Limit-switcharnas placering

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Limit-switcharnas placering

Inlägg av Forsgren »

Limit-switchar bör man ju ha på en CNC-maskin, och man brukar väl ha en i var ände av linjärrörelserna? Men nog borde det gå lika bra att sätta brytaren på den rörliga delen (på vagnen som går på en linjärskena tex) och sedan ha en fast "sak" i var ände av linjärrörelsen som går emot brytaren när den närmar sig? Nackdelar med detta?
Fördelen är ju att man bara behöver hälften så många dyra brytare.
Tror aldrig jag sett någon göra på detta viset, men kanske bara jag som inte varit uppmärksam nog.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Limit-switcharnas placering

Inlägg av Icecap »

Om du vill att maskinen bara ska stanna och sedan kräva manuellt ingripande kan det fungera, ska det vara någon form av automatik i det hela lär det inte vara en bra idé, maskinen vet ju inte om motorn kör åt rätt håll.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Nä det är ju sant. :humm:
Jag har sökt lite info här på forumet om limitbrytarna och då skrevs det att dom kunde kopplas i serie med nödstoppen, och i det fallet borde det ju funka med endast en brytare.. För då är man ju ändå tvungen att ha en overridekanpp för att kunna backa tillbaka maskinen på banan igen.
Hur har ni andra med fräsbyggen gjort?
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Jag kör med en givare per axel på mitt bygge.
Ybordet har fast och X,Z har rörliga givare. Fungerar bra eftersom jag ändå ville spara ingångar till Mach3

Visst borde programvaran hålla reda på vilka axlar den kör? I så fall borde det ju gå att kunna jogga tillbaka axlarna i motsatt riktning utan override. Har för mig att jag läst detta nånstans, men kan ha fel.
Skriv svar