Bygga egen GPS?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Bygga egen GPS?

Inlägg av AndersG »

Jo, jag vet, man kan köpa färdiga :) Jag har tom en kartplotter, men den har ett stort fel, den drar runt 1A, vilket är onödigt mycket, behöver mina amperetimmar till att hålla kylskåpet kallt.

Så nu funderade jag på att bygga ngt med en GPS-modul, kanske en LM267X-baserad nätdel, en PIC och en display som eg bara skulle visa datat från GPS-modulen, position, kurs, FÖG etc. Kanske med möjlighet att mata in waypoints och få den att visa kurs mot nästa WP. Målet skulle vara att klara det hela på ca 50mA/12V. Tanken skulle vara att den skulle kunna vara på konstant och kartplottern tar man sedan till då den behövs.

Någon som gjort ngt liknande?
Senast redigerad av blueint 1 augusti 2010, 02:48:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: GPS)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: GPS

Inlägg av Icecap »

Lägg till ett elektronisk kompass och du kan snabbt direkt få kursanvisning, i annat fall måste du vänta till en ny position är "statistisk säkerställd"

Men det skulle väl knappast vara ett större problem kunde jag tro.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tanken har slagit mig jo och väljer man en som kan sättas i viloläge för att sedan väckas då man vill ha ett värde blir strömförbrukningen minimal.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Något liknande jag håller på med verkar det som :)

Använder Andy's Trimble Lassens GPS som ska visa latitud, longitud, hastighet, tid/datum och kurs över grund på en alfanumerisk LCD.
Har också tänkt ha en kompassmodul istället för att visa den kurs jag får ut från GPS'en.

Jag antar att det är lat/long du menar med att visa position?

Ska läsa av NMEA-protokoll med "$GPRMC"-strängar innehåller bl.a. lat, long, fart och kurs.
NMEA strängar

Har ingen aning om vad strömförbrukningen blir. Jag kommer ha ett NiMH-batteripack som lär räcka ett bra tag i alla fall.
Du får väl annars använda några solpaneler som laddar batterierna :)

Men just nu har jag ingen fungerande PIC-programmerare så jag kan inte fortsätta med projektet.

EDIT: Lassen LP GPS drar tydligen 55mA @ 3.3V vid full strömförbrukning utan antenn.
Kollade även databladet till en 20x4 LCD som drog 2-5mA @ 5V utan backlight(med BL: 80mA).
Så total effekt med PIC, GPS, kompass, LCD bör inte bli alltför stor...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det går säkert att få det relativt strömsnålt, men hur användbar är en sådan GPS?
Positionen är givetvis mycket användbar i en nödsituation, men bortsett från det så kan du lika gärna köra lite slumptal på en display såvida du inte också har tid och plats att sitta och plotta i ett sjökort.

Kurs är ju bra, men du har väl redan en vanlig kompass.

Att knappa in waypoints numeriskt med lat, long, urk vilket tråkjobb.

Fart och distans däremot kan ju vara trevligt, där finns en användning, samt möjligen som ankarvakt om du gillar att ligga på svaj.

Nä GPS utan karta, inte roligt... Köp en solcell istället.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag har en solcell redan, men den laddar batteriet jag behöver för kylskåpet :)

Att plotta manuellt är väl inget problem heller :), det går ju inte så himla fort då man seglar och jo att alltid ha en uppdaterad position är väl vad jag främst är ute efter. Har även kompass och logg.

De waypoints jag tänkte mig är närmast när man kör längre sträckor, utan att direkt se land eller sjömärken.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Lat/long, fart, tid, kurs får man ju dessutom *gratis* med GPS'en.
Kompass kan ju vara skönt att också ha på displayen med all annan data.
Själva kompassmodulen kan ju monteras på lämpligt ställe långt ifrån motor och annat som kan "störa" kompassen.

Vill man inte mata in waypoints för hand kan man ju ha en tryckknapp som används för att lagra aktuell lat/long (kräver att man åker sträckan en gång först).

Och så är det kul att bygga själv :)

Förresten, vet någon hur pass känslig en GPS-antenn är om den monteras i en plastlåda eller dylikt?
T.ex. antennen till Lassen-modulen är ju inte skyddad från vatten eller något annat som kan påverka den. Därför måste den ju byggas in i något, om man inte vill kladda med smältlim förstås.
Helst vill man ju montera GPS + antenn inne i båten, och det kanske kan ställa till med problem?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Borde inte göra det, såvida båten inte är av metall :)
blueint
Kontakt:

Re: Bygga egen GPS?

Inlägg av blueint »

Två kompassmoduler så man kan upptäcka fel?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga egen GPS?

Inlägg av AndersG »

Borde vara två olika fabrikat I så fall :) Å andra sidan får man ju en bäring från GPS under gång och dessutom har man den konventionella kompassen att kolla mot.

Edit:
Tänkte att själva displayen skulle ha ett absolut minimum med knappar. Sedan skulle man ha ett vattentätt, IR-tangentbord då man ville mata in waypoints, etc.
Skriv svar