Förbättring av temperaturstyrning
Förbättring av temperaturstyrning
Projektbeskrivning
Detta projekt syftar till att förbättra styrningen av en värme anläggning. Första projektsteget handlar om att få ut en signal vid en inställd panntemperatur. Inställningen ska göras med ett vridmotstånd. I första steget ska en lysdiod ska tändas när en temperaturgivare indikerar en högre resistans (ca 70 gr. C) än det som ställts in på ett vridmotstånd.
Tempgivaren har en uppmätt arbetsområde enligt nedan.
80 gr. C => 1286 Ohm
70 gr. C => 1943 Ohm
60 gr. C => 2710 Ohm
Innehåller kretsschemat några fundamentala felaktigheter? Kommer det att fungera?
Finns det något annat jag bör tänka på?
Jag vet att jag måste räkna på seriemotståndet. Det är inte gjort ännu.
Jag är novis inom elektronikkonstruktion men vill till nu pröva att omsätta teorin som man fick lära sig i diverse ellära kurser.
/Johan
Detta projekt syftar till att förbättra styrningen av en värme anläggning. Första projektsteget handlar om att få ut en signal vid en inställd panntemperatur. Inställningen ska göras med ett vridmotstånd. I första steget ska en lysdiod ska tändas när en temperaturgivare indikerar en högre resistans (ca 70 gr. C) än det som ställts in på ett vridmotstånd.
Tempgivaren har en uppmätt arbetsområde enligt nedan.
80 gr. C => 1286 Ohm
70 gr. C => 1943 Ohm
60 gr. C => 2710 Ohm
Innehåller kretsschemat några fundamentala felaktigheter? Kommer det att fungera?
Finns det något annat jag bör tänka på?
Jag vet att jag måste räkna på seriemotståndet. Det är inte gjort ännu.
Jag är novis inom elektronikkonstruktion men vill till nu pröva att omsätta teorin som man fick lära sig i diverse ellära kurser.
/Johan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Förbättring av temperaturstyrning
Välkommen till forumet.
Vid första anblick på ditt schema tycker jag du har alldeles för höga motstånd. 3V över 4Mohm ger 750nA ström, och så stora motstånd kommer nog att ge upphov till brus på dina ingångar. Jag tror att du utan problem kan skala ner motstånden till 100k istället.
Vad ger tempgivaren för motstånd vid rumstemperatur (eller vad nu den lägsta arbetstemperaturen är)? Ha detta som utgångspunkt.
Vid första anblick på ditt schema tycker jag du har alldeles för höga motstånd. 3V över 4Mohm ger 750nA ström, och så stora motstånd kommer nog att ge upphov till brus på dina ingångar. Jag tror att du utan problem kan skala ner motstånden till 100k istället.
Vad ger tempgivaren för motstånd vid rumstemperatur (eller vad nu den lägsta arbetstemperaturen är)? Ha detta som utgångspunkt.
Du behöver hysteres annars kommer reläet slå till och från alldeles för ofta, detta ordnar du genom en återkoppling av utgångssignalen.
Du verkar ha fel värden på motstånden. Du säger att vid 70 grader ska den ligga på ca 2000 ohm. Det motsvarar 2 kiloohm - inte 2 megaohm. Om dina motstånd istället är på 2k så ska det fungera.
Poten är lite felplacerad också. Nu kan du bara reglera värden som motsvarar från 70 grader och uppåt (oändligt). Bättre att ha ett intervall på t.ex. 60 - 80 grader: Då har du ett fast motstånd från plus och ett fast motstånd från minus - och en pot i mitten.
t.ex. en pot på 1k, och två motstånd på 1k5 uppe och nere kan ge ett bra intervall.
återkopplingen (se förra inlägget) gör du med ett motstånd från utgång till plusingången. för en hysteres på 1 grad C blir det ca 70 ohm, dvs 1/28 av 2k.... kan en återkoppling på 56k ge en grad hysteres?
Poten är lite felplacerad också. Nu kan du bara reglera värden som motsvarar från 70 grader och uppåt (oändligt). Bättre att ha ett intervall på t.ex. 60 - 80 grader: Då har du ett fast motstånd från plus och ett fast motstånd från minus - och en pot i mitten.
t.ex. en pot på 1k, och två motstånd på 1k5 uppe och nere kan ge ett bra intervall.
återkopplingen (se förra inlägget) gör du med ett motstånd från utgång till plusingången. för en hysteres på 1 grad C blir det ca 70 ohm, dvs 1/28 av 2k.... kan en återkoppling på 56k ge en grad hysteres?
-
Du måste koppla vipern på potentiometern till endera CW eller CCW inte hänga i luften då har du bara ett 2M motstånd...
(hade bara Paint tillgängligt... f*n så jobbigt program!)
Men 3 volt och 3k vid lysdioden === 0.33 mA.
ta 68 ohm istället så får du 15 mA om lysdiodens Vf = 2 volt.
EDIT: äsch... glömde rita in återkopplingsmotståndet... skyller på att paint var så jobbigt.
Men 3 volt och 3k vid lysdioden === 0.33 mA.
ta 68 ohm istället så får du 15 mA om lysdiodens Vf = 2 volt.
EDIT: äsch... glömde rita in återkopplingsmotståndet... skyller på att paint var så jobbigt.
Tack för allas input.
Har kontrollmätt givaren och tabellens värden är korrekta. Självklart ska det vara 2kΩ – inte 2 MΩ...
Har uppdaterat schemat med hysteres samt förändrat placeringen av poten så att inställningsområdet bättre motsvarar givarens arbetsområde.
Seriemotståndets värde vid lysdioden är ändrat.
Ser schemat ok ut nu eller har jag missförtått något?
/Johan
Har kontrollmätt givaren och tabellens värden är korrekta. Självklart ska det vara 2kΩ – inte 2 MΩ...
Har uppdaterat schemat med hysteres samt förändrat placeringen av poten så att inställningsområdet bättre motsvarar givarens arbetsområde.
Seriemotståndets värde vid lysdioden är ändrat.
Ser schemat ok ut nu eller har jag missförtått något?
/Johan
Potten är fel...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja potentiometern har ju tre ben. Motståndet mellan det två yttre ändras INTE när man vrider på ratten.