Hur justera glapp på någon hundradels mm

Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Hur justera glapp på någon hundradels mm

Inlägg av DW »

Svarvade och fräste en mellanskiva för att passa in ny chuck på svarven.
Varken spindel eller chucksidan har konisk anslutning utan rak. 69.000 +-?
Chucksidan blev perfekt och drar man fast chucken med bult måste den dras isär med verktyg.
Spindelsidan skilljer dock runt 0.01mm, trotts jag fått den gamla medbringaren att passa mycket bra.
Troligen har man + och - toleranser på skivorna och jag klarade inte av att mäta skillnaden på insidan
mest beroende på att skjutmått är kass till detta. (har bara digitala) det skulle varit en trepunkt.
Vad är fel, teoretiskt kan chucken kana-kasta på spindelnosen :tumner:

Chucksidan

Bild

Spindelsidan

Bild

Ett alternativ är svarva spindelsidan igen (finns mtrl för ett nytt försök) eller om man kan finna något
bra sätt att låsa skivan typ Loctite cyl låsning eller annat som går att tabort utan större problem.
Jag behöver ev ha en annan chuck på ibland. Det finns ju en del gamla yrkesvana rävar där ute.
Hur skulle du ha gjort :humm:

Förtydligande: För att kunna ha olika chuckar som har annan bultdelning behöver man en chuckadapter
som jag kallat mellanskiva. Mellanskiva sitter monterad direkt på spindelnosen.

Bild

Här syns orginalchucken på den gamla mellanskivan.

Bild

red pga fler bilder
Senast redigerad av DW 15 juli 2010, 23:40:35, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Hur justera glapp på någon hudradels mm

Inlägg av LaRdA »

Kanske jag som är lite seg i värmen, men vad är själva problemet? :humm:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-tror jag inte. det är lite rörigt.
Sista bilden, den inre ursvarvade ytan skall sitta mot spindelnosen på svarven.
Bulthålen passar men normalt skall en chuck eller som detta en medbringare passa
så väl att den "fastnar" på spindelnosen. Bultarna skall bara hålla chucken på plats.

Jämfört med en bilfälg där de pressade koniska bulthålen låses av koniska muttrar mot bilens
bromstrumma. Så skulle jag kunna göra men det känns inte helt rätt i detta fallet.

Nu är du med LaRdA ?
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Är det en ytterdiameter kan man lettra ytan för att öka diametern lite så att du får ett nytt försök att svarva. Innerdiametrar blir ju knepigare att lettra, men man kan ju slå en serie körnslag.

Fast har du gods för en ny körning skulle jag göra det. Då är det kanske läge att svarva en mall som har samma ytterdiameter som ringen på spindeln, för att det precis som du säger är lättare att mäta ytterdiametrar. Då kan du svarva ur skivan tills mallen passar.

Det tråkiga är ju att det blir fel ordning nu. Egentligen vill du ju svarva chucksidan när du har spänt fast skivan i spindeln på rätt sätt för att få det perfekt. Och det ser väl inte ut som om du har kött nog kvar för en ny omgång på chucksidan också.

Fast handlar det bara om en hundradel (hur har du mätt det?) kanske du kan betrakta det som en justermöjlighet (med körnare och manuell skavning kanske) istället för ett problem?
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-jihe,
du har helt rätt med ordningen blir fel. Mycket bättre om jag fått svarva klart chucksidan när
biten suttit där den skall. pga av storlek mm var jag tvungen att fräsa ner den.

hade jag inte behövt byta mellanskivan så hade det nog varit ok med lettring.
O givetvis är det ju på insidan -Mr Murfys lag :)

Mall finns och det var den jag utgick ifrån. Normalt sitter en 100mm chuck och även denna då
fastsatt med mellanskiva fast mindre ytterdiameter än den jag gjort.
Precis som du säger har jag använt mallen o provat mej fram MEN måtten jag tog från mallens
insida hade varit smartare att ta det från spindelnosens utsida :shock: och minska lite.
Felmarginalen blir mindre på yttermått.

