Någon som vet hur Gardenas 9v ventildosa fungerar?
Någon som vet hur Gardenas 9v ventildosa fungerar?
Håller på med ett automatiskt bevattningssystem på tomten och vill styra allt via min dator.
Nu har jag försökt det mesta men jag får inte till det. Jag vill slå av och på ventildosan utan att använda Gardenas Styrenhet.
Styrenheten drivs av ett 9 volts batteri. De skryter om att batteriet räcker länge och det är eftersom de inte har det på hela tiden när man vattnar.
Jag har tittat i ett oscilloskop och det ser ut som att det går kommer en positiv puls 1 gång i sekunden. Trycker man på On/off-knappen så händer inget på oscilloskop.
Har testat styrenheten på ett enkelt sätt. Har satt utgången mot tungan och tryckt på On och då får man en stöt. och trycker jag på off så får jag en mindre stöt. Man känner inga stötar om man inte trycker på On/Off.
Med detta resultat provade jag att ge ventildosan en kort stöt från 9-voltsbatteriet och det fungerar, vattnet slås på. Tänkte då att om jag ger den en stöt igen så stängs vattnet av men det händer inte. Provad då med 6 volt, eftersom jag kände en mindre stöt när jag stängde av, men inget händer. Måste koppla in Styrenheten för att kunna stänga av. Testade även med 6 volt att slå på den och det fungerar det med, men 3 volt fungerar inte.
Någon som vet nått om detta system eller som kan ge mig nått tips?
Nu har jag försökt det mesta men jag får inte till det. Jag vill slå av och på ventildosan utan att använda Gardenas Styrenhet.
Styrenheten drivs av ett 9 volts batteri. De skryter om att batteriet räcker länge och det är eftersom de inte har det på hela tiden när man vattnar.
Jag har tittat i ett oscilloskop och det ser ut som att det går kommer en positiv puls 1 gång i sekunden. Trycker man på On/off-knappen så händer inget på oscilloskop.
Har testat styrenheten på ett enkelt sätt. Har satt utgången mot tungan och tryckt på On och då får man en stöt. och trycker jag på off så får jag en mindre stöt. Man känner inga stötar om man inte trycker på On/Off.
Med detta resultat provade jag att ge ventildosan en kort stöt från 9-voltsbatteriet och det fungerar, vattnet slås på. Tänkte då att om jag ger den en stöt igen så stängs vattnet av men det händer inte. Provad då med 6 volt, eftersom jag kände en mindre stöt när jag stängde av, men inget händer. Måste koppla in Styrenheten för att kunna stänga av. Testade även med 6 volt att slå på den och det fungerar det med, men 3 volt fungerar inte.
Någon som vet nått om detta system eller som kan ge mig nått tips?
Re: Någon som vet hur Gardenas 9v ventildosa fungerar?
Har provat att vända polerna istället det fungerar inte. Det spelar ingen roll hur jag sätter + och -. Den startar i vilket fall som helst, men den stängs inte av.
Underligt.
Underligt.
En longshot, men du har inte testat att kortsluta ingången till ventilen för att se om den stänger då!?
Nä, det hjälper inte att kortsluta den. Det är nått lurt med den då jag får en stöt både när jag slår på den och slår av den.
Nått riktigt smart verkar det vara. Ventilen behöver ingen ström för att hålla sig öppen.
Hmm. Fler förslag?
Nått riktigt smart verkar det vara. Ventilen behöver ingen ström för att hålla sig öppen.
Hmm. Fler förslag?
Den kanske stänger sig själv efter en stund om du väntar, du skrev ju att den ger en puls i sekunden för att hålla den öppen.
Olika pulslängd kanske? Är det ingen skillnad i längd på pulsen när de slår av/på?
- prototypen
Har du provat med vattentryck på, kan ju vara en servoventil med pilotventil.
Protte
Protte
Jag har tyvärr inget att komma med vad det gäller att lösa problemet, men varför håller du på att mäta med tungan när du redan mätt med oscilloscope ? jag lovar att scopet känner bra mycket klenare signaler än vad din tunga känner.
Har du ställt in det rätt ?
Har du ställt in det rätt ?
Nä, den stänger inte av sig efter ett tag. Jag har vattentryck i systemet.
När jag hade Oc på DC såg jag någon slags puls 1 ggr per sek.
Bifogar en bild på mitt ocilloskop inställt på AC (istället för DC) 5 volt per ruta och 100 ms per ruta. Det lilla utslaget är när jag stänger av och det stora som följer är när jag slår på.
Nån som kan förklara vad jag ser och hur jag simulerar det. Är inte så bra på detta.
Notera att den startar om man ger den en stöt med ett 9 volts-batteri
http://entera.se/acmbilder/gardena.jpg
När jag hade Oc på DC såg jag någon slags puls 1 ggr per sek.
Bifogar en bild på mitt ocilloskop inställt på AC (istället för DC) 5 volt per ruta och 100 ms per ruta. Det lilla utslaget är när jag stänger av och det stora som följer är när jag slår på.
Nån som kan förklara vad jag ser och hur jag simulerar det. Är inte så bra på detta.
Notera att den startar om man ger den en stöt med ett 9 volts-batteri
http://entera.se/acmbilder/gardena.jpg
Anledningen till att jag testade med tungan var för att jag inte fick ut nått av Oc:t men när jag nu satte den i AC så fick jag det.
- prototypen
Känns lite som att du har vridit lite fel på rattarna bara.
Protte
Protte
Jag ska gå och kontrollera Oc:t för nu börjar jag tycka att det verkar väldigt underligt.
Okej, klantigt av mig. Nått var fel vid första testet. Så så här verkar det vara. Detta är bilden vid DC 5 volt per ruta 100 ms per ruta.
http://entera.se/acmbilder/gardena_dc.JPG
Så enligt detta så ska en positiv puls på ca 50 ms slå av och en negativ på 250 ms ska slå på den, eller hur?
Är det inte lite underligt att en "stöt" positiv eller negativ ändå slår på den?
http://entera.se/acmbilder/gardena_dc.JPG
Så enligt detta så ska en positiv puls på ca 50 ms slå av och en negativ på 250 ms ska slå på den, eller hur?
Är det inte lite underligt att en "stöt" positiv eller negativ ändå slår på den?
Nu är det löst. Det hade inget med tider att göra. Gjorde några tester till utifrån resultatet på oc:t. Om man skickar mer än 6 volt plus till ventilerna slår de på sig. Om man skickar ca 3 volt minus (dock inte mer än 3 volt) då slår de av sig.
Eller så gör man tvärt om med polariteten, fungerar det med.
Har 3 ventiler. Detta gör att jag sparar 1700:- på styrenheterna och programeringsenheten och styr istället med ett bef Velleman K8055 och 4 portar på befintlig dator som jag ändå använder för att samla in temp, elmätarställning, regn samt styra markis och alla lampor i huset.
Nu kan man snart börja kalla sitt hem ett smart hem
Eller så gör man tvärt om med polariteten, fungerar det med.
Har 3 ventiler. Detta gör att jag sparar 1700:- på styrenheterna och programeringsenheten och styr istället med ett bef Velleman K8055 och 4 portar på befintlig dator som jag ändå använder för att samla in temp, elmätarställning, regn samt styra markis och alla lampor i huset.
Nu kan man snart börja kalla sitt hem ett smart hem