Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?
Re: Kan ngn hjälpa mig med dammsugaren?
Är det bara jag, eller ser det inte ut som om den stora gula kondingen har buffat upp sig lite? Kolla från sitan och se om toppen på den är helt plan eller om den buktar utåt. Om den buktar utåt är det ett tecken på att den är död.
Re: Kan ngn hjälpa mig med dammsugaren?
Är kondingen kass "smattrar" relät. Har man otur bränner även relät.TomasL skrev:Öh, varför.
Lämpligare vore väl att kontrollera om kabeldragningen till de olika uttagen, samt brytaren i slangen fungerar först.
Vidare om spänningar och dylikt verkar riktigt.
Dessutom vore det ju bra och veta vad det är för några "kretsar" och övriga halvledare på kortet, förmodligen är de dock special/oem.
Det är säkert lämpligt att kolla de saker du skriver, men varför inte gå till problemet direkt?

Re: Kan ngn hjälpa mig med (central)dammsugaren?
Tack för svaret Danny chille och madmodder. Det lilla kortet satt (tyckte jag ganska löst, ) i sitt fäste kan det vara glapp i det som orsakade surrandet i reläet?? tror jag skall testa det innan bytet av kondingen. Det kanske är överkurs men går det att ladda kondingen o testa om den är hel? med ett 9v batteri eller nåt. Hade jag bott i Gbg så hade jag åkt till elfa o köpt på studs, men jag bor flera mil utanför så det får vänta till nästa vecka.... Hur som helst jättetack för hjälpen .John
Så här ser relät ut när man kört för länge med dålig konding
I detta fallet var det den stora gula kondingen som var boven.

I detta fallet var det den stora gula kondingen som var boven.

Tycker det ser ut som en av småtransistorerna på det lilla kretskortet har släppt ut den magiska röken. Ser ut som ett litet hål?
Jag byter kondingen som danny säger. det var precis dom här råden jag sökte då jag ställde frågan i detta forumet TACKAR! Anlamotte kan du förklara lite vad du menar med röken och hål. brukar det bli rök när en transistor poppar? Kan det även gå hål? Mvh John
Den "magiska röken" är elektronikslang när något brinner upp/går sönder
.
Dock, när halvledare brinner upp, brukar plasthöljet spricka eller bitar poppa ur det.
Eftersom den "magiska röken" hålls i schack av höljet, så "läcker den ut" när höljet går sönder

Dock, när halvledare brinner upp, brukar plasthöljet spricka eller bitar poppa ur det.
Eftersom den "magiska röken" hålls i schack av höljet, så "läcker den ut" när höljet går sönder

Det var det här 'hålet' jag menade:
Det kan ju vara ett följdfel av att kondingen havererat eller så är det bildens fantastiska kvalitet som luras
Det kan ju vara ett följdfel av att kondingen havererat eller så är det bildens fantastiska kvalitet som luras

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av anlamotte 17 augusti 2010, 20:25:42, redigerad totalt 1 gång.
Det är den fantastiska bilden som luras, jag tog om den bilden minst 4 gånger med min skitkamera transistorerna ser likadana ut men det blänker antagligen av lampan i taket i den ena, på bilden. En liten liten grop är det i båda men det ser mera ut som det har med tillverkningen att göra.... Ruggigt skarpsynt att kunna se det på den dåliga bilden anlamotte 

En bild på komponentsidan av det lilla kretskortet vore bra.
(fota från sidan av det stora kortet)
Försök definitivt få till skärpan. Stativ eller fixerad kamera är ett bra tips.
(fota från sidan av det stora kortet)
Försök definitivt få till skärpan. Stativ eller fixerad kamera är ett bra tips.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det lilla kortet är det som är bortplockat och fotat på förra sidan, med gula kondingen
Min ZCV 782 dog igår. Ena dagen fungerade den sedan är den stendöd. Jag har lyckats isolera problemet till själva maskinen, men vet inte vad det är som gått söbder. Om man skall kolla om motorn är hel hur gör jag då? Kan man bara förse den direkt med ström eller måste det passera kretskorten eller några andra komponenter först för att "skydda" den på något sätt?
Nybörjare!
Nybörjare!
Var lite otålig och provade att direktkoppla motorn och den gick igång direkt! Frågan är bara hur jag skall felsöka och var jag skall börja. Vilka instrument krävs?