Hastighetsmätare i bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Hastighetsmätare i bil

Inlägg av Johan.o »

Någon som har koll på vad det är för givare till hastighetsmätaren i bilar?
Samt hur signalen ser ut?

Brukar det sitta någon mätförstärkare/pulsformare mellan givare och mätarhuset ?

Brukar det vara stor skilnad mellan olika årsmodeller och bilmodeller
hur det här funkar eller är det rätt så standarliserat?
vukan
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 april 2005, 14:28:19
Ort: Huddinge

Inlägg av vukan »

vet inte hur det ser ut på andra bilar, men på min Opel från början av 90-talet så sitter det en vajjer från växellådan upp till hastighetsmätaren. har för mig att de flesta (äldre bilar) har så iaf. denna "vajjer" snurrar alltså...

(är igentligen en tätt lindad vajjer som en fjäder/spiral i ett plasthölje)
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

På Volvo 940 är det en ring av magneter på kardanaxeln, sen sitter det en ring med en eller flera spolar runt den.
En tachometer-generator helt enkelt.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Min BMW från -85 har minsann elektronisk givare. Jag antar att det är en magnetsik givare från diffen. Hur signalen ser ut har jag tyvärr inte undersökt.
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

det lät mysko Tony.. sist jag kollade hade Volvo ett tandhjul på diffen och en givare i kåpan på bakaxeln..

gäller iaf 240 86-, samt hela 7/9-serien.. äldre har wire, nyare felhjulsdrivna skitbilar har väl nån givare i lådan..

Q: Brukar det vara stor skilnad mellan olika årsmodeller och bilmodeller?
A: jepp, iaf på riktiga bilar (Volvo).. vissa har ett 12-tänders hjul på diffen, andra har 48.. även 96 finns tror jag...
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Oki, glömde säga att jag tänkte på elektroniska hastighetsmätare.

Är mest intresserad av hur signalen ser ut och vad för typ av givare det är.
Men det är alltså så att det induceras "pulser" i spolen av magneterna.

"tachometer-generator" känner jag inte till, vad är det?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27400
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En genarator som ger en spännig som är beroende av hastigheten. Men det var nog inte det han menade. Det låter mer som en frekvens givare.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Visst, det går säkert att få ut hastigheten av amplituden,
men det är nog enklare att räkna antal pulser per sekund.
Antar att orginal-mätarna räknar pulserna?

Önskar jag hade ett mobilt oscilloskop..
Då vore det enkelt att mäta upp signalen.

"
Q: Brukar det vara stor skilnad mellan olika årsmodeller och bilmodeller?
A: jepp, iaf på riktiga bilar (Volvo).. vissa har ett 12-tänders hjul på diffen, andra har 48.. även 96 finns tror jag...
"

Jo, det känner jag till, men det är ju enkelt att kalibrera.
Man får ju även kalibrera efter däckens omkrets.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26632
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Nästa samtliga biler med elektroniska hastighetsmätare har en pulsgivare baserat på en magnet och antingen en spola eller ett Hall-element. Kolla ELFA 73-490-38 för typexempel.
2 ledare + skärm = sannolikt spola.
3 ledare = med största sannolikhet aktiv sensor.
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

En tachometer-generator fungerar ungefär som en generator.
Sitter magneter på axeln, spolar runt omkring.
Antingen räknar man pulserna eller så mäter man spänningen.

Metanolic>> Jag läste om någon som monterat V8 i 940, fast det kanske var donatorbilen det handlade om ?

Med tandhjul borde givaren vara en halleffekt-sensor.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Nu kan det vara trist om du byter bil så det skulle vara bättre med något som du kan flytta eller anpassa.

Jag skulle föreslå att du sätter ett cykelhjul vid dragkroken som släpar i marken. Sen behöver du bara en en jättestor läsgaffel för att få ekrar/s.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Haha!!
Dagens bästa inlägg! :D
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Med lite mer alvar (än mitt förslag om cykelhjulet), så har Clas Ohlson REA på "GPS puck" (även dom med serieanslutning).

Jag vet inte men är det fler än jag som tycker att dom med serieanslutning är påväg ut från marknaden? Dom som bara ha USB, är dom inte ganska hopplösa för oss som vill kunna koppla dom till en mikrodator?

Kanske ska man köpa en nu när dom är på REA bara ifall att man ska bygga något i framtiden?

Eller är det så att man kan bygga en GPS-mottagare skälv utan problem och det skulle bli bristvara? Finns det standard kretsar billigt osv.?
Senast redigerad av netrunner 3 juni 2005, 15:15:38, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27400
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skilj på motagare och antenn.
Det här handlar om en motagare med inbyggd antenn. Inte en antenn.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jo, nu har jag ändrat till "GPS puck".
Jag tycker inte "mottagare" är så bra, för det förknippar man med handhållen GPS.
Skriv svar