Programmable logic controller (genomgång av sw på s. 6)
Re: Programmable logic controller (genomgång av sw på s. 6)
Inom industrin är det inte ovanligt att alla PLC-er är kopplade i nätverk för att slippa gå runt i lokalen med en PC varje gång ett uppdaterat program ska föras över till PLC:erna.
Jasså, ni tänkte så. Det är jag mycket väl bekant med.
Men som jag skrev i första inlägget tänkte jag inte ha stöd för
någon buss till att börja med. Men till nästa prototyp eller version
tänkte jag implentera COMLI, MODBUS RTU och MODBUS TCP till
att börja med. Profibus skulle vara trevligt men det verkar lite
mer komplext och svårar att hitta gratis information.
Men som jag skrev i första inlägget tänkte jag inte ha stöd för
någon buss till att börja med. Men till nästa prototyp eller version
tänkte jag implentera COMLI, MODBUS RTU och MODBUS TCP till
att börja med. Profibus skulle vara trevligt men det verkar lite
mer komplext och svårar att hitta gratis information.
Senast redigerad av pheer 25 mars 2012, 20:29:58, redigerad totalt 1 gång.
Har det hänt något här eller är det helt dött?
var ju intressant att läsa om iaf då det begav sig.

Det har tyvärr inte hänt så mycket. Jag har mest pysslat med bootloadern(se signatur). Men det är möjligt att jag återfår lusten efter sommaren. Har haft lite tankar på att göra open source av detta men jag vet inte riktigt hur det skulle funka.
Bilderna verkar inte funka för det står bara "Bild"
Sitter och efterlyser en låda för ett eget PLC-bygge, "of sorts", fast iaf till en början en låda med skruvterminaler (Som ska kopplas till en PC med ett I/O-kort med 8 st 8255A:or på, och nån gång i framtiden var tanken att få tag i ett PC/104-kort och bygga in hela skiten i samma låda...
Var lite smått sugen på att hitta på en låda liknande http://www.plcsweden.se/se/articleimage ... llheight=0
Skruvplintarna behöver inte sitta som på bilden, men i vilket fall var tanken att det skulle finnas 192 st uttag iaf.
Sen om det är en eller två lådor gör inte sådär överdrivet mycket, men helst en stor jäkel där jag får in kanske 48 st/sida.
Startade nämligen en köpes-tråd, och fick en länk hit, men eftersom jag inte ser nån bild så kan jag lika gärna fråga direkt istället.

Sitter och efterlyser en låda för ett eget PLC-bygge, "of sorts", fast iaf till en början en låda med skruvterminaler (Som ska kopplas till en PC med ett I/O-kort med 8 st 8255A:or på, och nån gång i framtiden var tanken att få tag i ett PC/104-kort och bygga in hela skiten i samma låda...
Var lite smått sugen på att hitta på en låda liknande http://www.plcsweden.se/se/articleimage ... llheight=0
Skruvplintarna behöver inte sitta som på bilden, men i vilket fall var tanken att det skulle finnas 192 st uttag iaf.
Sen om det är en eller två lådor gör inte sådär överdrivet mycket, men helst en stor jäkel där jag får in kanske 48 st/sida.
Startade nämligen en köpes-tråd, och fick en länk hit, men eftersom jag inte ser nån bild så kan jag lika gärna fråga direkt istället.
Tack för påpekandet! Nu ska det fungera igen.
Elfa har lite olika lådor, har du tittat där?
Elfa har lite olika lådor, har du tittat där?
Jo, har kollat där (Varje gång man sätter sig på tänkar-huset för jag har en katalog där), men de där DIN-skenelådorna ser iofs rätt bra ut, men jag skulle vilja haft något större lådor.
Eftersom varje 8255A:a har 24 I/O's, hade jag velat ha 3x8 grupper, och således 3 uttagsplintar/sida med resp. indikator-LED. Om jag dessutom skulle vilja ha ett PC/104-moderkort tror jag inte att måtten räcker till.
ELFA har faktiskt ett skapligt utbud av lådor och div. komponenter, men man finner ganska ofta att de saknar nåt.
I det här fallet är det en låda i stuket av en PLC's
Eftersom varje 8255A:a har 24 I/O's, hade jag velat ha 3x8 grupper, och således 3 uttagsplintar/sida med resp. indikator-LED. Om jag dessutom skulle vilja ha ett PC/104-moderkort tror jag inte att måtten räcker till.
ELFA har faktiskt ett skapligt utbud av lådor och div. komponenter, men man finner ganska ofta att de saknar nåt.
I det här fallet är det en låda i stuket av en PLC's