Avtryckare till Nikon D300

Berätta om dina pågående projekt.
joelnordh

Avtryckare till Nikon D300

Inlägg av joelnordh »

Detta är mitt första projekt jag gör själv och hemma, bara gjort lite i skolan annars. Första som visas upp här också :)

Porjektet är i och för sig klart redan men kände att jag var tvungen att berätta om det nånstans. Fick idéen från youtube och en användare här på elektronikforumet

Projektet består av
1 Atmega 168
2 optokopplare
1 Laserdiod
1 fototransistor
Div motstånd

Laserdioden lyser rakt in i fototransistorn (signalen är då låg) då något stör laserstrålen går signalen hög och ett avbrott genereras som tar ett kort. I mitt fall var det en vattendroppe som störde laserstålen.
Från början hade jag tänkt att ha vanliga ir-dioder som lyser ner i vattenytan och reflekteras, men detta skulle ju bara kunna ge en bild sen är vattenytan tillräkligt rörlig för att irljuset hela tiden skulle ändras.
Tänkte om och använde en laserdiod istället.

Tanken är att en film ska komma upp senare så fort jag får låna en filmkamera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Avtryckare till Nikon D300

Inlägg av squiz3r »

Kul projekt! Jag har många gånger funderat på att bygga liknande mackapär till min Nikon D5000.

För oss som inte kan så mycket om fotoredigering, hur gjorde du för att ändra bakgrunden? Vilket program? (Speciellt att ändra den röda bakgrunden som lyser igenom glaset till en blå måste ju vara rätt komplicerat?)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Är ju inte samma bild.
I t ex Photoshop kan man ersätta färger väldigt enkelt, man väljer vilken man vill ersätta och lite parametrar förkänslighet osv. Eller så byter man en hel kanal, R, G eller B.

EDIT: Grymt häftiga bilder!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> hur gjorde du för att ändra bakgrunden?

Byter bakgrund mellan bilderna helt enkelt ?

Lite mer info om prylarna kring AVR'en kan också vara intressant.
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

@ squiz3r Ja hemligheten är inte så häftig som man kan tro rätt svar har redan kommit. Jag har stora kartong liknande papper som jag helt enkelt växlat mellan varje bild finns perfekta på bokia för en billig peng. Men det är Photoshop jag använder om jag redigerar bilderna.

Ja lite info kring grejerna runt om avr:en, är ganska basic grejer Fototransistorn är köpt på Kjell o kompani och ska reagera som mäst vid 940 nm. Laserdioden gick på 980 nm om jag inte mins hel fel men fick tillräkligt stora och bra utslag när jag mätte med oscilloskopet så det gick helt klart att använda.
Optokopplarna vet jag faktiskt inte helt säkert vart de är köpta. Fick låna dom av en som hade ett par över. Kan kolla upp märkningen om det är intressant.

Hmm vad ska man säga mer om grejerna runt omkring. Jo är man intresserad av foto är det taget med ett 50mm objektiv där focus är satt till manuelt så det inte ska behöva fokusera om vid varje bild. Har även en extern blixt som ligger till vänster om hela riggen för att lysa upp ordentligt..

Programmeraren jag kört med nu har varit en vanlig seriell programmerare jag köpt (fått) av en klasskompis. Försökt med andra USB programmerare men fick dom aldrig att funka ordentligt.

Har valt att använda Atmels grejer då det är de vi använde i skolan.

X-IL: tack för kommentaren om bilderna! Vart nästan fånigt enkelt att fånga sånna bilder när man inte behövde tajma själv...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är bilderna tagna "så snabbt som möjligt" ?
D.v.s utan fördröjning mellan fotodiod och "avtryck" ?
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Ja, i princip. Läste lite om hur man fick kameran att ta, och skrev en rutin med vissa vänterutiner i sig. Dessa kan säkerligen slipas så bilden tas mycket snabbare men eftersom jag fick lyckat resultat vid första försöket har jag inte rört dessa. Så svaret är väl att rutinen börjar direkt sen tar det tror det var 3-5 ms från upptäckt droppe till taget kort.
Skulle ju bli problem med denna rigg om laserdiod och fototransistor hamnar högre upp. Då skulle någon form av vänterutin läggas in

Hoppas det var svar på frågan?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, det jag tänkte på var att det ju tar en viss tid för
en "normal" digitalkamera (har själv en D90) efter att man
har "tryckt av" tills själva bilden "fryses". Det känns som betydligt
mer än 3-5 ms! Om det inte var mer än så, så borde du kunna
frysa droppen på ner mot ytan !?

