Det finns enbart tillgång till ström, ingen internetuppkoppling, vilket gör allting så mycket krångligare

Jag har funderat på att antingen göra det lätt för mig, med att sätta upp antingen en 3G-router eller en router med dongelstöd som kör linux så det är lätt att få den till att göra något vettigt; samt hänga på en nätverkskamera av någon kvalisort med en IR/vitlysdiod riktad mot mätaren i fråga. Denna kan då ladda upp en bild ifrån nätverkskameran till en befintlig server, och om man ska vara riktig duktig kanske man kan köra en OCR på bilden och lista ut texten i fråga.
Ett annat sätt är att ha samma router med samma uppkoppling och sen haka på en flödesmätare till vattenmätaren (det har varit tal om detta). Denna flödesmätare får då gärna ha någon typ av utgång som går vid ex. varje 0.5l, och koppla in på exempelvis en 1-wireräknare. Detta ger fördelen att man då kan hänga på även andra mätare ganska lätt, exempelvis temperatur och så.
Min fråga till er är då; Finns det något (enklare/billigare) annat sätt? Om inte, vad för produkter skulle ni rekommendera till det här? (tänker då främst på routern, de övriga har jag hyffsad koll på).
Jag vet inte riktigt hur det ser ut där, kanske det finns någon snäll granne med WLAN också, vilket skulle underlätta en skvätt...
Tack på förhand!
Zyber