Hur jag mäter. Har digitaler på alla mina maskiner med verifierat certifikat på runt 0.003mm/linjal.
Sen kommer ju verkligheten och jag låter instr. ha upplösning på 0.01mm för värme, fjädring av svarvstål, radie,
varvtal mm påverkar ju. Faktisk att min fräsmaskin avverkar mindre om man kör samma mått fler ggr
än min manuella svarv.
Djupet är 3.85mm så får du en uppfattning av jobbet.

-------nya medbringaren------
Bild

-------Så här ser spindelnosen ut på min Emco------

Bild

------baksidor. från vänster ga: chucken 100mm -----ga: medbringaren----nya chucken 125mm.

Bild

en sådan här skulle jag haft och mätt med!
Bild
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Hur justera glapp på någon hundradels mm

Inlägg av DW »

så här blev lösningen på problemet.
Jag svarvade ner insexbultarna och gjorde motsvarande koniska hål i mellanskivan :tumupp:

Bild
Norpan

Inlägg av Norpan »

Hoppas du kollat så det är tillräckligt med material runt insexhålet i bulten efter du svarvat av dem, det är inte utan anledning det är mindre nyckel till försänkta insexor.
Det är onyttigt med en chuck som är på rymmen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

menar du att den centrerar på skruvarnas konor nu ? ..så vill man INTE göra på bilfälgar, det går ju men funkar dåligt, därför så har alla seriösa
eftermarknadsfälgar utbytbara centrumringar som passar exakt på navet, det är alltså där centreringen sker, de koniska muttararna/skruvarna
är väl mer till för att det ska vara lättare att dra fast hjulet egentligen.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-Norpan, mer ett test att det funkar. Skall vara svarta bult 12.9 men hade inga så långa liggande.
Sen finns ju möjligheten att göra korta (ex.3mm) konade hylsor som man trär på bulten, så är man säker.

-Glenn, menar du att fälgarna sitter så exakt på centrumnavet att det helt avlastar bultarna?
Även alu fälgar brukar ju ha klarlack eller annat eller tänker du på någon spec. bil?

I mitt fall är jag inte orolig för annat än att vibrationer från vertygen jag svarvar med kan ge "skorrad"
yta vilket vore kass.
Men vi snackar så små mått att efter att jag dragit bultarna med fingrarna innan jag konade inte kunde
mäta spelet. Det finns en lösning till -säkert massor, men att sätta på en O-ring på spindelnosen
eller lägga dit en cirkel lödtenn i tunnaste varianten så får den pressas ut och skapa ett rejält
motstånd. Vi får se var jag hamnar.

Bild nedan Mätte med dubbla instrument

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

I navhålet är det sällan klarlack, på originalfälgar så är oftast fälgen beställd med exakt rätt storlek på centrumhålet av biltillverkaren, på eftermarknadsfälgar är hålet mycket större och så sätter man en adapterring där som har rätt innerstorlek, det brukar mer eller mindre vara presspassning, jag har för mej att på min bil är navet 58mm och hålet på ringarna jag köpte var 58.1 eller nåt. (däcksfirman kollade i en tabell)

man KAN köra utan den centrumringen och bara använda konorna på muttrarna, men det är absolut inte bra och brukar ge obalans.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-tja kanske rör sej fälgen 0.05mm då men det är inte så att man har det för att förebygga
problem med montering eller om något händer när man kör.

Vad är det för material?
Hur kan något som inte är i beröring tabort vibrationer?
eller menar du att man pressar fälgen mot en kona det sista då är jag med.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag har haft en uppsättning alufälgar som inte passade på centrumet , det nådde inte riktigt in innanför koningen i centrumhålet.
Hade stora problem om man hade bort dem med att få dem i mitten igen, man fick dra bultarna lite grann, snurra hjulet, för att sedan dra lite till i bultarna, osv....
Gick ju att köra ändå om de kom snett, men det vibrerade som ......, mycket.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-då är det som du säger. Då fyller de säkert funktion även om de är i nylon för
anläggningsytan blir ju stor.
Har bytt fönster i huset idag så jag har inte testat chucken in live än.

-några tipps som kommit in är:
koppartråd från trafo,
mässingplåt,
lim, -loctite
lettring-körnslag,
o-ring-oringsnöre finns ner till 1mm.

Då har vi löst lite av varje Norpan :tumupp:
Skriv svar