Jo, lite info om själva interfacet mot kameran vore intressant.
Jag antar att det är samma som på D90 ? Eller hoppas i alla fall... :-)
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Sodjan: Testa att trycka ner avtryckaren en liten bit, då ställs skärpan in sen kan man trycka av bilden när man trycker lite mer och då tas bilden direkt. Så är det på mina kameror.
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

Då ska vi se, läste nu på nikons hemsida att det ligger en 45ms slutarfördröjning på d300:an medans d90 ligger på 65 ms fördröjning.
Nu har jag inte hållt i en d90 men om jag inte ser fel så har den ingen anslutning för en "extern" avtryckare? Det jag har gjort är att jag med hjälp av en pinout på d300:ans avtryckar ingång kopplat in 3 sladdar som behövs
10pin.jpg
där pinne 1 är "avtryckare" (shutter release) 10 är focusen (halvt nedtryckt) och pinne 6 och 7 är jord. Det jag läste mig fram till är att först ska man koppla 10:an mot jord för att sedan koppla 1:an mot jord och då tas bilden. Det jag i efterhand kom fram till är att jag borde kunna koppla 10:an till jord hela tiden och bara trycka av med 1:an mot jord. På så sätt bli av med en optokopplare och ta ner tiden lite.
Det jag menade med mina 3-5 ms var tiden själva avtryckningsprocessen tog. (och den skulle nog behöva en lite delay efter kortet tagits då det var vissa droppar den totalt missade)
D90 har väl ingen sådan 10 pin ingång för avtryckare?

Jag har alltså bara dessa pinnar inkopplade, tyvärr har jag ingen bättre bild, skulle vara intressant att veta vad resterande pinnar gör. I min fantasi borde ju en av dem kunna berätta hur lång slutartid det är och på så sätt veta när kameran är redo för att ta en ny bild. Men det blir nog i delux varianten av min avtryckare..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

@ Bobbox därför jag valt att köra på manuel fokus, så slipper man problemet med att det tar tid med autofokus och sånna grejer. Först sätta på autofukus, fokusera där vattendroppen träffar ytan och sedan slå över till manuel fokus istället.. Voila perfekt fokus utan att det ska ta tid att bestämma den för varje bild..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...när man trycker lite mer och då tas bilden direkt.

Ja, OK då... :-)
Om vi struntar i att definiera vad "direkt" betyder så kör vi med det... :-)

> Nu har jag inte hållt i en d90 men om jag inte ser fel så har den ingen anslutning för en "extern" avtryckare?

Nja, det finns en extern pryl:
http://www.scandinavianphoto.se/product ... id=8468796
Lite oklart var fasen man ansluter den dock...

Ser nu att D300 är en lite vassare variant än D90, förväxlade kanske med D3000
(vilket är en enklare modell). Omöjligt att hänga med i nummersystemet... :-)
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Coolt projekt, och riktigt snygga bilder. Jag har byggt lite fjärrstyrning till äldre nikon-kameror och då fick man skicka RS232 signaler till kameran. Dessutom var det ganska buggigt så det fungerade bara när kameran kände för det (Även fjärrkontrollern man köpte hängde sig rätt ofta, riktigt pinsamt). Verkar som de tänkt till med de bättre kamerorna.

Det vore coolt om man kunde variera fördröjningen mellan att den detekterar droppen och att den tar kort, kommer ihåg att jag sett en "höghastighetsfilm" på en fallande droppe som var gjord helt utan riktig höghastighetskamera. Man fixar en droppanordning som droppar en droppe typ var 20-30 sekund, sen sätter man kameran att fota varje droppe (precis som du gjort), men man ökar fördröjningen mellan detektion och foto för varje droppe. Så första droppen tar man bilden efter kanske 1ms nästa efter 2ms tredje efter 3ms o.s.v. Lyckas man få dropparna att vara rätt lika i storlek så kan det faktiskt bli riktigt bra om man gör en film av bilderna. Kan ju vara en kul ide, även om det blir en hel del jobb...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Har sett liknande riggar där man sätter fast givarna på ett par armar som i sin tur sitter i kamerans stativ fäste. På så vis blir det hela portabelt och snubben kunde då jaga runt med hela riggen och "fånga" flygande insekter in action. Han gick dock ännu ett steg och satte dit en egen slutare mellan objektiv och kamera för att minska fördröjningen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det normala när man tar den där typen av bilder är ju ha mörkt, lång slutartid och sen låta sensorn trigga en blixt.

För kameran har ju dels en fördröjning, men sen är ju kamerans slutartid inte så extremt kort. En blixt kan man få ner till tider på 1/10000-del utan problem.
Skriv svar