg av Borre »

Är det bara kylningen som är ett problem då?
Okej att det kan göras kompaktare med DC/DC, men om det är effektiviteten som är det intressanta så vinner man väl inget på det. Den totala effektivitet (det är ju det som är intressant) lär ju inte bli bättre när det ändå används en AC/DC med ~80% effektivitet, kanske tom sämre när det ska regleras fler gånger.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För det första: Det kommer att bli MYCKET dyrare än "standardlösningen" inte ens om verkningsgraden stiger med 15% så kommer skillnaden att betala sig inom 25 år.
För det andra: Det kommer inte att bli lika bra prestanda på hela systemlösningen.

Men om du verkligen vill komma någonstans skapa ett 300V DC nät på ett bra sätt (>>95% faskompenserat (vilket endast kan göras aktivt)) och mata alla switchaggregat med denna spänning. Alla kanske inte håller men de som håller kommer att få en högre verkningsgrad än innan.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

trexen skrev:Funderar på om man kan plocka bort PSU från datorer och köra på batterier eller från en UPS och slippa efektförlusterna att kyla PSU aggen, då behöver man bara kyla ner transfon i UPSen och inte i 10 datorer/servrar.
//M
Har du räknat på hur mycket som förbrukas av servrar/utrustning resp. psu?
Titta på det så ser du var mesta värmen kommer från!
trexen

Inlägg av trexen »

Härligt att se så mycket olika funderingar och förslag ang sånt jag funderat på.
Jag kommer nog att prova mig fram lite och ev ta strön från mina UPS in i en dator och labba lite.

Sedan såg jag att Google servrarna http://news.cnet.com/8301-1001_3-10209580-92.html har ett litet batteri kopplat till PSU som ser lite coolt ut.
som man kan se så finns det inte en gul kabel med utan bara röd som är 12V o gul 5V.

Känns som om denna lösning kan vara bra och ev kanske billigare än att hålla med stora UPSer, eller ?

//Marcus
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

den PSUn måste vara ganska kraftigt custom byggd. Jag har aldrig sett ett enda ATX aggregat med batteri anslutning.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

trexen: Inte för att jag fullt ut förstår hur du tänker. Men i ett PC aggregat är Svart=0V Gul=+12V Röd=+5V och Grön skall kopplas till 0V (helst via ett motstånd på ca 330 Ohm) för att det skall starta. (Blå=-12V och Vit=-5V om dom finns) Lila=+5V stb (dvs finns där alltid när 230V AC finns tillgängligt).

Du kan INTE ladda ett 12V blybatteri från +12V utan du måste upp i minst 13,8V (beror på batteriteknologin) för att batteriet skall ta laddning och vara fulladdat vid rumstemperatur.
Wegas

Inlägg av Wegas »

Tycker inte detta är en så tokig idé faktiskt... kollade runt lite och hittade följande:

http://www.mini-box.com/DC-DC
http://www.mini-box.com/micro-UPS-load-sharing

Borde räcka med detta för att få den efterfrågade funktionen...
Skriv svar