Spänningsaggregat med justerbar spänningsregulator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Spänningsaggregat med justerbar spänningsregulator?

Inlägg av kankki »

Ursäkta för att jag väcker upp min "döda" tråd. Men jag tänkte använda en 24v transformator istället för en 48v. Kommer denna koppling att fungera eller måste jag använda en annan pot?

Bild

Den är from LM317HVT:ans datablad.
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... 17HVT.html
Fullärd

Inlägg av Fullärd »

Jag är på jakt efter ett spänningsaggregat i ungefär den här stilen, för runt 1000:-

http://www.ottofrei.com/store/product.p ... 619&page=1

Någon som vet var man kan få tag på det i Sverige?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

kankki skrev:Ursäkta för att jag väcker upp min "döda" tråd. Men jag tänkte använda en 24v transformator istället för en 48v. Kommer denna koppling att fungera eller måste jag använda en annan pot?
Klart du ska ta upp tråden igen. Finns inget värre än en film utan slut, samma med en tråd utan hur man vet hur den slutar.

Inga problem att använda 24V, bara fördelar. Om du inte vill ha ut höga spänningar vill säga. Om du tittar på schemat så är det inte en 48V trafo dom använder. Det de skickar in i kretsen är likspänning på +48V. Du kan använda lägre spänningar med fördel, du behöver inte ändra potten. Tittar du ser du att potten får sin spänning efter utgången från kretsen. Vilket innebär att den måste fungera vid alla utspänningar från 1,2V - 45V.

Du kommer nästan bara att få fördelar med en 24V trafo.
Kommer du att mestadels använda staben för att ta ut lägre spänningar kommer du att få mindre värmeutveckling vid en låg inspänning till stabben.

ex. uttag av 5V, 1A inspänning 48V.
Pf = (48 - 5) * 1 = 43W

uttag av 5V, 1A inspänning 24V.
Pf = (24 - 5) * 1 = 19W

uttag av 12V, 1A inspänning 48V.
Pf = (48 - 12) * 1 = 36W

uttag av 12V, 1A inspänning 24V.
Pf = (24 - 12) * 1 = 12W

Det är stor skillnad på att kyla bort 43W mot 19W. Stor kylfläns kommer att behövas i vilket fall som helst. Där har du den stora fördelen med att mata med lägre spänning.

Likriktar du och filtrerar 24V AC kommer du att få en högre spänning är +24V. När du belastar kommer den att sjunka så ripplet vid utspänningar runt +24V kommer att bli märkbart. Du tappar spänning (ca 3V) i kretsen också.
Skriv svar