Behöver lite hjälp med mätning/display- Betalar givertvis
- Illuwatar
- Kontakt:
Bra, då kör jag vartefter som jag hinner med. Skall det hela in i en 19" låda borde det finnas plats för en liten ringtrafo på ca 30VA för denna del plus kanske lite annat som kan behöva separat matningsspänning. Angående fräsning av panel finns det några här på forumet som säkert hjälper till med sina hembyggda maskiner...
- Illuwatar
- Kontakt:
Jag har redan en ritning klar för detta - skall börja bygga på en prototyp snart. Skall man göra något skall det göras ordentligt... 
Följande egenskaper kommer den färdiga konstruktionen ha (om allt fungerar som jag tänkt):
* fyra mätingångar anpassade för de önskade mätområdena, alla skyddade med dioder och LRC-filter. JFET-buffertar på ingångarna så att mätobjektet inte belastas.
* Ytterligare skydd för ATmegan ifall opamparna får frispel.
* Varje analogt ingångssteg trimbart för att få en noggran konvertering.
* 5V spänningsreferens (REF02) som är oberoende av AVR'ens matningsspänning. Referensen är också trimbar.
* Standardanslutning för Hitachi-LCD (16-pinnars rak list, samma som på displayerna från Fractronics).
* ISP-anslutning som passar STK500.
* 20-pin utilitykontakt ifall man vill använda bygget till något annat (nästan alla portar hos ATmega8 finns tillgängliga i denna).
* Inbyggd strömförsörjning - ge kortet 15VAC eller 17 - 24VDC. Negativ spänning till opamparna genereras av en inverter så enkel matningsspänning räcker.
* Kretskortet skall få plats bakom dubbla 5.25"-platser ifall man vill använda denna i en PC.
Med andra ord, en generell konstruktion som kan anpassas till lite av varje, nästan som ett labbkort för ATmega8. På så sätt kanske fler blir intresserade av detta och jag kan kanske sälja fler kort än vad som början var tänkt.

Följande egenskaper kommer den färdiga konstruktionen ha (om allt fungerar som jag tänkt):
* fyra mätingångar anpassade för de önskade mätområdena, alla skyddade med dioder och LRC-filter. JFET-buffertar på ingångarna så att mätobjektet inte belastas.
* Ytterligare skydd för ATmegan ifall opamparna får frispel.
* Varje analogt ingångssteg trimbart för att få en noggran konvertering.
* 5V spänningsreferens (REF02) som är oberoende av AVR'ens matningsspänning. Referensen är också trimbar.
* Standardanslutning för Hitachi-LCD (16-pinnars rak list, samma som på displayerna från Fractronics).
* ISP-anslutning som passar STK500.
* 20-pin utilitykontakt ifall man vill använda bygget till något annat (nästan alla portar hos ATmega8 finns tillgängliga i denna).
* Inbyggd strömförsörjning - ge kortet 15VAC eller 17 - 24VDC. Negativ spänning till opamparna genereras av en inverter så enkel matningsspänning räcker.
* Kretskortet skall få plats bakom dubbla 5.25"-platser ifall man vill använda denna i en PC.
Med andra ord, en generell konstruktion som kan anpassas till lite av varje, nästan som ett labbkort för ATmega8. På så sätt kanske fler blir intresserade av detta och jag kan kanske sälja fler kort än vad som början var tänkt.
- Illuwatar
- Kontakt:
Självklart. Ritningen är klar men jag vill inte visa denna innan den har verifierats i verkligheten. Jag har hittils bara kört analogdelen i MultiSim där den fungerade bra. Men jag litar inte helt på simulatorer så jag vill se att det fungerar IRL också. Bilderna är en självklarhet - har du sett ett Illuwatar-projekt utan massor av bilder?
- Illuwatar
- Kontakt:
Har lött ihop en prototyp nu (analogdel + all strömförsörjning, återstår uC-bitarna och displayen som jag inte fått ännu). Skall mäta på mätförstärkarna under helgen - måste skaffa fler labbsladdar så jag kan köra två labbagg samtidigt (ett för att mata prototypen, ett för att simulera mätobjektet). Strömförsörjningen och 5V referensen fungerar fint i alla fall. Faller mätningarna väl ut kommer jag påbörja PCB-designen samt presentera ritningen över bygget. Då kommer jag också fråga hur många som är intresserade av detta (i och med att designen är relativt generell) så jag vet hur många kort skall beställas (det blir riktiga kort, så som jag gjorde för mitt Nixie-bygge).
- Illuwatar
- Kontakt:
Svårt att säga i förväg. Displayen som sådan kommer från Fractronics och resten köps på Labb Elektronik (förutom ATmega8). Min tanke är att ta fram en fungerande konstruktion som går att använda till lite av varje. Utifrån detta tillverka kort som jag kan sälja. Sedan får de som köper korten fixa komponenter på egen hand. Just för dig GeekJoan skall jag dock göra en komplett enhet så du slipper löda något.