Visuell dörrklocka

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mappo

Visuell dörrklocka

Inlägg av mappo »

Problem: Dörrklockan i hallen hörs inte ned till gillestugan (blivande biorum).

Mål: När någon ringer på dörren ska ett LED-stroboskop blixtra i x sekunder och sedan slockna.

Krav: Den befintliga dörrklockan ska fortsatt fungera som vanligt.

Plus: Trådlöst.

============

Det jag vill ha är tips på LED-stroboskop, passande fördröjningsswitchar och förslag på hur man skulle kunna göra lösningen trådlös.
Obs! "hobbybudget" :wink:
Användarvisningsbild
nole

Re: Visuell dörrklocka

Inlägg av nole »

För att komma på hur man enklast gör denna lösning trådlöst vore det bra att veta vad är den befintliga dörrklockan? helt analog? har den digitala utgångar? finns det någon krets som sluts som du kan koppla in dig på?
mappo

Inlägg av mappo »

@nole: Den befintligta dörrklockan är 50 år gammal och drivs av en trafo stor som en grapefrukt. Med andra ord: vore den mer analog skulle den vara av sten.
Det man kan hämta från den är en styrspänning till fördröjningsreläet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag antar att spänningen till klockan är DC. Så var det i alla fall med min klocka. Jag satte helt enkelt ett relä parallellt med klockan.

Har man knapp med lampa i får man kolla så inte strömmen genom lampan drar relät (min knapp kortsluter helt enkelt lampan när man trycker på den).

Sen är det väl nästan enklast att låta relät trigga en trådlösa dörrklocka med blixtljus. Tror inte man hittar en billigare trådlöst lösning än en färdig trådlös dörrklocka. Det svåra är väl att hitta en med blixtljus. (Nexa har dock med 230 V-utgång.)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en sådan äldre fast installerat dörrklocka som behövdes förlängas.

Jag tog helt enkelt en trådlös dörrklocka och i sändaren lödde jag en bygling över trycknappen och. Batteriet åkte ut och medelst en diodbrygga, elektrolytkondensator + en 7812 byggde jag en 12V nätdel, diodbryggan för att det är AC till ringklockan.

I andra ändan kopplade jag upp mottagaren i vanlig ordning och allt fungerade perfekt.

Att jag sedan klantade mig lite då jag skulle byte batterier mot nätdel är mitt fel...
mappo

Inlägg av mappo »

@Icecap: Tack för det! Jag skulle gärna vilja veta hur du byglade tryckknappen.
Däremot tror jag inte att jag bryr mig om att ersätta batteriet i knappen med en
fast källa.

Om jag ska utgå från en trådlös ringklocka måste jag slakta mottagaren och sätta
fördröjningsreläet där någonstans. Annars kommer väl lampan bara blinka till en gång.

Enklare då kanske att utgå från Nexa LML-300 (LÄNK). Det står dock att
den lämnar strömmen på i 2-20 minuter! (Kan det stämma, eller menar de sekunder?)

I så fall återstår att hitta någon lämplig ljuskälla. Kanske kan man modda en nattlampa
till att blinka...
mappo

Inlägg av mappo »

Det slog mig just att du antagligen byglade sändarens tryckknapp med den befintliga tryckknappen.
Stämmer det?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Exakt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

mappo skrev: Om jag ska utgå från en trådlös ringklocka måste jag slakta mottagaren och sätta
fördröjningsreläet där någonstans. Annars kommer väl lampan bara blinka till en gång.
Om det är en trådlösa ringklocka som har inbyggt blixtljus så lär den blinka en stund. Jag har sett sån dörrklocka nånstans men vet inte var... Hittade inget hos Jula, Clas O eller Nexa...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

mappo skrev:
Enklare då kanske att utgå från Nexa LML-300 (LÄNK). Det står dock att
den lämnar strömmen på i 2-20 minuter! (Kan det stämma, eller menar de sekunder?)

I så fall återstår att hitta någon lämplig ljuskälla. Kanske kan man modda en nattlampa
till att blinka...
Jag har dessa och de fungerar ypperligt! Blinkar 5 långa blink, de femte blinket är alltså ställbart mellan 2 - 20 minuters eftertid, men det går utmärkt att ha på 0 och då slocknar den naturligtvis direkt. Har spotlights till dessa på 40 watt st. Du behöver alltså inte modda något, utan vanliga glödlampor blinkar. Ding-dongar gör dem också, ochh du kan para ihop flera st. I princip bara att åka och handla! Finns på Jula b la.
mappo

Inlägg av mappo »

@Pejlaren: Tack för snabbrecensionen!
Tänk att den t.o.m. blinkar - fantastiskt (!)

Annars hade jag den här på gång: (LÄNK)
Det är en nattlampa som växlar färg.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Ja visst är det lysande! :idea: :lol:

För att förtydliga det där med tiden, så är det alltså ställbart om det sista blinket ska övergå i fast sken under inställbar tid: 2 - 20 min. Men går alltså att ha på 0.
Skriv svar