Switchad nätdel (minsta last)
Switchad nätdel (minsta last)
Kan en switchad nätdel gå sönder om TVn drar för LITE stöm i stand by? Har hört att en åttondel (1/8) av märkström måste alltid passera en switchad nätdel för att den inte ska rusa och gå sönder.
Re: Switchad nätdel
Vad menar teknikern med att rusa?
Annars tror jag inte en normalt konstruerad nätdel skulle gå sönder om belastningen sjunker under en viss gräns. Däremot kanske den inte håller sig inom specifikationerna för utspänningen. Sedan vet jag att man kan konstruera switchade nätdelar på olika sätt där vissa är lämpligare för varierande strömuttag.
Annars tror jag inte en normalt konstruerad nätdel skulle gå sönder om belastningen sjunker under en viss gräns. Däremot kanske den inte håller sig inom specifikationerna för utspänningen. Sedan vet jag att man kan konstruera switchade nätdelar på olika sätt där vissa är lämpligare för varierande strömuttag.
En del switchade aggregat behöver last för att kunna reglera korrekt. Konstruerar man SMPS:en korrekt ska detta ej behövas.
Vad händer om en nätdel INTE är anpassad till låg belastning? Går den sönder då?
Re: Switchad nätdel (minsta last)
Troligtvis ger den för hög spänning och kan ev bränna sönder någon komponent i själva SMPS:en också. Rätt osäker på detta "failure mode" så någon får gärna korrigera.
Beror ju naturligtvis helt på hur den är konstruerad.
Dåliga nätdelar kan gå sönder på de mest konstiga sätt.
Bra nätdelar är skyddade för över/underlast, Över/underspänning osv.
Dåliga nätdelar kan gå sönder på de mest konstiga sätt.
Bra nätdelar är skyddade för över/underlast, Över/underspänning osv.
Det finns tex självsvängande flyback converters typ de som sitter i blixtaggregat och som tjuter
innan de uppnått max spänning. Om de inte har en last över utgångskondensatorn så är det
endast kondingens inre resistans som utgör lasten och det är resistansen som avgör hur hög
spänningen blir. Alltså finns stor risk i ett sånt fall att det blir överslag i kondensatorn utan last.
Om det finns återkoppling från sekundärsidan till switchtransistorerna på primären så behövs
ingen last för att styra utspänningen om allt är riktigt konstruerat. Tex: http://hmin.tripod.com/als/andysm/pages ... html#AT256 där de kopplat in
sekundärens 5V över D8 som alltså regleras och alla övriga spänningar regleras synkront.
innan de uppnått max spänning. Om de inte har en last över utgångskondensatorn så är det
endast kondingens inre resistans som utgör lasten och det är resistansen som avgör hur hög
spänningen blir. Alltså finns stor risk i ett sånt fall att det blir överslag i kondensatorn utan last.
Om det finns återkoppling från sekundärsidan till switchtransistorerna på primären så behövs
ingen last för att styra utspänningen om allt är riktigt konstruerat. Tex: http://hmin.tripod.com/als/andysm/pages ... html#AT256 där de kopplat in
sekundärens 5V över D8 som alltså regleras och alla övriga spänningar regleras synkront.
Flerspänningsaggregat brukar vara reglerade på endast en av spänningarna. Om man då inte har någon last (eller för liten) last på de andra spänningarna så kan den åka iväg beroende på hur bra/dålig koppling man har mellan lindningarna i switchtrafon.
Reglering på endast en utgång tycker jag är en riktig fullösning. Men det kanske fungera bra.... "oftast" 

Det brukar lösas med en minimi last på den oreglerade spänningen. Regulatorer med post reglering tex linjär eller mosfet likriktare på utgången löser det problemet, men det brukar inte vara så vanligt på det flesta vanliga köpe-aggen.
Den omvandlaren jag gav länk till finns utförligare beskriven i en artikel i Electronics från 1978.
Vi läste boken Effektkretsar av Gunnar Markesjö på gymnasiet och det var där jag utgick ifrån när
jag sökte efter OL25. Trevlig bok för övrigt.
http://www.epanorama.rackhost.net/schem ... Theory.pdf
Vi läste boken Effektkretsar av Gunnar Markesjö på gymnasiet och det var där jag utgick ifrån när
jag sökte efter OL25. Trevlig bok för övrigt.
http://www.epanorama.rackhost.net/schem ... Theory.pdf
varenda PC-aggregat reglerar bara på en utspänning - oftast 5 volt och de andra lindningarna som 12 slavar bara med på 5 Voltspänningen