RGB Ledsnurra

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Hmmm... Kvicksilver-släpskor måste fungera snorbra om man räknar bort alla uppenbara problem.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Varför inte ha en ihålig axel (ett rör alltså). Där i sätter man en lysdiod och en fototransistor. Om man skärmar bort allt ljus från utsidan behöver man inte ens köra med en bärvåg (som i fjärrkontroller) utan kan helt enkelt bara köra på med datan direkt. Matningen skulle jag hellre lösa med induktion.
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

Jag väntar spänt på bilder på hur projektet går
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Släpskor

Inlägg av bengt-re »

Det finns riktiga proffsgrejor som tål höga varvtal och håller i årtioenden om man vill investera, men jag säger som någon tidigare, gör halvdåliga överföringar och skicka bara strömen i den, en för hög spänning och en skaplig konding och därefter en regulator ås gör det inget att det glappar lite. Dataöverföringen måste ju ir vara den absolut enklaste överföringen kan du inte sätta ir-komponenterna på rätt plats så går det utmärkt att limma på (!) plastoptofiber som ljusledare
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

Nu är det dags att detta blir en lite mer aktiv tråd tycker jag! Jag är jättenyfiken på hur det går och väntar spännt på lite bilder.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det ligger ju lite pionjäranda över det här projektet!
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Nä nu är det kanske dax att slutföra detta projekt. Har haft fullt upp med annat men nu när det snart är sommarlov ska det väl bli klart. Har byggt klart basplattan för motorn och ritat ett nytt kretskort. Alla delar ligger här så det är bara att etsa och montera ihop allt. Testade varianten med kulager och det fungerade inget vidare. Så det blir IR till datan och kulager med en stor konding för strömförsörjningen. På det nya kortet blir allt ytmonterat också och kommer sitta längst ut på en arm som snurrar.

Nån som har några bra tips på hur man gör lättast löder ihop sina viashål ?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En tunn tråd genom hålet och löd på båda sidor.

Det skall bli intressant att se slutresultatet.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Nu har jag äntligen kommit igång med projektet igen. Har försökt att etsa ett snyggt kretskort hela helgen och till slut lyckades det. Efter att ha lödit dit alla komponenter ser bygget ut så här. Har kommit ett bra sätt att löda ytmonterat. En massa fluss, lite lödpasta, tryck dit komponenten och sen är det bara att värma med hetluftsmunstycket till gaslödkolven.

Bild

Bild

Efter att ha läst en del tips i den här tråden har jag ändrat designen lite. Det nya dubbelsidiga kortet rymmer nu alla komponenter inklusive lysdioderna. Detta ska sen sitta längst ut på en arm. Den enda microprocessorn blir en PIC 16F877 som via sex latchar driver dioderna. Utöver detta finns det 512 kb eeproom för att lagra bilder som överförs via IR från datorn, en läsgaffel för att läsa av varje varv och en fet konding för att stabilisera upp strömförsörjningen som kommer att ske via två kullager.

Basplattan med motor är redan klar men har inte hunnit fixa några bilder än.
Boff

Inlägg av Boff »

Imponerande. :tumupp:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Fint :tumupp:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Vackert!

Men är den inte hela det kortet rätt tungt för att sätta längst ut på en roterande arm? Du behöver ju då en lite starkare motor och eventuellt vajrar för att stabilisera upp koretet.
Användarvisningsbild
G-Zen

Inlägg av G-Zen »

Mycket vackert!
Håller med $tiff om att det låter som om det kan kan bli lite obalanserat med ett helt kretskort längst ut på en arm.
När tror du den kommer kunna rita ut de första enkla bilderna?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ska försöka få fast kortet på resten av snurran nu i helgen. Kortet kommer att fästas både uppe och nere för att få så lite flex som möjligt. Sen behövs det en del programmering också innan det blir några snygga bilder.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Jäkligt snygg kort! Ingen tvekan om det.. Kommer inte programmeringen att bli ett relativt rent helvete?
Skriv svar