Köpa relä var?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
femer

Köpa relä var?

Inlägg av femer »

Hej!

Jag har ett problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här: Min frys har gått sönder och det kommer att bli snuskigt dyrt att laga. Eftersom jag är student är jag beredd att pröva lite andra lösningar innan jag öppnar plånboken på vid gavel. Vad jag har kommit fram till är att det förmodligen är ett relä som gått sönder på kontrollkortet och skulle därför vilja pröva att löda dit ett nytt för att se om det kan fungera innan jag köper ny frys/kontrollkort. Däremot upptäckte jag tyvärr nu att ELFA Linköping lagt ned och behöver veta hur man får tag på detta relät på nätet så att jag kan beställa asap.

Här är lite produktdata på frysen om någon undrar:FG-2909, Prod: 922599780, serial: 11202013. Problemet som sådant är att frysen fastnat i "super freeze" och stänger inte av sig. Går heller inte att stänga av med av-knappen inuti.

Lite bilder, tyvärr är jag inte särskilt bra på elektronik, men den grå klumpen är det relät eller någon kondning? Märkt med myFarad så det förvirrar mig.
Tack så mycket på förhand,
Daniel

Bild

Uploaded with ImageShack.us
Bild

Användarvisningsbild
prototypen

Re: Köpa relä var?

Inlägg av prototypen »

Nä, du är inte bra på elektronik, det som är mitt i bilden med en klistelapp på är inget relä, det är en kondensator och är troligen INTE orsak till att kompressorn går 100% av tiden.

Det går inte stänga av super freeze och lampan för detta lyser då är det troligare att det är "elektronik" som är trasig och inte kraftdelar som är trasig.

Protte
femer

Inlägg av femer »

Hej Protte,

tack för ett taskigt men ärligt svar. Du menar alltså att det antagligen är PIC-kretsen utanför bilden som inte fungerar? En sådan är väl unik med sin programkod och går endast att köpa av tillverkaren?

Isåfall är det bara att byta kortet? 1739:- rakt ner i avloppet. Det kostar att leva ;) Ska se om jag hittar något begagnat istället tills jag ska göra om köket.
D
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

PIC:n fungerar säkert som den ska, istället kan det lika gärna var en sensor eller dålig avkoppling som ställer till det.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

PIC kretsen utanför bilden? Är det ett till kort alltså? om så är fallet lägg upp en bild på det också.
PICen är förmodligen inte problemet i det här fallet, det är sällan dom bara går sönder. Mät lite på övriga kondingar och halvledare(transistorer, dioder) istället.

Edit: Psynoise hann före.
femer

Inlägg av femer »

Hej igen!

Jag har nu ordnat med en lånefrys så att jag kan plocka ur kortet permanent ur den trasiga. Bifogar också lite bilder så att ni kan se kortet från fler håll.

Till kortet finns två satelitkort, ett där två statusled sitter (ej på bild) och ett där vridpotentiometern och summern sitter för justering av temperatur och varning av låg sådan. När jag tittar på (huvud)kretsen så ser jag 7 kondensatorer, en PIC, 5 resistorer, två zenerdioder, två transistorer, en optisk(??) brytare till ljuset, en huvudströmbrytare, en microswitch (eller variant av) för superfreeze, en lampa och den lilla svarta lådan - vad är det? Det finns också en anslutning med fyra pinnar varav tre används för ström och kontroll av kompressorns relä. Utöver detta finns det en del ytmonterade komponenter på baksidan som jag har mycket svårare för att känna igen.

Var bör jag börja någonstans?
När jag pratade med telefonisten på service avd. sa de att "det är relät på kontrollkortet som gått sönder", på så sätt började min frågeställning.

Skulle vara kul att få igång den här frysen igen ;)
Daniel

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Bild
femer

Inlägg av femer »

är det ändå inte den svarta klumpen som är relät? Märkt med K1 på kortet?
femer

Inlägg av femer »

Förlåt, ena "transistorn" är en spänningsregulator i TO 220 kapsel ;) Går det att kontrollera denna? Jag har mätt på de motstånd jag hittade och de verkar ge "rimliga" värden, inga avbrott eller så. De kondensatorer jag hittade ger en kort signal när jag testar för avbrott och visar snabbt stigande motstånd mot oändlighet när jag prövar deras motstånd. Vänder jag på testpolerna så sker samma sak. De borde vara ok. De blå små komponenterna, vad är det? Det verkar inte vara kondningar?

D
femer

Inlägg av femer »

Lyfte på en klisterlapp på det som jag tror är relät, under den fann jag detta;
Bild

Kan någon hjälpa mig med vad det är?

Tack igen,
Daniel

Edit: det är ett effektrelä. Jag har hittat det på Elfa men det finns 2 st typer: slutande och växlande. Vad kan detta vara? Det ser mest likt ut detta https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/st ... =37-110-32; dock står det 12 volt på trots att det står 24volt i spec. Tror ni det är korrekt relä? Det verkade vara ganska billigt när jag provbeställde från elfa, men som kom frakt av den här lilla på 173:-, känns lite absurt så kan man hitta den någon annanstans över disk eller att beställa?
Senast redigerad av femer 21 augusti 2010, 19:00:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

37-110-32 hos ELFA ska vara exakt ersättare. 22,70 + moms + frakt (brev 35:-)
femer

Inlägg av femer »

du hann före ;) Jag måste ha gjort något fel i beställningen, så jag prövar igen. Tack så mycket!
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

femer skrev:är det ändå inte den svarta klumpen som är relät? Märkt med K1 på kortet?
Ser anslutningarna på undersidan ut som på någon vanlig relätyp? Pilla bort papperslappen och titta vad som står ovanpå den svarta. Provmät och se om den bryter och sluter som den skall (underlättar att känna till styrspänningen).

Brytaren för superfrysläget, fungerar den som den skall? Leder den i ett läge och bryter i det andra läget?

Ser att du redan avlappat reläet. Det är ett relä, "JS1-24V - ULTRA-MINIATURE PC BOARD TYPE POWER RELAY - Nais(Matsushita Electric Works)", men jag har inte fått fram närmare spec eller datablad än med google.

Ser att icecap redan hittat motsvarande på ELFA medan jag skrev och googlade. :-)
femer

Inlägg av femer »

Beställt!

Brytaren till superfreeze kollade jag också ja, den är öppen och sluter vid intryckning. Så den verkar fungera. Ska löda bort det gamla relät och pröva med det nya sen. 71:- med frakt.. hur kan det vara 14:- moms på något som kostar 22:-?? Jag klagar inte, om det fungerar är det ändå riktigt riktigt bra pris, men det verkar lite mycket.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är moms på både pryl och frakt...
femer

Inlägg av femer »

Idag hade det trillat in ett relä när jag kom hem. Fem minuter senare satt det fast på kortet och allt blev inklämt i frysen igen. Det fungerade alldeles utmärkt! Så nu fungerar skiten som den ska igen och det kostade mig 71:-, ca 4% av kostnaden för delarna från elektrolux service. Tack grabbar för all hjälp! Måste göra mig av med lånefrysen nu bara, men det är ett roligare problem! ;)

Ha det bäst alla!
-Daniel

Edit: Här var felet, titta lite närmre på brytaren - den var ihopsvetsad. Bild
Skriv svar