Fjärravläsning av vattenmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
zyberzero

Fjärravläsning av vattenmätare

Inlägg av zyberzero »

I en samfällighet där min farfar är medlem finns det två olika vattenpumpar med respektive vattenmätare. Nu vill de kunna fjärravläsa dessa på något vis - och jag funderar på lite olika sätt.
Det finns enbart tillgång till ström, ingen internetuppkoppling, vilket gör allting så mycket krångligare :)
Jag har funderat på att antingen göra det lätt för mig, med att sätta upp antingen en 3G-router eller en router med dongelstöd som kör linux så det är lätt att få den till att göra något vettigt; samt hänga på en nätverkskamera av någon kvalisort med en IR/vitlysdiod riktad mot mätaren i fråga. Denna kan då ladda upp en bild ifrån nätverkskameran till en befintlig server, och om man ska vara riktig duktig kanske man kan köra en OCR på bilden och lista ut texten i fråga.

Ett annat sätt är att ha samma router med samma uppkoppling och sen haka på en flödesmätare till vattenmätaren (det har varit tal om detta). Denna flödesmätare får då gärna ha någon typ av utgång som går vid ex. varje 0.5l, och koppla in på exempelvis en 1-wireräknare. Detta ger fördelen att man då kan hänga på även andra mätare ganska lätt, exempelvis temperatur och så.

Min fråga till er är då; Finns det något (enklare/billigare) annat sätt? Om inte, vad för produkter skulle ni rekommendera till det här? (tänker då främst på routern, de övriga har jag hyffsad koll på).

Jag vet inte riktigt hur det ser ut där, kanske det finns någon snäll granne med WLAN också, vilket skulle underlätta en skvätt...

Tack på förhand!
Zyber
Användarvisningsbild
zeus

Re: Fjärravläsning av vattenmätare

Inlägg av zeus »

Jag skulle försöka läsa av den snurrande mätaren med en någon enkel sensor och en PIC eller liknande. Sen skicka det hela till närmaste dator på 433-bandet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bild på mätarna där dom är installerade?
Bild på det som ska läsas av?

Gärna med god skärpa mm.

Länk kan väl ske med HDSPA, GSM-data eller liknande? , alternativt radiolänk på ISM band.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Du hade ju redan någon ide om en "fullösning" med kamera. Kanske en sådan här skulle fungera? http://www.blocket.se/stockholm/Fa_over ... ca=1_9&w=3

Är det bara ett fåtal mätare som ska avläsas med långa intervaller så fungerar det ju att manuellt begära fjärravläsning via sms och sedan få ett mms tillbaka som man får använda den mänskliga OCR-avläsningen på (ögonen). 8)

Kameralösningen har ju en fördel att den fungerar på olika fabrikat o modeller av befintliga mätare, dvs inget rörmockarjobb krävs.

Edit: GSM telematikabbonemang kostar bara från ca 30kr/mån (om man nu inte kör kontantkort då blir det ju ännu billigare om man inte avläser dagligen.
mexitegel

Inlägg av mexitegel »

Kika lite på dessa prylar: http://www.logger2020.se
Med tillbehöret P3IQ kan du kanske läsa av snurrskivan på befintlig vattenmätare (om det finns sådan)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Min fars mätare har en magnet eller något sådant på rotorn. Det verkar vara förberedd för att loggas. Tyvärr är inte min av den typen.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

1-wire och vanlig diod/fotodiod för att läsa av den roterande skivan. Finns bla på m.nu
Norpan

Inlägg av Norpan »

Kopplingen mellan vattenhjulet och räkneverket brukar vara magnetiskt, så man kanske kan känna av detta utifrån på nåt sätt.
zyberzero

Inlägg av zyberzero »

Herregud vad mycket svar! Tack!

Tyvärr saknar jag foton, jag ska skicka ut min farfar omgående (jag själv har över 100 mil till området där det har ska installeras...)

Ang 1-wire-prylar : Finns det någon fräck burk som kan läsa detta? Ska man köpa ex.vis. en router med två usb-portar och köra OpenWRT på? (då kan man ju haka på kameror i efterhand...) eller någon liten smidig burk som kör linux och som inte kostar skjortan?

Tack på förhand!
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Du kan läsa 1-wire med flera olika sorters burkar och system. En router som hanterar det är ett i mängden. En vanlig linux burk. En uC? sedan finns det massa olika minidatorer som klarar owfs och dylikt också. Själv kör jag med en liten mini-itx som även är router... telefonrouter... o.s.v
Skriv svar