Första RC-flygplan -> Bra val av delar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Första RC-flygplan -> Bra val av delar?

Inlägg av squiz3r »

Hej. Nu ska jag äntligen köpa mig ett RC plan, och efter att jag pratat med lite folk som är kunniga innom ämnet så bestämde jag mig för elflygplan. För att komma billigt undan tänker jag köpa från HobbyKing/HobbyCity som är extremt billiga på saker med rätt hyfsad kvalitét.

Flygplanet, jag funderade över om jag skulle ta ett glidflygplan eller ett vanligt, det blev ett vanligt med höga vingar:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=12666
Bild

Radiostyrningen... Jag funderade på om jag skulle köpa en fatuba för flera tusenlappar, eller en Turnigy för 600kr. Efter att ha läst recensioner om Turnigys ssändare valde jag istället HobbyKings egna 6-kanaliga, som kostar 200kr inkl mottagare :). Denna kan jag ha till detta planet tills vidare, så kan jag köpa en dyrare/finare sen när jag känner mig mer kunnig. Alla recensioner som jag har läst om denna billiga sändare säger att den fungerar utmärkt till det den gör, men den har inga extra funktioner alls (som olika modellminnen osv...)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9042
Bild
Till den köper jag också en USB-kabel.

Batterier till flygplanet börjar jag med att köpa två stycken sådana här, Turnigy 3S 1000mAh. Så får jag se sen vilka större baterier som går att trycka in i flygplanet.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9164
Bild

Sen när jag ändå handlar ifrån HK så köper jag också:
HC-50-1100C - HobbyKing Super Glue CA (50g / 1.7oz) $1.99
OR033-00501 - High strength fiber tape 15mm x 50mtr $5.50
XD-18-10D - 8 Point snap-off spare blades (10pcs/set.. $0.24
XD-05B - Hobbyking 12 Point snap knives (10pcs/se.. $0.61
Z240S20C - ZIPPY 240mAh 20C single cell $2.55
LPGUARD18x22 - Lithium Polymer Charge Pack 18x22cm Sack $1.99

Verkar det vara hyfsade saker jag har valt, eller rekomenderar ni något annat?

Borde jag passa på o köpa något annat när jag ändå beställer därifrån?

Behöver Du något från HobbyKing som jag ska beställa sammtidigt så frakten inte blir så dyr? :)

Mvh. Danne
mliljedl

Re: Första RC-flygplan -> Bra val av delar?

Inlägg av mliljedl »

Kan du flyga? Eller har du någon som kan lära dig, genom lärare --->elev kabel? Simulator?
För ifall du försöker flyga själv första gången så slutar det 100% med en krach...
Detta plan skulle jag rekommendera för en nybörjare
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... C_/_Serovs_ det nästan landar av sig själv när man släpper spakarna :D

Det saknar iochför sig skev roder, men om man vill ha såna så kan man som jag, bygga själv med några bitar depron och ett servo.

//Martin
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Några extra propellrar är aldrig fel, finns inget mer irriterande än å göra en lite hård noslandning och planet klarar sig men snurran går sönder. :evil:
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Har du laddare att ladda LiPO acken med?
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Tycker paketet ser bra ut. Om du ska lära dig flyga själv kan jag rekomendera simulatorträning med FMS. Även om simulatorn inte är 100% verklighetstrogen så lär man sig spakreflexerna ganska bra, som nybörjare kan det bli lite förvirrande när man flyger mot sig själv. Samma sak om man flyger förbi solen och tappar koll på vad som är upp och ner på planet. Jag brukar sitta lite med simulator på vintern när jag inte kan flyga på riktigt, för att hålla mig i form.

Jag köpte själv en Easy Star, som komplement till mina metanol flygplan. Ett liknande flygplan som är extremt förlåtande, men är mycket avslapnande och lätt att ta med sig när man ska ut på picknick med tjejej eller ngt i den stilen.

Tänk på att även om LiPo är fantastiska på många sätt är dom ganska stötkänsliga, därför jag gick över till metanol. Har även varit med om att ett LiPo har självantänt och rökt ner mitt arbetsrum(förvarar dom alltid i krukor numera...)

//Alexander
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hej. Det glömde jag ju skriva:

Jag har flygit ett fåtal gånger för några årsedan med metanolplan och lärar/elev kabel, men sen har jag ingen annan erfarenhet än ett tvåkanaligt flygplan som jag flygit mycket med. FMS tänkte jag sätta mig ned och leka/öva i ett tag innan jag ger mig på att flyga själv. Någon lärare här uppe har jag inte fått tag på...

