MAX23* kretsar, 2 in/ut

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

MAX23* kretsar, 2 in/ut

Inlägg av toffie »

Hallå igen,

Måste bara fråga, MAX232/233 med flera har ju minst två in/ut .. Så tekniskt borde det gå att köra två uC mot
två COM portar på en dator via en krets, inte sant?

Är det då, i fallet med MAX232, att båda anslutningarna får dela på max 120kbps? Eller får de vardera den hastigheten?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tänkte bygga ihop en FT232 - RS232 med flera anslutningar.
Till en början en med två COM portar, som denna;

Bild

Är det någon som vet om man direkt kan använda drivrutiner från FTDI om man bygger ihop något sånt här, baserat på
"common sense"... dvs. att man kopplar RX/TX på rätt pinnar osv, så man skulle göra när man gör en vanlig FT232 - RS232 omvandling med bara en port.
Det finns ju inga scheman eller liknande, men tar man en FT2232 som den på bilden är baserad på och tittar i databladet
för själva kretsen så får man ju en del tips om hur man skulle kunna koppla. Gäller ju bara att ta och sätta ihop delarna
till ett schema, så bör det väl fungera.

Vad tror ni?

Förstår ni vad jag menar?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: MAX23* kretsar, 2 in/ut

Inlägg av TomasL »

De 2 mottagar/sändarparen fungerar helt oberoende av varandra så du kan köra vilka hastigheter du vill på dem.
Det finns dock en övre begränsning på hur snabbt du kan köra.
Finns även kretsar med fler par.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Ah okej spännande!
Jo, det är lite skoj, finns rätt många par att välja på också.. även med bara tx eller rx vad det ska vara bra för :D hehe

Tack för infon TomasL!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

I den tvåkanaliga FTDI basserade RS232<-> USB jag har på mitt skrivbord sitter det två FTDI kretsar och en USB hub!!
Finns det FTDI kretsar med flera portar i samma kapsel, har bara sett hub baserade lösningar som funkar perfekt med standarddrivrutinen.

Följer man anvisningarna i ftdi datablad så funkar det perfekt med deras standarddriver.
Skriv svar