Kasto är inte fabrikat på bladet, utan ett blad passande Kasto såg. Egentligen kan man ta vilket grovt blad som helst.
Enda vitsen Kastoblad är att fästhålen är förskjutna så bladet hamnar på rätt höjd i bygeln trots att det är högre.
Dom här bladen är en storlek grövre på både höjd och bredd. Tyvärr har jag aldrig hittat något i rätt längd. Här får man modifiera en ände.
Jag skulle tippa på att det är tjockleken som gör att det sågar rakare. Kan även vara att ett tjockare blad har mera utpräglad skränkning.
Dom här grova bladen är svindyra tyvärr. Här är det nog läge att kolla upp lite priser.
Satsa på ett par standard blad till en början.
Har du tid att vänta ett par veckor, kan jag komma förbi och skänka dig några olika standardblad, så du kan testa.
#Dom kunde ju konstruerat ett smidigare spånhanteringssystem med lutande plan till en yttre uppsamlare.#
Notera den hemgjorda "skopan" på min såg. När den blir full tömmer man den bara, och slipper få alla spån i vattentankarna.
#Hur hårt skall man spänna bladet i bygeln?#
Lagom.

. Jag har aldrig märkt någon förbättring av att spänna idiothårt.
#Stackars Kasto-automat som skall bo ute.#
Jag håller med, men dom tiderna är förbi när man hade plats att ha en stor såg inomhus.
Jag tänker fortsätta ha RC 250'an för skuttkapning inomhus av hanterbara ämnen.
Kaston är mera tänkt för fullånga stänger, och sådana kan jag inte hantera inomhus.
Frågan är om det blir kondens inuti en skyddshuv, så det börjar rosta?
Jag räknar med att såga torrt, alternativt köra med Diesel.
Förresten, hur har det gått med aluminiumbitarna?