Har en enhet där det sitter ett Li-ion batteri inbyggt, som klarar sig runt 2 timmar under drift. Jag skulle behöva köra den här enheten i 8-10 timmar och funderade på om man kan plugga in ett externt batteripack? Allt jag vet om den är att spänningen ligger på 9V in via laddaren men när jag får enheten kan jag nog ta reda på hur mycket ström den vill ha också.
Är det här ens möjligt och var får man tag i sådana batteripack? Vill alltså ha 2-3 st som jag kan byta mellan och ladda allt eftersom.
Mvh
Jacob
Ladda inbyggt Li-ion batteri med externt batteripack
Ladda inbyggt Li-ion batteri med externt batteripack
Senast redigerad av blueint 5 augusti 2010, 13:07:56, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Nerkortat "hej" intro
Anledning: Nerkortat "hej" intro
Re: Ladda inbyggt Li-ion batteri med externt batteripack
Använd NiMH batterier.
Samt ange tillverkare, modell, typ av applikation, budget mm.
Samt ange tillverkare, modell, typ av applikation, budget mm.
Javisst går det.
Tänk såhär:
1. Prylen ville ha en strömkälla med en viss spänning (Volt) och med möjligheten att leverera en viss ström (Amper).
Idag sitter det troligen ett batteri i som sköter detta.
Uppfyller du detta krav på något annat sätt så kommer den även då att vara glad och funka.
Du kan fritt välja en helt annan strömkälla bara du kan uppfylla kravet. Vanliga sätt jag brukar göra är:
1. Göra ett "inbyggt batteri" till externt och "bytbart". Man kan då ha ett flertal laddade batterier på lager.
Exempel: MP3-spelare för 1 cell lipo -> extern batterihållare 1st R6 för lipo batterier i R6 förpackning / "14400". Billigt på DX.
2. Byta till ett större batteripack med samma spänning och av samma kemi. Kräver troligen en extern laddare för att inte få en laddningstid som är löjlig.
Exempel: Väckarklocka MP3 för 1 cell lipo 800mA -> Externa lipo batteri 8800mA.
3. Montera en liten DC-DC step-down adapter som göra att man kan driva den med allt som har en högre spänning.
Exempel: Digitalkamera hopplöst 1 cell lipo -> DC-DC step down adapter + 12A 20Ah blyack.
Tänk såhär:
1. Prylen ville ha en strömkälla med en viss spänning (Volt) och med möjligheten att leverera en viss ström (Amper).
Idag sitter det troligen ett batteri i som sköter detta.
Uppfyller du detta krav på något annat sätt så kommer den även då att vara glad och funka.
Du kan fritt välja en helt annan strömkälla bara du kan uppfylla kravet. Vanliga sätt jag brukar göra är:
1. Göra ett "inbyggt batteri" till externt och "bytbart". Man kan då ha ett flertal laddade batterier på lager.
Exempel: MP3-spelare för 1 cell lipo -> extern batterihållare 1st R6 för lipo batterier i R6 förpackning / "14400". Billigt på DX.
2. Byta till ett större batteripack med samma spänning och av samma kemi. Kräver troligen en extern laddare för att inte få en laddningstid som är löjlig.
Exempel: Väckarklocka MP3 för 1 cell lipo 800mA -> Externa lipo batteri 8800mA.
3. Montera en liten DC-DC step-down adapter som göra att man kan driva den med allt som har en högre spänning.
Exempel: Digitalkamera hopplöst 1 cell lipo -> DC-DC step down adapter + 12A 20Ah blyack.
Tack för ett utmärkt svar netrunner. Jag har inte fått enheten där det ska sitta ännu men jag tror inte det går att koppla ur batteriet alls utan att förstöra enheten. Borde ha klargjort det i mitt första inlägg...
I alla tre fall måste jag väl komma åt batteriet och koppla förbi det? Det jag är ute efter (om det går) är att koppla in ett till batteri på DC In kontakten där man vanligtvis kopplar in en laddare. Blir väl som att parallellkoppla dem antar jag?
Annars får jag väl öppna den och helt enkelt köra på lösning 1. Bara dra ut två kablar och fixa en hållare på utsidan istället... Hmm går väl i nödfall.
Mvh
Jacob
I alla tre fall måste jag väl komma åt batteriet och koppla förbi det? Det jag är ute efter (om det går) är att koppla in ett till batteri på DC In kontakten där man vanligtvis kopplar in en laddare. Blir väl som att parallellkoppla dem antar jag?
Annars får jag väl öppna den och helt enkelt köra på lösning 1. Bara dra ut två kablar och fixa en hållare på utsidan istället... Hmm går väl i nödfall.
Mvh
Jacob