Hur kan jag använda en encoder?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
qan

Hur kan jag använda en encoder?

Inlägg av qan »

Hejsan alla,

Först och främst så är jag ganska dum på elektronik, så därför hoppas jag att någon av er skulle kunna hjälpa mig med detta.
Mitt problem är att jag vill ha något som sluter två olika kretsar beroende på vilken riktning jag vrider ratten åt.
Vrider medsols = Bild
Vrider motsols = Bild

Så om jag vrider ett hack medsols vill jag ha sekvensen att bli: Bild Bild Bild.

Kan en encoder göra detta åt mig på ett enkelt vis eller är jag helt fel ute?

mvh /Dan
blueint
Kontakt:

Re: Hur kan jag använda en encoder?

Inlägg av blueint »

Sök på "quadrature encoder" används i inkjet skrivare om jag ej missminner mig. Kika efter en plastremsa med massa streck på.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har för mig att det där kan vara ganska avancerat.
Men encodern har två utgångar A och B:
Bild

Jag kan tänka mig följande:

A till D-ingången på en D-vippa. B till den inverterade klockingången.

Då får man Q = 1 om man vrider medsols och Q = 0 motsols (och icke-Q tvärt om).

Men det ska ju pulsa för varje steg. Då tänker jag att man tar Q utgången och A-ingången till en and-grind, så kommer utgången att pulsa. Samma med icke-Q och A-ingången: Då pulsar utgången åt andra hållet.

Har inte tänkt ordentligt, kan det finnas nån hake med detta?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns faktisk minst 2 olika versioner encodrar!

Det finns den version som eftersökas: det finns 2 brytare i, den ena pulser när man vrider ena hållet och den andra pulser när man vrider andra hållet.

Andra fungerar som en quadratur-encoder och man kan faktisk relativt enkelt bygga en bit elektronik som simulerar den andra versionen men den är inte så från början.

Efter vad jag har sett är quadratur-versionen klart den vanligaste och man måste alltså ta till lite elektronik för att få den önskade funktion.
qan

Inlägg av qan »

Låter ju fint att det faktiskt finns en sådan produkt som jag vill ha :) Någon idé vad den kan heta? Eller hur man bygger om de vanliga, jesse kom ju med ett. Kanske ett diagram hade hjälp mig att förstå bättre.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

så här kanske?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qan

Inlägg av qan »

Tack för bilden jesse, nu förstår jag hur du menar. Har letat lite mer och internet har levererat ett bra svar. Komponenten jag söker kallas pulse switch, exempelvis den här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =35-884-64;
Om någon annan är intresserad av liknande så finns det bra info här http://www.mikesflightdeck.com/switches ... tors_1.htm
Tack så mycket för alla förslag :D
Skriv svar