I vagnen finns ett fritidsbatteri på runt 70Ah. Det finns även en Ctek-laddare som används för att ladda på hemmaplan. Det som ska fixas nu är att få lite "gratisladdning", och det finns några olika ideér:
1/ Solcell + regulator. Smart, men relativt dyrt. Svårt att placera panelen optimalt, ska ju helst sitta i 45 graders vinkel och riktad mot solen. Att vända vagnen efter var solen är känns jobbigt

2/ Låna ström från bilgeneratorn. Eftersom vi rör oss en del så skulle det vara en idé att ladda när man kör. För detta krävs en diod för att undvika att man drar ur bilens batteri samt en booster som höjer upp spänningen till dryga 14 volt (blir spänningsfall över matarkabel och dioden). Denna booster är också rätt dyr, tror det var 12-1300 kr.
Tror jag ska satsa på nr 2 först, och fick en idé häromdagen. Eventuellt kommer jag att köra en laptop med ett bildspel och videos på utställningarna, och då behövs förutom ännu mera ström en spänningsadapter. Jag köpte en sådan för 149:- på Ullared, den ska klara 3,5A och har justerbar spänning. Här dök då en fråga upp: Skulle denna adapter kunna användas som booster till laddning? Man ställer in den på 15 volt, kopplar en kraftig diod i serie och även ett lågohmigt motstånd för att skydda mot strömrusningar och begränsa strömmen. Sedan kopplas bilens plus till adapterns ingång som vanligt, och utgången till batteriet. Man borde då få ut dryga 14 volt, och om man väljer rätt motstånd kanske 1-2 A laddström. Skulle det kunna funka?