Canon FAX B840

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skyblue-

Canon FAX B840

Inlägg av Skyblue- »

Tjenare, min pappa har en telefon fax, och det har blivit lite problem, eftersom att min far har haft dåliga erfarenheter med Canons support så vill han att jag ska försöka ta reda på vad felet är och därför ber jag er om hjälp. Jo det är så att nyligen har det blivit ett brusande ljud i telefonen. Det är ett ganska kraftigt brus som stör mkt när man pratar. FAXen är ganska ny kanske ska tilläggas här... Jag har kollat alla sladdar mm. som går till FAXen och det är bra kontakt överallt. Två andra telefoner har rent ljud på samma telefonkontakt så det är inte där som felet ligger. Så jag har andvänt mina YTTERST BEGRÄNSADE elektronik kunskaper och jag tror att det antingen är fel på själva högtalaren eller på en kondensator eller liknande som jag gissar finns där och filtrerar bort brus. Så det första jag vill ha hjälp med är att försöka hitta felet.

Det andra är att hitta ritningar/liknande till själva faxen eftersom att jag inte vet var jag ska börja.

Jag kan inte sådär jättemycket om elektronik så ni får gärna förklara utförligt.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Om den är ganska ny så kan du ju bara gå och byta den.

Jag tycker det är dumt att pilla sönder något när amn ahr garanti.
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Jo det kan verka dumt...det är lite svårt och förklara men faxen är iallafall köpt på min pappas företag och han fick den istället för en annan FAX som han hade innan och denna faxen var en som de hade lagat men som den kunden inte ville ha tillbaka så han fick den utan garanti helt gratis plus pengarna tillbaka och allting blev väldigt luddigt. Sist den pajjade kostade det honom 1500 att få den lagad av en oberoende firma så om det är ett enkelt fel så vore det ju bra att slippa deras priser på felsökning.

Jag har också fått veta att det knastrar för den som man pratar med på den telefonen och då vet inte jag vad felet kan vara. Någon som har några ideér?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Prova att sätta den i första jacket, inga andra lurar inkopplade. Hur låter det då?
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Där hade vi problemet, den sitter efter vårat bredbands modem men om man kopplar bort modemet så funkar det bra. Men vi har inte ändrat någonting vad är det som kan ha gått sönder? Och vad ska jag göra åt det, modemet måste sitta direkt i väggen.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Låter som filtret till ADSL-modemet är trasigt. Kan vara så att just fax:en är extra känslig och släpper igenom dessa störningar.
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Filtret? Är det något väldigt avancerat eller kan man fixa det själv? Eller är det helt enkelt ett nytt modem som gäller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är det rätt kopplat?

jack > splitter (filter) > därifrån en kabel till ADSL modemet och ett teleuttag > teleuttag > faxen och inget annat, hur låter det då?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Filtret är den lilla dosa (eller pluggen in i väggen) som sitter mellan telejacket och ditt adsl-modem. För du har vell adsl? (man skall aldrig ta ngt för givet :))

Dessa kan ge upp ibland ocg ge störningar på linjen.
Prova och låna ngn kompis filter och se om problemet försvinner.
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Modemets sladd som går in i väggen sitter först på uttaget. Och på denna kan man sätta en till telesladd och där sitter faxen, så har det alltid varit men jag ska leta upp en ny sladd till modemet och ska se om det fungerar.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är inte sladden det är fel på. (skulle bli förvånad om det vore det)
Det är filtret isf.

Prova att flytta faxen till ett annan uttag.
Se om du har störningar.
Gå och dra ur hela pluggen till modemet. (då du verkar ha plugg med inyggt filter)
Har du fortfarande störningar?

Hur ser din plugg ut till modemet? större än vanliga och uttag i nederkant som det står adsl på?

Såhär?
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Förlåt det var en felskrivning, det är såklart ett nytt filter jag ska testa med.
Jag har testat att dra ut ADSLet och då har jag inga störningar så det måste vara filtret. Filtret ligger som en liten vit låda. Och det ser ut såhär: Vägg > Filter > ADSL modem/telefon. Filtret går altså både till telefonen/faxen och ADSL modemet. En annan fråga, vårat filter och vårat modem har vi fått av boostream (nu bredbandbolaget) Om man ska införskaffa ett nytt filter är det dom man ska fråga eller finns det att köpa någon annanstans.

Tack för all hjälp.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Filter som filter. Finns i närmsta Telia-butik om du vill bli rånad. :) (ingen aning om vad dom tar för dom)

Men att du ansluter faxen till filtret låter skummt.

Normala filter har 2 uttag. Ena går till adsl-modemet o det andra går till ett dubbeljack som man sätter i väggen. I det kan man sedan ansluta telefon/fax.

Har du lr jag fattat det fel? :)
Skyblue-

Inlägg av Skyblue- »

Du har fattat det rätt och jag har beskrivit det dåligt, det är precis som du beskriver det.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

:tumupp:
Skriv svar