Jag tänkte att jag får börja försiktigt med att taxa runt och göra större och större hopp, men visst kommer jag förr eller senare att krascha, det tror jag nog... :)

Jag vill helst ha ett lite större flygplan, det är ju så tråkigt när man alldrig kan flyga för att det blåser för mycket... :)

Ett problem jag kom på nu är dock att den billiga radion går säkert inte att koppla in till FMS simulatorn på datorn :/
ds77

Inlägg av ds77 »

När tänkte du beställa? Hänger ev. på med ett par saker.
IDÉATOR

Inlägg av IDÉATOR »

Tja, är helt ok saker som HK säljer (en del tom. riktigt kanon) som i stora drag är riktigt prisvärda.
Hoppas du har tänkt på att du nästan är garanterad avgifter till staten på så stora saker :(
Har du kollat på ett tomt beg. plan i sverige och beställa "småplocket" ifrån HK?
Spontant tycker jag du ska kika på plan med "knäckt" vinge typ Lajban då detta är en typ som är mera "självstabbeliserande".
Om du är som alla andra kan jag garantera att det kommer bli några mycket hårda "landningar" så billigt och lättlagat är bra (har varit igenom detta själv) :wink: :lol:
GWS slow-, och Pico-stick är prisvärda flygetyg med låg hastighet och "snälla" egenskaper.
Lärde mej att flyga med en Picostick och det är ett plan som tål mycket mera stryk än vad det ser ut som. Kostar i underkant av 400:- inkl. motor/växellåda om inget ändrats senn jag köpte min. Flyger fint på 2S Li-Po, ca 1000-1300 mAh (max 60 gram).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag köpte den typen av sändare / mottagare. Den väger 998g och gränsen för nästa storlek i frakt går vid 1000g.

Mitt paket gick förbi tullen utan avgift. Som vanligt har tull-deklarationen fel värd ifyllt och det är ju mest plast. Leveransen gick på bara 3 dagar från order till att hämta paketet på posten.

Ska lägga ett par order till nu på lite andra saker. Ebay är fortfarande ett bra alternativ också.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Att köpa en beg. tom flygplanskropp var ju ingen dum idé, men jag har letat som en dåre... Hittar inget vettigt alls :/ Skulle vara bra med en med bruten vinge som du säger! Någon som har sett något?

ds77: Så snart som möjligt när jag har bestämt mig för vad jag ska ha ;)

netrunner: Tycker du radion fungerar bra? Där finns inte möjlighet att koppla den till simulator väl?

moms & tull får man ju räkna med, slipper man det är det ett plus!

mliljedl: LiPo laddare har jag :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

De plan jag har/haft har inte varit roliga att taxa runt med på backen (slingriga och hoppiga, för lätta), kaststart brukar vara enklast men då vill det till att man vet hur man gör efteråt :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det får väl gå som det går, jag kan ju inte resa runt hela sverige för att hitta någon lärare :)
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Eftersom planet ofta går med nosen i backen om det går illa är det bra om motor, axel och propeller inte sitter just där.
Det finns en fin kärra i ett material som heter elapor, easy star tror jag den hette... finns även en del kopior av den, bla nån med trekanalsradio för en skitsumma (tror den hette wild hawk).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har inte haft tid att testa radion än men den ska gå att använda mot simulator. Det är guld att kunna göra dom 100 första krascherna "gratis" i datorn. Bör ju kunna gå att klämma in 30minuter övning varje dag i 3-4 veckor och sen gå på en roligare modell?

Jag är mest sugen på att bygga flygplanen efter egna galenskaper, VTOL, vikbar vinge osv...

Med borstlös motor + rätt propeller + lipo batteri så bör man kunna lyfta hyggligt mycket vikt rakt upp i luften ... med eller utan vingar på.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Vill man komma undan billigt så kan ju en depronkärra vara ett bra alternativ,
Har byggt denna själv, flyger fint och är stryktålig och till skillnad från många depronplan så tål denna en hel del vind.

http://members.multimania.nl/theoschoor ... eintro.htm

Byggkostnad runt 60kr
Elektronik kan man nog fixa i hop för under 500kr.

Kör med denna motorn, har grym vertikalprestanda redan med 2 celler, 3 celler så lär maskinen åka till månen :roll:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.41211

En tanke bara.
Skriv svar