PA3DAT, en holländare kom på besök och stannade över natten i deras husbil, Gunnar till höger njuter av solen. Holländaren hade hoppats att kunna hjälpa till med 40m yagin men tyvärr blåste det rejält så vi sköt på antennarbetena. Det visade sig dock aldrig bli lungt väder så när själva monteringen gjordes blåste det rätt mycket.
Vi började med att spela upp bommen så den hängde vertikalt efter masten. Sedan hissade vi upp direktorn som monterades på bommen. När detta var gjort spelade vi upp bommen så att hela bommen var ovanför översta stagringen, vilket gjorde att vi kunde hissa upp reflektorn och Gunnar monterade den på plats. Därefter tiltades hela antennen upp och till sist monterades drivelementet.

En till besökare, snacka om antenner! Han har verkligen kommit till rätt ställe!

Gunnar brottas med direktorn

Direktorn på plats

Bommen hissas upp

Jag sitter och väntar

Fast efter ett tag blir jag rastlös och börjar gräva kabeldike och lägga ner kabel

Även SM2XLL hade ett tråkigt ögonblick, så han byggde en antenn åt hundkojan

När vi skulle hissa bommen ovanför stagringen så ville Gunnar ha hjälp, för att slippa klättra upp och ner så mycket. Så jag tog på mig grejorna och klättrade upp.

Gunnar i topp och jag vid ringen

Reflektorn är på plats

Gunnar står nere på stagringen vid reflektorn

Snart dags att tilta

SM3JLA håller ett rep vid mastfoten

Antennen tiltad, drivelementet fortfarande inte på plats

Två markarbetare, jag och SM2XLL

Drivelementet på plats!
Antennen resonerade rätt precis där vi ville, bara 40 kHz ifrån något vi inte tänker justera förän nästa antenn kommer upp, dock får det vänta tills nästa år. Den ska sitta på 35m höjd.