Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Re: Köpte visst en Åsbrink: Den lever!!!

Inlägg av X-IL »

Ikväll kom så premiären, trots att jag köpt för korta monteringsbultar (de skall bytas snarast). Jag har heller inte trimmat in någonting vad det gäller spel eller vinklar osv, men jag har i alla fall fått fram de första spånorna.
Ytan blev inte alls fin, men om det beror på skit bakom rattarna, fel stål eller inställningar/trimning låter jag vara osagt.
Ja just ja, den snurrar åt fel håll jämfört med spakens benämningar, skall skifta två faser så löser det sig.

Jag är en lycklig skit :D :) :D :)
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Sådär nu har jag bytt två av faserna och testat med en massa olika svarvstål och hastigheter. Ytan blir inte riktigt bra, mycket beror det nog på att matningen är lite hög (0,16mm per varv tror jag). Sen tror jag att vibrationer är en stor bov också. Skall styva upp bordet samt försöka kolla om remmarna osv orsakar onödiga vibrationer.
Det största störmomentet är ändå att det verkar bli "hack" då och då, alltså att skäret går in lite djupare ett varv eller så, detta även om jag håller i rattarna. Kanske detta också beror på vibrationer, kanske är det jag som har för lite erfarenhet och förväntar mig för mycket.

Just ja, medans jag ändå raljerar, hur benämns axlarna på en svarv? Z är tvärmatning och X längdmatningen eller?
ds77

Inlägg av ds77 »

Vad svarvar du i och hur långt utanför chucken hänger det? Sen hur långt sticker svarvstålet ut? Ett par saker att tänka på iaf. En annan sak är att få bort svarvspånen så dom inte kommer ivägen. Prova att mata manuellt och känn hur det känns.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har testat ett entums vattenrör modell stenålder, vilket fick hyfsad yta trots att det inte var riktigt runt, och jag svarvade långt (ca 125mm) ut. Sen har jag testat en rundstång på ca 15mm, den har jag problem att få till ens i närheten av okej yta. Till saken hör att jag får väldigt långa spånor så det kan mycket väl vara de som trasslar och kommer i vägen.
ds77

Inlägg av ds77 »

Hur bra yta får du om du kör rundstången i unimaten, kan tänka mig att inget av dom materialen är speciellt optimala att svarva i. Testa med olika slipningar, hastigheter, skärdjup och matning tills du hittar något som blir acceptabelt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Problemet är ju att jag bara har en automathastighet på längdmatningen, saknar ju kugghjul att experimentera med. Kan ju handsnurra dock.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Z är längdmatningen och X tvär på en svarv.

En grej med att få bra yta är att inte ta för lite material på varje skär. och givetvis inte heller för mycket. Det är också noga med att stålet inte sitter fel i höjd, man kan generellt sett säga att stålet ska sitta i mitten, dvs svarvar du av änden på materialet så ska det inte bli någon pigg i mitten. Lite luddigt förklarat men du förstår nog ändå.
Sen beror det givetvis på vad det är för stål man använder.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Z ligger alltid i chuckens centrum.
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

En riktigt bra guide till hur man börjar svarva.

http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=313

(om det inte fungerar, gå in på maskinisten.net, sen under download och tekniklitteratur så finns "svarvning").

Lycka till.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja den har jag faktiskt sett, blir väl kvällens lektyr mellan turerna in till de snorande barnen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hittade en bra skrift från South Bend om svarvstål också:
Den finns här

Den är ju från mitten av förra seklet men det är min maskin också :)
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Finns ju även en del olika filmer på DVD om svarvning m.m.

Advanced lathe machinery - Rudy Kouhoupt
Grinding lathe tools - Rudy Kouhoupt
Lathe learnin´ - Adrian Pendergrass
AGI Metal lathe course - Darrell Holland
Threading tech - Jose Rodriquez
Making gears the easy way - Jose Rodriquez
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Denna har det väl länkats till tidigare men jag slänger in den ändå
http://www.kjellihbg.com/
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Några till:
How to run a lathe
http://www.wewilliams.net/docs/How%20to ... h%20ed.pdf

Lathes
http://metalworking.com/tutorials/ARMY-TC-9-524/ch7.pdf

Beträffande DVD-filmerna så tycker jag att "Lathe learnin´ med Adrian Pendergrass" och
"AGI Metal lathe course med Darrell Holland" är de bästa. Speciellt hur man slipar snabbstål i filmen "Lathe learnin" är väldigt bra.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag tackar ödmjukast för alla tips. Ska nog se till att sätta igång med något litet projekt snart, skulle dock vilja ha möjlighet att slå åtminstone några gängor, men just nu finns inte 1500kr + frakt för en drevsats i hobbykassan.
Går ju dock alltid att gänga för hand men det är ju inte lika roligt. Skall hur som helst sätta mig in i principerna för att slå gängor i svarven, hur man säkerställer att man kommer tillbaka till rätt ställe osv.
Skriv svar